Territori

Tren a Mallorca: trinxar més territori o acabar el que està començat?

Centenars d’afectats pel tram de sa Pobla al Port d’Alcúdia s’alcen en peu de guerra perquè el Govern tria opcions impactants. Els usuaris critiquen que no s’allargui el de Llevant, amb les expropiacions fetes

05/07/2025

PalmaSón les 18 h de l’horabaixa i damunt la Marjal de sa Pobla el termòmetre no baixa dels 35 graus. Joan Perelló, Antoni Andreu de cas Raó i Catalina Mayol aguanten el plànol del traçat del tren que ha d’unir el seu poble amb el Port d’Alcúdia. Miren una vegada darrere l’altra les ratlles de les dues opcions principals que han dibuixat els tècnics del Govern i que, amb l'exposició pública, han alçat la polèmica. Aixequen el cap i el tornen a abaixar perquè no s’ho acaben de creure. Assenyalen l’horitzó i calculen per on passaran les vies. “És que no sé en què pensen els autors del projecte. La terra més fèrtil de Mallorca, tothom s’omple la boca de la importància d’aquest patrimoni cultural que hem heretat gràcies a l’esforç inimaginable dels padrins. I ara el trinxaran havent-hi alternatives molt menys impactants”, afirma Joan Perelló, que veurà com dues finques familiars queden afectades.

Els dos traçats principals, amb algunes diferències de recorregut, travessen, des de l’actual final de línia del tren de sa Pobla, bona part de la Marjal fins a acostar-se al puig de Son Fe, on un túnel que continuarà per dins el puig de Sant Martí enfocarà la línia cap a la seva destinació final, amb un total de 17,1 quilòmetres de recorregut. “És una solució més complexa pel que fa a execució, però redueix de manera significativa l’afectació a propietaris”, explica la directora general de Mobilitat del Govern, Lorena del Valle. “Som conscients que no es pot fer una obra pública sense cap impacte, però treballarem per minimitzar-lo i, per descomptat, estudiarem totes les al·legacions, no hi ha res tancat ni inamovible. Sabem que el territori és delicat i limitat”, conclou.

Cargando
No hay anuncios

Al pas pel torrent de Sant Miquel, el traçat afecta una finca de la família de Catalina Mayol, que es mostra “regirada” per l’impacte sobre un bocí de terra. “Forma part de la nostra història i quedarà incomunicat. Ma mare encara ve aquí a peu els caps de setmana. No hi ha dret, i ja dic que jo estic completament a favor del transport públic. Però aquest traçat és un disbarat perquè sacrifica desenes de finques productives, un paisatge únic i l’orgull dels poblers” afirma.

Antoni, per la seva banda, explica que “les finques perdran tot el seu valor, això per descomptat”. “M’agradaria que m’explicassin per què no posen busos llançadora entre Inca i sa Pobla cap a Alcúdia. Seria molt més econòmic, no fas mal a la terra, i pots adaptar les freqüències en funció de l’època de l’any. Per anar l’hivern al Port d’Alcúdia, amb tot tancat, ja em diràs si està justificat resoldre això amb un tren en comptes d’amb el TIB, que s’ha demostrat eficaç si hi posen freqüències, i molt més modulable”, assegura.

Cargando
No hay anuncios

De fet, molts de poblers critiquen que el Govern es gasti 225 milions d’euros en aquest projecte, “quan es podria millorar moltíssim l’estació d’Inca, i fins i tot fer un tram només per autobusos i autocars quan acaba l’autopista, i podrien donar resposta a totes les localitats del nord, que són moltes”. “Aquest tren no ho farà, tot això”, insisteix Andreu.

Segons els càlculs del Govern, la previsió de passatgers del tren fins a Alcúdia serà de 2,1 milions de persones per any. La directora general de Mobilitat insisteix que “els projectes encara estan verds i maduraran precisament amb la feina de tots, amb les al·legacions”. “Farem el traçat permeable per minimitzar les incomunicacions. A més, vull recordar que al pas pel municipi d’Alcúdia hi ha un tram en format tramvia que redueix la velocitat i l’impacte”, afirma Lorena del Valle, qui també assegura que l’Ajuntament alcudienc ha estat “més participatiu” en les reunions prèvies que el de sa Pobla.

Demanen que el batle lideri la lluita

El batle de sa Pobla va voler respondre a la pressió veïnal durant la concentració del 3 de juliol, que va reunir prop de 300 afectats. “Representarem els poblers i defensarem els seus interessos, no quedarem de mans plegades. Exigirem solucions menys impactants”. Però alguns dels presents, en acabar la concentració, digueren a l’ARA Balears que“falta fermesa”. “Han de dir clarament que estan en contra d’aquest projecte perquè fa mal a molts de ciutadans de sa Pobla. No han de tenir por de protegir-nos”. Per la seva banda, Joan Pérez, portaveu d’El Pi a sa Pobla, va lamentar que no s’hagi consultat “res al poble”. “No s’han valorat alternatives. Això no és diàleg”, critica.

Cargando
No hay anuncios

L’altre gran projecte ferroviari del Govern, el de Llucmajor, tampoc no ha estat exempt de polèmica. Tot i tenir el suport clar de l’equip de govern municipal, encapçalat per la batlessa Xisca Lascolas, “la iniciativa ha passat ja per dues informacions públiques a causa d’un canvi significatiu del traçat, i en aquests moments n’estudien les al·legacions”, explica la directora general de Mobilitat del Govern. Es tracta d’una inversió de més de 800 milions d’euros que, juntament amb el tram d’Alcúdia, ha de duplicar el nombre de passatgers de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) fins als 20,6 milions anuals.

Però de moment les crítiques se centren en l’entrada i sortida al terme de Llucmajor, on, segons el diputat de MÉSper Mallorca, Ferran Rosa, que ha coordinat les esmenes d’aquesta formació, “s’ha empitjorat el traçat i es fraccionen de manera innecessària moltes finques, i tampoc s’ha contemplat una alternativa pel sud de l’autopista, que permetria haver de travessar una àrea natural”, afirma. En canvi, aquesta formació, igual que han expressat altres col·lectius en les seves al·legacions, valoren molt positivament que el traçat a Palma s’acosti ara més a nuclis i barris poblats com Pere Garau, Coll d’en Rabassa, o ja a les Meravelles.

Cargando
No hay anuncios

Incapaços de tenir un bon servei avui

Mentre el Govern planifica inversions que, entre el tren d’Alcúdia i el de Llucmajor superen els 1.000 milions d’euros per afegir 47 km de línies als 86,4 actuals, l’associació d’usuaris lamenta que no hi hagi petites partides per resoldre greus problemes històrics. “Abans d’escometre nous grans projectes, s’ha de millorar el que tenim i acabar el tren de Llevant. Vull recordar que varen tornar els doblers a Madrid i ara se n’amaguen. Tenim una estació Intermodal infrautilitzada, però resulta que a la línia Inca-Palma no es poden afegir freqüències perquè s’haurien d’habilitar espais coneguts com a cantons, perquè els nous trens circulassin amb seguretat. I no s’hi gasten ni un duro”, lamenta Guillem Ramis, president dels usuaris del tren.

També cal millorar els sistemes d’abalisament i els passos a nivell. “Encara tenim punts negres perquè no s’hi inverteix. Això per no parlar de la manca de personal. Encara estam pagant hores extres per poder fer un servei amb un mínim de freqüències. És una manca total de capacitat de gestió”, critica Ramis, que considera “benvingut un nou tren, sobretot a la badia de Palma, la zona amb més saturació”. “Però per favor, no encetem obres públiques costosíssimes per fer-se fotos i després les gestionem així”, etziba.