Nàutica

El sector nàutic n'alerta: set de cada deu petites empreses de xàrter tancaran per les noves regulacions del Govern

La normativa prohibeix la venda per places individuals i l'ús de les rampes públiques

La nova Associació de Pimes d'Activitats Nàutiques de les Balears (APANIB) –que representa les petites i mitjanes empreses del sector del xàrter nàutic professional– ha advertit aquest dijous que set de cada deu petits negocis de xàrter de les Illes podrien tancar a causa del Decret del Govern que regula l'activitat d'aquest tipus d'embarcacions i que es va aprovar el passat 1 d'agost. Segons ha denunciat APANIB, la nova normativa prohibeix la venda per places individuals, una modalitat legal que es desenvolupa a la resta de comunitats autònomes. A més, prohibeix l'accés a les rampes públiques, obliga els xàrters a tenir un amarrament per poder operar i denega la inscripció de noves embarcacions.

Segons ha considerat el president d'APANIB, Álvaro Aguirre, la normativa posa totes les empreses de xàrter "en un sac d'il·legalitat" i els provoca pèrdues de doblers. Segons ha assegurat, aproximadament 800 treballadors de les Balears estan afectats per aquesta mesura. A més, ha afegit que l'Executiu "no ha donat temps" a les empreses per adaptar-se a la normativa.

Cargando
No hay anuncios

Per la seva banda, el vicepresident de l'associació, Àlex Mestre, ha considerat que la legislació introdueix mesures inèdites i restriccions sense justificació ni tècnica ni ambiental. “Parlam de restriccions que danyen el mercat i la reputació de qui compleix la llei, que no aporten millores ambientals, ni tampoc no incrementen la seguretat marítima, perquè un mateix vaixell, amb el mateix patró, la mateixa assegurança i les mateixes inspeccions, no canvia el seu impacte en la mar per vendre places individuals o per llogar-se complet. L'única cosa que canvia és qui pot accedir a la mar i qui queda fora del mercat”, ha insistit.

APANIB ha interposat diferents recursos davant la justícia per reclamar en contra d'aquesta normativa. De moment, segons ha informat l'associació, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va emetre un requeriment previ que qüestionava el Decret "per detectar una desproporció de la prohibició de la venda per places, per la idoneïtat de la norma per a efectes ambientals o de seguretat, per una possible invasió de competències estatals (Marina Mercant) i per la restricció injustificada de competència que afavoreix determinats operadors". Segons han explicat fonts de l'entitat, el Govern està obligat a donar una resposta a la CNMC en un termini màxim de dos mesos. Els professionals del sector confien que sigui així i que la problemàtica s'hagi solucionat abans de l'inici de la pròxima temporada.