Cultura 26/10/2013

Sa Bombarda i el puig dels Boixos

Sa Bombarda i el puig dels Boixos

"L'extrem sud-est de la Mola de Son Pacs culmina amb un penyal molt característic, tant que amb el seu veïnat -el llegendari puig de na Fàtima- ubiquen entre els dos el tan anomenat Estret de Valldemossa. A part de la seva importància orogràfica, les dues muntanyes en tenen una altra de cabdal, que és la de presidir l'escut de Valldemossa" ( Valldemossa com a centre d'excursions , de Benigne Palos, Editorial Moll, 1989).

L'excursió comença a l'Estret, entre els quilòmetres 14 i 15 de la carretera de Palma. Allà mateix trobam un tros de l'antic traçat i del vell pontet que travessa el torrent; en direcció oest i a l'esquerra del portell d'accés a les finques de Son Matge, Son Brondo, Son Salvat i sa Baduia, hi trobam un altre portell, que hem de travessar per endinsar-nos pel bosc d'en Gotzo.

A partir d'aquí, seguirem el camí que voreja la paret que a la nostra dreta fa partió amb Son Matge. El camí travessa l'espès alzinar i passa per devora una barraca; poc després passarem per l'esquerra d'un gran penyal. El tirany puja i baixa per continuar vorejant la paret.

Una gran esllavissada féu malbé el jaciment arqueològic de Son Matge el febrer de 2005. Un tirany improvisat als seus peus ens permet travessar-la i recuperar el camí perdut, ara més net i clar.

Després de passar un portell de ferro, ens situam a l'inici del Caragol de Can Gotzo. El topònim ens parla d'un camí amb petits revolts que resolien el pas dels carros per una estreta i costeruda comella. A mesura que guanyam altura, el camí s'aplana i gira direcció sud-est per anar a morir sobre un gran rotlo de sitja, des del qual un tiranyet ens durà fins a una paret i un coll de caçador; ens trobam damunt del coll del Guardià.

Botarem la paret i continuarem a l'esquerra per un tirany ben fitat fins passar prop d'unes antenes de TV. A partir d'aquí, prosseguirem fora camí fins a assolir l'extrem del penyal. Ja som a la Bombarda!

-Quant al topònim, per què aquest extrem de la Mola de Son Pacs va ser batiat amb el nom d'una peça d'artilleria emprada els segles XIV i XV. Per a la defensa de l'Estret? Qui sap!-.

Per anar al puig dels Boixos, haurem de tornar fins al coll del Guardià. I d'aquí, baixar cap a la nostra dreta fins a enllaçar amb la pista que puja des de les cases de Son Pacs. Un poc més amunt, passarem per devora d'un aljub, un dels molts que hi construí mestre Perico Barbut de Valldemossa als anys 30 a la Mola.

El camí inicia una pujada forta a un collet, després del qual gira a la dreta i inicia un baixada. En aquest punt, a la nostra esquerra, veim ja el vèrtex geodèsic del puig dels Boixos.

Per tornar, baixarem fins a l'aljub que hem passat abans. A la nostra esquerra, trobam un tirany que ens durà de tornada al camí del Caragol d'en Gotzo pel comellar d'en Reboll i de baixada cap a l'Estret.