La patronal del lloguer turístic lloa el nou IVA perquè professionalitzarà el sector
Habtur admet que la mesura pot reduir la rendibilitat dels petits propietaris, però considera que la reforma tindrà més impacte en el lloguer de temporada
PalmaLa patronal del lloguer turístic de les Balears es mostra satisfeta amb l’aplicació d’un IVA del 10% als habitatges vacacionals, perquè considera que la mesura "professionalitzarà encara més el sector". El president d’Habtur, Antoni Barceló, admet que el nou impost pot reduir una mica la rendibilitat, sobretot dels petits propietaris que gestionen directament un únic habitatge, però considera que l’impacte serà menys negatiu del que pot semblar inicialment. "És cert que hauràs de descomptar aquest 10% dels preus que ja pactats, però les mesures estan orientades cap a una professionalització del sector més gran i això no és dolent", assenyala.
El canvi forma part del nou paquet estatal d’habitatge aprovat pel Consell de Ministres i publicat aquest dimecres al BOE. La reforma estableix que, a partir de l’1 de desembre, el lloguer d’apartaments o habitatges moblats a un mateix arrendatari que no superin les 30 nits tributaran amb un IVA del 10%. Fins ara, el lloguer d’un habitatge turístic podia quedar exempt d’IVA si el propietari no prestava serveis propis de la indústria hotelera. Aquests serveis —neteja durant l’estada, restauració, bugaderia i altres similars— ja obligaven a pagar IVA. Amb la nova norma, la durada de l’estada serà suficient per aplicar-hi el 10%, encara que no s’ofereixin aquests serveis. En queda exclòs el lloguer de curta durada dins l’habitatge habitual del propietari, que continuarà exempt.
Segons Barceló, aquest canvi té una altra cara. Quan una activitat està subjecta a IVA, el propietari pot deduir el que paga per les despeses vinculades a aquesta activitat. "El propietari que fa IVA se’l pot descomptar, i amb les petites inversions i despeses que hi fas, recuperes l'IVA suportat", explica. Segons el president d’Habtur, això pot fer que a molts propietaris que fins ara eren reticents a gestionar el lloguer com una activitat empresarial els fac "menys peresa" professionalitzar-lo. La possibilitat de deduir l’IVA dependrà del punt de vinculació amb l'activitat de cada despesa, però la patronal considera que això pot compensar almenys parcialment la nova càrrega fiscal.
El govern espanyol justifica el canvi precisament amb aquest argument: que els habitatges destinats a estades turístiques tributin "com el negoci que suposen" i que el tractament fiscal s’acosti al dels establiments d’allotjament. El decret introdueix una altra mesura sobre els pisos turístics: permet als ajuntaments de zones amb el mercat residencial tensionat aplicar un recàrrec en l’IBI. Podrà arribar al 50% per un habitatge turístic, al 100% quan el titular en tingui dos o més, i fins al 150% quan en tingui quatre o més. No és un recàrrec automàtic: dependrà de la declaració de zona tensionada i de la decisió de cada ajuntament.
El canvi més profund, en el lloguer de temporada
Barceló considera que la part de la reforma que pot tenir més conseqüències a les Balears no és necessàriament l’IVA del lloguer vacacional, sinó les restriccions al lloguer de temporada. "On afectarà més serà al lloguer de temporada", apunta. Es tracta d’habitatges que fins ara es llogaven durant dos, tres o diversos mesos amb aquesta fórmula, sense formar part necessàriament de l’oferta turística reglada. "El lloguer de tota la vida a una zona de costa, feta per famílies locals, normalment al mateix propietari cada any", explica.
El decret redefineix aquesta modalitat. A partir d’ara, perquè un contracte es consideri temporal, l’inquilí haurà d’estar desplaçat del seu domicili habitual per una causa real i justificada, que s’haurà d’acreditar i fer constar expressament en el contracte. A més, el propietari haurà de demostrar que existeix aquesta causa. Si no existeix o no consta correctament, el contracte es considerarà de lloguer d’habitatge habitual des del principi, amb totes les garanties que això comporta per a l’arrendatari.
Això no significa que desaparegui qualsevol lloguer de mesos. Un treballador desplaçat, una persona que necessita un habitatge temporalment per estudis i altres causes justificades podran continuar fent-lo servir. La norma pretén impedir que s’utilitzi artificialment el contracte de temporada per cobrir una necessitat que en realitat és permanent o per esquivar la normativa del lloguer residencial. Aquests contractes hauran de durar més de 31 dies i, com a regla general, no podran superar els 12 mesos. Si el contracte supera l’any sense cap causa que en justifiqui la temporalitat, o si les mateixes parts encadenen més de dos contractes consecutius damunt el mateix habitatge, la llei permet considerar que es tractava d’un lloguer habitual des del primer contracte.
Barceló veu un impacte especialment rellevant en aquesta fórmula, sobretot a Mallorca. "Aquesta gent de Palma o de l’interior que llogava tres mesos", diu, haurà de justificar que es tracta d’un lloguer temporal i no d’una manera d’oferir allotjament turístic al marge de la normativa. El president d’Habtur defensa que la diferència entre una activitat i l’altra també s’hauria de basar en els serveis turístics que s’ofereixen. "Jo sempre he anat per serveis turístics. Una neteja, per exemple", assenyala.
La reforma també estableix que els lloguers turístics sotmesos a la normativa del sector queden fora de la Llei d’arrendaments urbans i fixa que les estades no podran superar, en cap cas, 30 dies, encara que les comunitats autònomes podran establir una durada inferior. Amb aquesta limitació, la norma pretén reforçar la separació entre l’habitatge turístic reglat i el lloguer temporal residencial.
Més controls per als lloguers de temporada i per habitacions
Les noves normes no afecten només la durada dels lloguers. En els contractes temporals successius damunt un mateix habitatge, les pujades del lloguer quedaran limitades pel nou índex estatal de referència per a l’actualització dels lloguers (IRAV). A les zones declarades de mercat residencial tensionat, els contractes temporals també estaran sotmesos als límits de preu previstos per al lloguer residencial.
També s’endureix la regulació del lloguer per habitacions. La suma del que es cobra per totes les habitacions d’un pis no podrà superar el preu que correspondria al lloguer de l’habitatge complet. I, si es troba en una zona tensionada, també s’hi aplicaran les limitacions de preus corresponents.
La norma incorpora altres garanties per als llogaters temporals: les despeses de gestió immobiliària i formalització del contracte no es podran carregar a l’inquilí, ni tampoc els impostos associats a l’habitatge si no li correspon pagar-los. A més, el llogater temporal podrà rescindir el contracte després del primer mes amb només 10 dies de preavís i sense haver d’indemnitzar el propietari.
Per a Habtur, aquest paquet consolida una separació cada vegada més clara entre qui exerceix una activitat turística reglada i qui utilitza altres fórmules de lloguer. Barceló assumeix que el 10% d’IVA suposarà un cost inicial, sobretot per als petits propietaris, però considera que el sector del lloguer vacacional legal de les Illes està en condicions d’assumir-lo. "Totes les mesures duen cap a la professionalització del sector, que és, en definitiva, el que volem", resumeix.
El Reial decret llei ha entrat en vigor aquest dijous, 8 d’octubre, amb les excepcions que fixa el text, mentre que l’IVA del 10% per als lloguers de fins a 30 nits no es començarà a aplicar fins a l’1 de desembre.