Violències masclistes

'Noies km 0': la nova tendència misògina de TikTok

Proliferen vídeos que exalten entre els més joves valors conservadors com la virginitat de les noies, però tractant-les alhora com objectes

Natàlia Fenollosa
4 min
Una noia consultant l'instagram en una imatge d'arxiu

Barcelona"Vaig aconseguir-me una km 0 i em vaig casar amb ella tot d'una", diu un noi en un vídeo a TikTok. No parla de cap cotxe o moto acabada de sortir del concessionari, sinó d'una noia. Els últims mesos, entre el sector hispanoparlant d'aquesta aplicació, s'ha popularitzat el concepte "noia km 0". Compara les adolescents amb vehicles que tenen poc rodatge. Aquest corrent misogin que intenta seduir la Generació Z promou el tracte degradant a les dones, com si fossin objectes o productes que es compren o se subhasten, i se sosté amb la idea que elles tenen valor en funció de la seva experiència sexual. Les que no en tenen o en tenen molt poca mereixen respecte, la resta, no.

La tendència s'escampa sobretot entre els joves de quinze a vint anys i als vídeos hi ha nois que diuen que busquen una xicota verge o que presumeixen que ja en "tenen" una, però també hi ha noies que es vanten de ser-ho. Aquestes publicacions acumulen milers de likes i comentaris d'usuaris d'arreu del món i, segons les expertes consultades per l'ARA, segueixen el joc als cada cop més desacomplexats discursos masclistes.

El primer rastre digital del concepte apareix el 2009 a Forocoches, un fòrum sovint polèmic per discursos masclistes i racistes. Aleshores el van batejar com a "xicota km 0". L'espurna va ser la pregunta d'un usuari: "Prefereixes una xicota per estrenar, km 0, o que ja vingui amb rodatge?". Alguns van criticar aquell usuari, però la majoria responien coses com "la vull amb rodatge, però sense cremar el motor ni el comptaquilòmetres trucat" o "vull una km 0 que així me la tunejo al meu gust". Ara aquesta tendència pren força a plataformes com TikTok, l'app per excel·lència entre la població més jove.

Captura d'alguns dels comentaris que es poden llegir als vídeos que promouen el 'trend' "km 0".

A l'altra cara de la moneda hi ha les noies, també joves, que es vanten de ser "km 0". Als vídeos diuen coses com: "A una km 0 no la guanya ningú" o "Per fi es posa de moda ser km 0". Sovint no s'adonen de les implicacions del que diuen. "És molt preocupant que a l'imaginari dels joves es torni a entendre la virginitat com un valor intrínsec i positiu", explica Sònia Herrera, professora dels estudis de ciències de la informació i de la comunicació de la UOC i experta en perspectiva de gènere a les xarxes socials. Hi ha noies que fan servir aquests conceptes com una eina per donar-se valor i jutjar les que viuen la seva sexualitat lliurement. Això és, segons l'experta, una evidència més que "els sistemes patriarcals no funcionen sense la complicitat de les víctimes".

Tot i que la idea de la virginitat se sol relacionar amb la religió, com ara als valors cristians que prediquen esperar fins al matrimoni per tenir relacions sexuals, el ressorgiment d'aquest concepte no hi està vinculat. Els vídeos s'acompanyen de cançons, normalment de reggaeton, que parlen explícitament del sexe. Alguns acumulen més de 12.000 likes. Herrera, explica que es tracta d'un efecte rebot contra el discurs feminista que es va escampant gradualment. "Aquest tipus de contingut ens arriba amb retard dels Estats Units i es tracta d'un discurs explícitament masclista que cada vegada va ocupant més lloc a les xarxes", apunta.

Noies 3:59 i nenes de casa

El tren de la misogínia no s'atura aquí. Hi ha altres tendències que s'estan popularitzant entre els joves, com ara la de ser una noia "3:59". Així s'assenyala, es jutja i fins i tot s'humilia les joves que admeten que han tingut diverses relacions sexuals durant la seva vida, o que alguns usuaris assumeixen que ho han fet, pels seus perfils de TikTok. L'origen d'aquesta expressió vexatòria es desconeix, però es fa servir quan es vol enviar el missatge que una noia trigaria poc a mantenir relacions sexuals amb un noi. Una altra versió seria la noia "3,99", un concepte nascut per referir-se a les noies de la plataforma OnlyFans i que fa referència al fet que estan disposades a tenir sexe per pocs diners.

"Nena de casa" és un altre concepte que fan servir aquests usuaris; fan referència a les noies joves, amb pares estrictes, que no tenen permès sortir de casa sovint. Ara sembla que són els més joves els que comencen a sexualitzar qualitats associades amb la infantesa com la innocència, la falta d'independència o la puresa. Aquests vídeos acumulen milers de comentaris. Alguns, confosos, pregunten el significat d'aquestes paraules; d'altres, mostren suport als creadors i comparteixen les seves experiències. En la secció de comentaris, també hi ha els nostàlgics, que sovint es lamenten i diuen coses com "és difícil trobar-les avui dia" o "és gairebé impossible, però per demanar no perdo res".

Frenar els discursos masclistes

Entre els comentaris dels vídeos es poden llegir burles i missatges que demanen aplicar la mateixa vara de mesurar als nois. "Demanes una noia km 0 i tu tens més quilometratge que els cotxes de fórmula 1", reacciona una usuària. Herrera explica que el contingut feminista creat pels joves és clau per frenar aquests discursos, però assegura que s'ha de continuar insistint als responsables de les xarxes com TikTok o Instagram per regular aquesta mena de contingut. "Com pot ser que es continuïn censurant els mugrons, però ningú faci res amb els discursos d'odi?", denuncia. Tot i que a TikTok aquesta tendència encara no s'ha viralitzat ni n'hi ha rastre en altres xarxes com Instagram, l'experta insisteix que no es pot ignorar la base d'aquest problema. “Ja vam menysprear la propagació de la ultradreta en el seu moment i ara estan en les nostres institucions", adverteix. En aquest sentit, fa una crida a les famílies i a les escoles a fer-se responsable de conscienciar els més joves sobre els discursos misògins que es poden trobar per les xarxes, perquè hi puguin respondre i no afegir-s'hi.

De fet, i com a reacció a aquests discursos que avalen la violència masclista, a TikTok també hi ha usuaris que denuncien totes aquestes tendències misògines i publiquen vídeos criticant-les. La usuària @ritasmind_ té més de 10.000 seguidors i ha fet un vídeo per parlar-ne. "Vosaltres no ens heu d'explicar ni com funciona el nostre cos ni com adaptar-nos a vosaltres, jo ja sé com funciona el meu cos", els ha recordat. Crítica que els joves se sumen a la tendència i es pregunta per què creix la sensació que a cap dona li agrada ensenyar als homes com tenir relacions sexuals i, en canvi, aquests homes sí que ho volen fer a les noies.

Telèfons 24 hores contra les violències masclistes

Telèfons 24 hores contra les violències masclistes

(gratuïts i confidencials)

Generalitat de Catalunya

Emergències

Mossos d’Esquadra

900 900 120 / 016

112

601 00 11 22

(WhatsApp)

Telèfons 24 hores

contra les violències masclistes

(gratuïts i confidencials)

Generalitat de Catalunya

900 900 120 / 016

Emergències

112

Mossos d’Esquadra

601 00 11 22

(WhatsApp)

Telèfons 24 hores contra

les violències masclistes

(gratuïts i confidencials)

Generalitat de Catalunya

900 900 120 / 016

Emergències

112

Mossos d’Esquadra

601 00 11 22

(WhatsApp)

stats