PATRIMONI MARÍTIM

Els mestres d’aixa, professionals que es fan lloc en un món nàutic globalitzat

L’especialitat de l’ofici és el manteniment i la creació de les embarcacions de fusta de tota la vida

Anna Schnabel
15/04/2017

Palmaen aquesta terra envoltada d’aigua salada, encara hi ha molta gent que ho desconeix tot sobre un dels oficis més antics de l’Arxipèlag: l’art de fer llaüts, gussis, bots, pasteres d’albufera o llanxetes felantixeres. Evoquen una illa passada, que es nodria essencialment dels fruits de la mar, menys concorreguda, de cases petites i fetes a mida humana.

Pep Florit és mestre d’aixa, una professió “en perill d’extinció” i que actualment té vuit o nou professionals del sector públic que s’hi dediquen a les Illes. L’especialitat d’aquesta activitat es vincula estretament a la calidesa de la fusta, l’element ancestral del món naval.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sector, que s’esforça per sobreviure en un món d’embarcacions de fibra, plàstic i de gran eslora, tot queda en la menudesa i en la necessitat de preservar un ofici atàvic, arrelat profundament a la identitat mallorquina. Florit va aprendre l’ofici al moll i a través del seu mestre, que li va transmetre de paraula bona part dels coneixements que ara té, a banda d’haver-hi invertit un bon grapat d’hores de pràctica.

Revalorar l’ofici

Cargando
No hay anuncios

L’únic centre de formació reglada sobre aquesta professió que existeix actualment a l’Arxipèlag és l’Escola de Mestres d’Aixa del Consell de Mallorca. La finalitat de la seva existència és el manteniment i la revaloració d’aquest ofici tradicional. No obstant això, la formació que imparteix l’escola és, per Florit, “superficial” i “excessivament breu”. De fet, diu que “caldria fer-la més pràctica”, ja que “dos anys només donen marge per aprendre a esmolar les eines”.

El sector privat té a les Balears mitja dotzena de drassanes tradicionals, ubicades a Alcúdia, Manacor, Portocristo, Portocolom i Can Pastilla, i a Menorca hom troba el taller de mestre Huguet. La regeneració del sector “és difícil”, ja que avui dia “les coses van molt ràpid en un món globalitzat” i no queda temps per a l’aprenentatge d’un ofici a l’estil tradicional.

Cargando
No hay anuncios

Boat Show Palma

A més, la indústria naval substitueix la fusta per materials més econòmics i resistents. Amb tot, les obres dels mestres d’aixa tornaran a aparèixer per segon any entre les naus que seran exposades a l’edició 34a de la fira internacional de vaixells que se celebra a Palma, el Boat Show, destinada als amants de la navegació i que cada any atreu milers de visitants de tot el món. Per Florit, però, el que fan els mestres d’aixa, que, “tot i existir des de sempre, no han estat fins ara tinguts en compte”, és una feina singular: “El primer element diferenciador és el tema sentimental”. La fusta és “més ecològica, menys contaminant”. Tanmateix, “el sistema de navegació és diferent, és slow sailing ”, i “forma part de la idiosincràcia de la nostra cultura”, puntualitza.

Cargando
No hay anuncios

Singularitat

Per altra banda, bona part dels llaüts que els vells pescadors conserven són de fusta i no poden ser mantinguts pels moderns fabricants d’embarcació naval. “És també una qüestió de perfeccionament de la tècnica”, hi afegeix Florit. Durant aquesta època de l’any, els mestres d’aixa es dediquen a fer la varada, que és el manteniment en sec de les embarcacions per protegir-les i reparar-les dels danys que hagin sofert. Aquest és un “ofici de llarg recorregut”, ja que “fins i tot el jubilat continua aprenent de l’ofici”. No obstant això, Florit i els seus companys també dediquen temps a l’educació ambiental i a mostrar el s secrets de la professió a les escoles, amb l’objectiu d’evitar que la societat l’oblidi.

Cargando
No hay anuncios

Redescobriment

El ‘Balear’ és un llaüt que fa la volta a Mallorca i ha transportat molts alumnes de diferents escoles de l’illa, molts dels quals desconeixien els seus principis més bàsics. “Ens sorpren el desconeixement total de molts al·lots, tot i que vivim en una illa”, comenta Florit, que creu necessari fer “pedagogia” i “donar continuïtat a l’ofici”.

Al final, “navegar amb una barca de fusta és molt diferent de fer-ho amb una d’un altre tipus”, afirma Florit. “Crec que tothom ho hauria de provar com a teràpia i, si la gent ho fes, el món aniria molt millor”, puntualitza. A més, en aquest gremi tan artesanal cada nau té una personalitat única. “No és el mateix un llaüt fabricat a Alcúdia que un altre fabricat a Palma”, ja que canvien les formes de navegació, “al nord bufa més la Tramuntana i a Ciutat bufa l’Embat”.

“Avui dia volam”, però, “al cap i a la fi, les naus de fusta són un transport que ja utilitzaven els fenicis”, recorda Florit. La del mestre d’aixa és una professió que “ha de quedar en la memòria”, diu, i explica amb orgull que el Consell vol reflectir la seva activitat al Museu Marítim. Amb tot, és una feina que no només ha d’estar en una vitrina, perquè continua viva.