Cos i ment

És possible que tots els dies puguin ser bons?

Parlem amb Daniel Goleman, psicòleg i autor del llibre ‘Óptimo. Rendimiento, empatía e inteligencia emocional’

3 min
Cos i ment.

¿Saps aquell moment en què et sents ple d’energia, amb la ment clara i amb la capacitat de dur a terme totes les tasques amb èxit? Són dies en què la feina surt fàcil, et sents productiu i, encara millor, estàs feliç i satisfet amb el que fas. És com quan un esportista fa un partit perfecte o un actor duu a terme una actuació irrepetible.

Són tota una sèrie de moments únics que passen molt de tant en tant. Però la realitat és que, per cada dia d’aquests, n’hi ha cent que són més aviat normals o insatisfactoris. Tot i això, ¿seria possible que tots els dies poguessin ser bons de veritat? Segons els psicòlegs nord-americans Daniel Goleman i Cary Cherniss, sí. Almenys aquesta és la premissa del seu nou llibre Óptimo. Rendimiento, empatía e inteligencia emocional (Kairós, 2024).

A les seves pàgines, els investigadors afirmen que saber gestionar la intel·ligència emocional és la clau per ajudar-nos a tenir sempre un bon dia i que la qüestió és establir un objectiu realista per poder-nos sentir sempre satisfets.

Per començar, Goleman ens defineix què és exactament un bon dia laboral: “És quan sentim que podem donar el millor de nosaltres, que ens sentim bé i implicats en la feina”. És en moments com aquests que ens notem preparats per afrontar qualsevol repte que se’ns presenti. I encara més: el nostre estat interior es reflecteix en la manera com tractem els altres. “Ens mostrem positius, comprensius i amb sentit de l’humor”, diu.

En canvi, en els dies durs, quan tot sembla difícil, ens podem sentir frustrats, ansiosos o tristos. “El mal humor dificulta la resolució de problemes i la incapacitat per resoldre’ls genera frustració, fins i tot autocompassió i disgust”, assenyala.

Gestionar les emocions

¿Com podem, doncs, fer que els nostres dies siguin bons, tot i que no sempre les coses siguin com nosaltres voldríem? Segons els estudis de Goleman i Cherniss, la majoria de caps d’empreses, líders d’equip o treballadors considerats “bons” són persones emocionalment intel·ligents. “Són persones que empatitzen amb tu, que saben gestionar les pròpies emocions i connectar-les amb les dels altres”, explica Goleman. En altres paraules, són persones inspiradores capaces de guiar els altres i augmentar la possibilitat que totes tinguin un bon dia a la feina.

“Ser conscients de com ens sentim, per què tenim les reaccions emocionals que manifestem i de quina manera influeixen en els nostres pensaments i sentiments ens permet gestionar les emocions amb eficàcia”, indica Goleman. D’aquesta manera, evitem que les emocions negatives i els contratemps ens distreguin dels nostres objectius i siguem més àgils a l’hora de solucionar els problemes. A més, “gestionar bé les relacions i les interaccions amb els altres ens permet orientar, persuadir i fins i tot inspirar els altres perquè donin el millor de si mateixos”. Només així es pot orientar i aconsellar de forma positiva l’equip a l’hora de resoldre conflictes o situacions complicades.

Perquè, no ens enganyem, hi ha dies o èpoques en què les coses no surten com nosaltres desitgem. La feina no ofereix bones condicions o hi ha membres de l’equip que et fan la vida impossible. Què fem, aleshores? “Hi ha una diferència entre el que podem canviar i el que no. De vegades, pel motiu que sigui, no podem canviar de feina i és aleshores que hem de modificar la nostra manera de pensar i emmotllar-nos tant com puguem per poder estar en un estat òptim per a nosaltres”, aconsella Goleman.

Un dels consells del psicòleg per aconseguir-ho és apostar per la meditació i per posar el focus en el que és més important. “Aprendre a dirigir l’atenció cap al que és positiu de cada situació, i no centrar-se en el que no està bé”, explica. També considera important trobar un propòsit a la feina que es fa i que s’ajusti als teus valors. “Això produeix més satisfacció vital que tenir una feina d’alt nivell, sobretot en les generacions més joves”, assegura.

Encara que moltes empreses continuïn contractant els treballadors en funció de les seves habilitats professionals, per davant de les seves competències interpersonals i la seva intel·ligència emocional, Goleman i Cherniss consideren que alguns directius estan començant a atorgar la mateixa importància als dos vessants. Un canvi de mentalitat que pot ser lent i que requereix voluntat i formació, però que pot acabar sent molt beneficiós, tant per a les empreses com per als treballadors.

stats