Medi Ambient

El traçat del tren de sa Pobla que vol Amics del Ferrocarril

L'entitat exigeix que es minimitzi l'impacte paisatgístic de les obres

PalmaL'Associació Amics del Ferrocarril de les Balears ha presentat un escrit amb diverses al·legacions en relació amb l'ampliació del tren de sa Pobla fins a Alcúdia i en el qual presenta propostes de traçat per tal de minimitzar-ne l'impacte paisatgístic.

Així, ha manifestat que, en primer lloc, l'ampliació ha de respondre als criteris del Pla Director Sectorial de Mobilitat de les Balears (PDSMIB): sostenibilitat, cohesió territorial, reducció de les emissions i orientació de servei públic a l'usuari resident. L'entitat ha insistit que és important "que es reculli el màxim consens en aquest traçat i tipus d'explotació de la línia ferroviària resultant". També ha insistit que es minimitzin els impactes de les obres civils del nou traçat del tren, utilitzant llindars de finques i traçats menys intrusius, amb criteris de respecte agrari, paisatgístic i patrimonial.

Cargando
No hay anuncios

En aquesta línia, ha presentat diferents opcions de traçat, començant pel tram que passa per sa Pobla. "Hauria de partir des de l’actual estació i utilitzant l’espai que avui marquen les rondes, en especial la de l’Albufera, i anar de manera soterrada en fals túnel fins a la sortida darrere l’actual cementeri, per, d'aquesta manera, en paral·lel a la Ma-3420, travessar el canal de Siurana, i en corba ferroviària, avançar també en paral·lel a la Ma-13 per arribar a l'estació de transferència Nord-Alcúdia", detallen. Aquest recorregut, apunta, "afecta mínimament les parcel·les de la Marjal i permet la construcció de l’estació de sa Pobla davant el carrer del Mercat, que constitueix l'eix cívic operatiu que vertebra aquest espai del poble".

Cargando
No hay anuncios

Llavors detalla el recorregut que hauria de seguir per arribar a Alcúdia (com es pot observar a la imatge següent). "Constitueix, de bon tros, la millor opció per poder donar als viatgers no només un traçat no agressiu sinó amb una visibilitat de la nostra terra i de l’Albufera en especial, que cap altra opció pot donar. Arribar a la mar, com se'ns ha dit, només pot ser amb aquest traçat".

Cargando
No hay anuncios

Arribada al Port d'Alcúdia

Per l’arribada a Alcúdia i al Port d’Alcúdia des del traçat que es pot observar a la imatge, l'associació proposa el tramvia de les badies d'Alcúdia i Pollença. L’avinguda del Tucà i la seva estació inicial, explica, serien el punt nodal estratègic de la conversió del tren en tramvia, i a partir d’aquí, arrencaria cap a la via de Corneli Atticus, per girar a la dreta per la Ma-3460 i a la rotonda pujar cap a Alcúdia –i sempre en format tramviari–, pel carrer de Pollentia, girar per l’avinguda del Príncep d’Espanya i aturar a l’actual estació del TIB, i aconseguir així una connexió intermodal. Des d'aquest punt, es torna pel mateix recorregut cap a la rotonda de la Ma-3460 i ja directament es desenvolupa el traçat al costat de la carretera Ma-3460 d’Alcúdia al Port d’Alcúdia.

Cargando
No hay anuncios

Amics del Ferrocarril també ha sol·licitat al Govern que incorpori i reconegui en el projecte d'ampliació del tren tots els elements patrimonials identificats i inventariats a les al·legacions, com ara molins, safaretjos i casetes agrícoles, seguint el 'Catàleg de patrimoni històric de sa Pobla' i el 'Catàleg de Patrimoni Històric i Artístic del Medi Rural i Sòl Urbà d'Alcúdia'.