Toni Vallcaneras: "La meva il·lusió és veure córrer l'Arabay Team al Tour de França"

5 min
El CEO d'Arabay, Toni Vallcaneras.

PalmaArabay és l'empresa de cafè de Toni Vallcaneras. Un negoci familiar que va heretar fa 11 anys i que, des de llavors, ha tingut una expansió i un èxit considerables. Cafè torrat i distribuït per la mateixa empresa i, des de fa uns anys, també amb botigues físiques pròpies. Alhora, Vallcaneras té entre mans un altre projecte molt ambiciós, l'equip de ciclisme del qual assegura que l'any que ve serà professional.

En pocs anys, Arabay s'ha posicionat com una de les empreses importants de les Illes. Com s'ha aconseguit, això?

— No és per un o dos factors clau. La crescuda que hem fet en deu anys ha estat molt gran, de no ser coneguts a ser els líders del mercat. Hem trobat un forat de mercat que no estava cobert, que és el cafè de mitjana-alta qualitat, on hi havia poca competència. Crec que hem pogut fer un producte excepcional a un preu mitjà-alt. Un tema clau és aquest, la qualitat, que cuidam molt. Torram el cafè a Lloret i en un màxim de 15 dies el consumeix el client.

— També hem estat pioners amb el direct trade, de comprar directament a les finques i poder posar el nom d'aquestes a les bosses de cafè. La botiga de Palma va ser un punt d'inflexió molt gros en imatge. Ara Palma es menja el 50% de la factura de les Illes Balears. A la Part Forana sempre havíem dominat, i a Palma hi teníem 50 clients. Dos anys després d'haver obert la botiga a Ciutat, en tenim 600.

— Globalment, han passat 11 anys d'ençà que vaig agafar l'empresa. Llavors, el meu pare tenia 80 clients, ara en tenim 1.200 a les Balears. El personal també és molt important. El grup de feina és brutal, tenc 40 persones que ho donarien tot per Cafès Bay.

Té molt de recorregut, el negoci del cafè?

— El cafè és la segona indústria mundial que mou més doblers, per damunt de la farmacèutica. Només està superada pel petroli, que té molt de recorregut. Nosaltres com a marca crec que tenim molt de recorregut perquè hem creat un concepte. És veritat que molta gent ja ho fa com nosaltres. Muntar botigues i cedir cafeteres ja es feia, però només hi ha dues empreses en tot l'estat espanyol que comprin cafè verd, el torrin, el distribueixin a Horeca i tinguin botigues pròpies. Només Supracafè a Madrid. De fet, hem obert una botiga a Madrid i clar, va 'com un tir', perquè el concepte és l'adequat.

Creis que Arabay encara pot créixer més a les Illes?

— Sí. Més o menys tenim una quota de mercat del 20% i hi ha 64 marques de cafè a Mallorca. Però només sis marques ens repartim el 95% de la quota de mercat. D'aquestes marques n'hi ha una que està en decadència total per l'edat i perquè no s'ha reciclat, fa el mateix que els anys 70, però és la que té la quota de mercat més alta. Ja no remuntarà, i aquí hi ha un bon potencial. Pel que fa a la quota de mercat d'hotels, no la tenim molt alta, i per aquí també tenim molt de marge per créixer. Els mesos d'estiu se'n consumeix una quantitat enorme.

Heu obert un local a Madrid. Hi ha més intencions d'expansió per la Península?

— Sí. Ara estam limitats per la producció, ens falta espai. No me'n vull anar de Lloret, tenim la seu allà des dels 80. Ara estam dins una fase d'ampliació bastant grossa. Tenim un distribuïdor a Manresa, però fora botiga. A Menorca i Eivissa ens va bé. No podem agafar molt més fins que no tinguem l'ampliació acabada, però és cert que hi ha un pla d'expansió per la Península.

— De fet, a Andorra tenim un lloc a punt. L'havíem d'obrir abans del de Madrid, però la situació que se'ns va donar allà amb el local per culpa del covid va ser immillorable. Andorra aviat pot caure, però necessitam l'ampliació. En principi, l'obra havia de començar a final de l'any passat, però per temes burocràtics s'ha allargat. M'agradaria que estigués acabada abans de Sant Domingo (el 8 d'agost, el patró de Lloret), per poder-la inaugurar.

Heu introduït diferents tipus de negoci diferent. Abans només era una torradora de cafè i es venia a diferents locals. Ara, us heu obert a diferents productes. Teniu previst crear nous productes?

— El 90% del nostre producte és cafè, però sí que estam comercialitzant diferents complements. Productes healthy. Miram que tot vagi dins aquesta norma, superfoods, cúrcumes, etc. Això sí, el que farem serà una torradora de cacau, els pròxims mesos Arabay s'obrirà a aquest mercat. Serà aviat i per fi tindrem una altra torradora de cacau a Mallorca. Abans hi havia l'empresa Albertí. No sé quan serà exactament, però quan tinguem lloc i temps ho farem.

Teniu similituds amb l'Starbucks?

— No. És un gran negoci. Ens compararíem entre un Capuccino i un Starbucks, però perquè ara a les nostres botigues has d'anar a la barra. Ho vàrem implantar per la pandèmia i ara ja ha quedat. La veritat és que surt compte: més facturació amb menys personal. Hem fet una passa cap a Starbucks amb el tema del servei, però hi ha una cosa molt important, nosaltres tenim baristes formats, no cambrers. Fan el cafè ells, els dibuixos, la feina que duu fer un cafè i no una màquina, com a Starbucks. Amb el seu model qualsevol persona ho pot fer i és una mà d'obra molt més barata.

— Nosaltres tenim un altre concepte. De fet, se m'han presentat moltes oportunitats per franquicia el meu negoci, i he dit que no. Podria tenir 25 Arabay, però, de què em serviria? Som molt artesans i ho volem continuar sent. Per altra banda, a Starbucks el cafè pot estar torrat de fa tres mesos, en el nostre cas no, com a màxim té 15 dies. A més, ells juguen molt amb els sucres, i nosaltres ho feim tot 100% natural, vegà i amb producte de proximitat. Llet fresca de quilòmetre zero, de Coinga, i a Madrid també l'empram d'allà.

Com heu sobreviscut a la pandèmia?

— Ho vàrem passar malament durant dos mesos. Amb aquesta pandèmia, agradi o no, la quantitat d'ajudes que s'han donat a la gent que més o menys estava sanejada no han deixat morir ningú. Qui ha mort és perquè ja arrossegava la malaltia. Les ajudes han estat clau. De fet, vaig fer molta més feina quan tot estava tancat. Vàrem entrar en els productes d'alimentació, tenim productes a Alcampo, Eroski i moltes altres botigues. Aquests productes d'alimentació han estat la clau de patir poquet.

Com està l'equip de ciclisme?

— Fa dos anys que va néixer el projecte, i està fet per anar fent a poc a poc. Volem arribar a tenir un equip professional de ciclisme i que les Illes en puguin gaudir. A més, també ens ha aportat molt al negoci.

Com veis aquesta temporada?

— És un any clau, perquè sobretot l'any que ve hem de ser professionals. Aquesta temporada som a l'últim escaló amateur abans d'arribar a professionals. Per equips, a la darrera carrera en què vàrem participar, vàrem quedar segons i vàrem guanyar una etapa. Estam encarrilats a fer bona feina.

— L'objectiu és, a final d'any, estar entre els cinc primers perquè la temporada vinent puguem ser equip Pro Continental. Vindria ser la segona divisió. Comportaria competir a tot el món i també tenir l'opció de fer-ho a la volta a Espanya.

Es podria dir que el vostre somni és veure l'Arabay Team disputar la volta a Espanya?

— Per a mi seria més il·lusió veure'l córrer el Tour de França. Hem fet unes passes internes molt importants, tenim el camí i és una mica com tot, hi ha gent de tots els àmbits amb moltes ganes.

— A més, tenim el ciclista del Movistar Team, en Lluís Mas, com a vicepresident. Un dia berenant amb ell va sorgir el projecte. En Lluís, encara que no sigui un supercorredor, és una superpersona i, clar, al final la bona gent té molts de contactes bons.

stats