VIA VERDA
Balears 30/01/2014

La via verda Manacor-Artà no s'obrirà fins a finals d'estiu

SFM presenta els detalls del projecte a l'Ajuntament d'Artà

Margalida Bonnín
2 min

Manacor.L'obertura de la via verda que ha de substituir el que havia de ser la línia ferroviària Manacor-Artà no serà possible fins a finals d'agost o principis de setembre, segons ha confirmat la Conselleria de Medi Ambient i Territori. El motiu principal és el retard que s'ha produït en la licitació de les obres. Mentre que en un principi s'havia anunciat que sortirien a concurs el novembre i que la via estaria acabada abans de l'estiu, finalment el concurs no es resoldrà fins a finals de febrer i les obres començaran el març. Està previst que tinguin una durada de mig any, tal com es pot comprovar en el plec de condicions.

Segons la informació del Govern, el motiu de la demora són els tràmits administratius que s'han hagut de dur a terme amb les finques expropiades. El Pla director sectorial de transports indica que els terrenys són "d'ús ferroviari". Per això, s'han hagut d'afectar per admetre "provisionalment" un corredor verd, que ha de ser compatible amb l'afectació principal. És a dir, tot i l'obertura de la via verda, s'ha de garantir que en un futur hi pugui passar el tren.

Reunió a Artà

El gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca, José Ramón Horta, juntament amb alguns tècnics, mantingué una reunió dimarts amb el Consistori artanenc per explicar els detalls del projecte.

Justament a l'horabaixa, durant el ple ordinari, el Consistori va aprovar una moció contra la mateixa via verda presentada pel grup municipal IniciativaVerds. Hi votaren a favor UIA, PSOE i IV, mentre que Convergència per les Illes s'hi va abstenir i el PP hi va votar en contra. En concret, el Consistori demana que s'aturi el projecte perquè és un "malbaratament de doblers" i un "engany", ja que no constava en el programa electoral dels populars. També sol·licita que s'arreglin els camins i carreteres afectats. Tots els ajuntaments per on passa la via verda (Artà, Sant Llorenç des Cardassar, Son Servera i Manacor) estan en desacord amb el projecte. Cap d'ells no està governat pel Partit Popular.

La via verda Manacor-Artà serà un recorregut de 28,6 quilòmetres pensat per anar-hi a peu i amb bicicleta que ocuparà el trajecte de les obres inacabades del tren. Al llarg de tot el tram, hi haurà zones de descans i també d'informació mediambiental. La via tindrà una amplària de 4 metres i la seva habilitació disposa d'un pressupost de 5,5 milions d'euros.

El projecte ha sortit a concurs en cinc lots i està previst que les cinc fases es comencin a construir al mateix temps. El pressupost del 2014 ha assignat una partida de prop de 2,5 milions per pagar-ne una part, mentre que la resta del cost ha d'estar inclòs en el pressupost del Govern del 2015.

stats