Salut
Societat06/09/2022

La xifra de joves que criden al Telèfon de l'Esperança es dispara un 400%

Tot i que el nombre de persones ateses es manté similar a l'any passat, el de menors de 25 no deixa de créixer des de la pandèmia

Palma"Tenia 14 o 15 anys, era un jove que s'autolesionava, tot i que deia que ja feia dos mesos que no ho feia. No tenia problemes amb els estudis i provenia d'una família estructurada, però no l'entenien. Va provar d'anar a la psicològa i no li va anar bé, de manera que van demanar hora per a salut mental, però li van donar cita per a tres mesos després. Així que, a banda de fer-lo connectar amb les seves fortaleses, li vaig recomanar que cridàs al 024 (línia d'atenció a la conducta suïcida del govern espanyol) i a la fundació ANAR". Així ha relatat la conversa que va tenir la presidenta i orientadora del Telèfon de l'Esperança a les Balears, Antònia Serra, amb un dels 266 joves que van atendre durant aquest primer semestre del 2022.

La xifra de persones d'entre 16 i 25 anys que ha atès aquest servei s'ha disparat més d'un 400% des de la pandèmia. Segons el portaveu del Telèfon de l'Esperança a les Illes (971 46 11 12), Lino Salas, abans de la crisi del covid-19 atenien, com a màxim, una cinquantena de joves cada semestre. Però el 2021 aquesta dada ja va ascendir fins als 191 adolescents i joves durant els sis primers mesos de l'any, ha advertit. Per Salas, la clau han estat les xarxes socials, on han impulsat una campanya amb influencers.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa als motius que van empènyer aquests joves a cridar al Telèfon de l'Esperança, el portaveu ha advertit com a factors de risc principals "embaràs, violència, drogues i –la minoria– idees suïcides". "Es troben en l'etapa més vulnerable i acaben de descobrir la llibertat, però també han d'assumir la responsabilitat de la vida adulta. Les conductes de risc apareixen quan no l'assumeixen i confonen la llibertat amb fer tot el que volen", ha argumentat el portaveu.

Cargando
No hay anuncios

Dones d'entre 35 i 65 anys

Malgrat l'increment de persones de joves que sol·liciten aquesta atenció telefònica, el perfil d'usuari és el d'una dona (un 60% ho són) d'entre 35 i 65 anys (un 66% tenen aquesta edat) i que està "separada, divorciada o vídua", ha puntualitzat Salas aquest dimarts durant la roda de premsa de presentació de la memòria del primer semestre de l'any. "El problema d'arrel és la soledat, la depressió i la conducta suïcida", ha afegit.

Cargando
No hay anuncios

En total, el primer semestre del 2022 van atendre 2.474 persones, una xifra lleugerament inferior a la de l'any passat durant el mateix període, que va ser d'unes 2.600. Un altre dels problemes que més preocupa els membres del Telèfon de l'Esperança és el volum de gent que crida per temàtica suïcida, que de gener a juny han estat 127, 7 més que els sis primers mesos del 2021. Aquestes cridades inclouen idees, crisis o actes suïcides.

En 69 d'aquests casos la persona que estava al Telèfon de l'Esperança va haver d'avisar el 061 perquè l'usuari es trobava a punt de prendre "una decisió vital per un problema que es pot arreglar", ha manifestat Salas. De fet, sis de les 127 persones que van cridar per temàtica suïcida el primer semestre del 2022 ja havien comès l'acte. Aquesta xifra va ser de 10 persones al llarg de tot el 2021, de 239 que van telefonar per aquest motiu.

Cargando
No hay anuncios

No obstant això, no sempre és possible intervenir. Segons els càlculs, un 8% de les cridades són "silencioses", és a dir, "telefonen, però no responen, ha explicat. "Hem estat fins a quatre minuts esperant, sentint la respiració de l'altra persona o fins i tot sanglotant. L'únic que podem fer és tranquil·litzar la persona i acompanyar-la", ha afirmat.