Societat22/12/2017

Menorca aposta per Son Sant Joan I reclama millores a la Península

I. Martín

Maóel transport aeri és el principal maldecap de la societat menorquina. Tot i els avenços que dels últims anys, encara es presenten insuficients. El darrer episodi, l’augment del descompte de resident a un 75%, deixa al descobert conclusions que caldria posar sobre la taula de negociació amb Aviació Civil.

L’Obligatorietat de Servei Públic (OSP) en la ruta Menorca-Mallorca s’ha vist clarament afavorida per l’increment del descompte de resident, una circumstància que ja advertí la senadora del Partit Popular per a Menorca, Juana Francis Pons Vila. Principal valedora d’aquest sistema de bonificació, la menorquina no té dubtes a assegurar que caldria plantejar-se la viabilitat en altres rutes a la Península. I és que viatjar a Palma és més econòmic que passar una nit a la majoria d’hotels de l’illa. Aquest reclam s’uneix a la llarga llista d’avantatges per canviar d’aeroport d’enllaç. El problema ha esclatat aquest mes. Cercar un bitllet s’ha convertit en una missió impossible i el pont de la Constitució ja marcà la tendència.

Cargando
No hay anuncios

Son Sant Joan, el gran beneficiat

L’aeroport de Palma és, per als menorquins, el que abans era l’aeroport del Prat. És a dir, a banda de les potencialitats com a destinació, Son Sant Joan és la base principal d’operacions per organitzar viatges a altres punts de la Península o Europa. La manca de connexions en temporada baixa a Menorca i l’absència de companyies de baix cost situen l’aeròdrom mallorquí com a referent. Així ho admet el disputat autonòmic del PSIB-PSOE i exconseller insular de Mobilitat, Damià Borràs, qui recorda que “Son Sant Joan és, ara per ara, la destinació de grups esportius, viatges del turisme sènior, malalts que necessiten desplaçar-se per ser tractats... i cal afegir-hi un important nombre de menorquins que viatgen a altres punts passant per Palma”. Tant és així que, per volar de Menorca a Madrid o Barcelona, en determinades dates surt més econòmic fer-ho a través de Son Sant Joan, en detriment de la ruta directa des de l’aeroport de Maó. Pel que fa a l’augment de les freqüències que exigeix el Govern balear a Air Nostrum i Air Europa, Borràs explica que “no els queda més remei, perquè l’OSP especifica que, arribats a aquest punt, estan obligats a incrementar el nombre de places”. L’ocupació mitjana en els vols entre Menorca i Palma ha passat del 48,6% al 70,6%.

Cargando
No hay anuncios

Els resultats de l’augment en el descompte de resident al 75% en els vols entre illes ha fet reaccionar la plataforma El Transport Aeri Ofega Menorca. Un dels membres, Joan Enric Vilardell, celebra “la pujada del passatge per anar a Palma, però no hem de perdre de vista que els vols amb Barcelona representen el 50% dels moviments dels menorquins”. En aquest sentit, Vilardell considera que “el Govern hauria d’encapçalar la lluita per rebaixar els preus prohibitius que en aquests moments estableix Vueling en règim de monopoli. S’ha de treballar per una OSP amb Barcelona o un sistema similar, i obtenir millores en l’OSP amb Madrid, ja que consideram que no és la idònia per a l’illa”. Des que Vueling opera la ruta Menorca-Barcelona en solitari, els preus s’han arribat a triplicar, una situació que s’ha agreujat les festes nadalenques.

D’altra banda, les mirades també se centren en l’OSP Menorca-Madrid. L’any que ve tornarà a sortir a concurs públic i la intenció de l’Executiu és fer entendre al Ministeri de Foment la necessitat de millorar freqüències i abaratir la tarifa de referència de 65 euros per trajecte per a residents.