Menorca només restarà 2.170 cotxes a les carreteres
El nou topall fixat pel Consell en 120.000 vehicles circulant simultàniament a la xarxa viària quasi no tindrà efecte, ja que sols restringirà l’entrada a l’illa de 3.000 cotxes forans o de lloguer
CiutadellaMentre que a Mallorca sobren 122.000 cotxes, a Menorca només 2.170. L’estudi de capacitat de càrrega de les carreteres menorquines que el Consell insular ha presentat recentment tan sols proposa retallar un 1,8% el trànsit de vehicles que es va registrar l’any passat. Una mesura d’efecte gairebé nul que xoca frontalment amb l’estudi que va fer l’esquerra el 2023, poc abans de perdre el govern insular, i que xifrava el sobrant de cotxes a la xarxa viària a l’estiu en un 30%. A més, la limitació no es començarà a aplicar fins a l’estiu que ve, tot i que fa tres anys que l’article 28 de la Llei de la Reserva de la Biosfera faculta Menorca a prendre mesures en aquest sentit.
El nou topall fixat per l’estudi de càrrega que ha fet l’empresa Cinesi estableix que a Menorca no poden coincidir més de 120.000 vehicles alhora. Es respecten els 86.023 ja registrats a l’illa de la població resident i només es restringeixen uns 3.000 dels més de 36.000 que arriben per via marítima o a través d’empreses de lloguer. Però la limitació és tan minsa que tan sols en dos dels cinc darrers anys des de la pandèmia (2022 i 2024) s’han comptabilitzat a Menorca més cotxes dels que es deixaran transitar de forma simultània entre el juny i el setembre del 2026. L’any passat van ser 122.170.
225.000 desplaçaments diaris
Cinesi va registrar fins a 225.197 viatges diaris interurbans a l’illa durant la setmana del 5 a l’11 d’agost de l’any passat, 120.723 dels quals –pràcticament la meitat– varen ser de residents. El nombre més gran de desplaçaments de la població illenca es concentra entre Maó i es Castell, amb 64.711 moviments diaris, mentre que els turistes que més es mouen en cotxe a l’estiu ho fan a Ciutadella, amb 32.244 viatges diaris.
L’important increment d’activitat experimentat pel port de Ciutadella, gran porta d’entrada de vehicles a l’illa, explica la creixent saturació de les carreteres menorquines. Hi desembarquen més de 93.000 vehicles, 34.000 més que abans de la pandèmia. A Maó n’arriben 22.000 i es calcula que hi ha 13.000 cotxes de lloguer circulant per la xarxa viària.
La congestió principal de trànsit es produeix en els accessos a Ciutadella i Maó a través de la carretera general, que en ple agost suporta més de 24.000 cotxes diaris. També estan saturats els camins a algunes platges, especialment les verges del sud de Ciutadella, on la Policia Local recomana prohibir l’accés amb vehicle rodat i oferir busos llançadora com a alternativa, tal com ja es fa per anar a Macarella o Favàritx.
El president del Consell Adolfo Vilafranca defensa la “rigorositat” de l’estudi i el contraposa a l’heretat de l’anterior Govern d’esquerres, que no marcava cap diferència entre el trànsit de turistes i residents. En canvi, el nou document “protegeix els residents i les seves necessitats de mobilitat quotidiana i garanteix un equilibri entre l’activitat econòmica i la sostenibilitat”.
Càmeres als ports
Un sistema tecnològic amb càmeres instal·lades als ports de Maó i Ciutadella i a altres punts estratègics de la xarxa viària llegirà les matrícules de tots els vehicles que entrin a l’illa. Les empreses de lloguer també hauran de notificar les entrades i sortides de la seva flota, de tal manera que els vehicles que no estiguin registrats rebran sancions automàtiques.
El Consell començarà a tramitar ja el reglament perquè es pugui actuar d’aquí a 11 mesos, però el conseller de Mobilitat Juan Manuel Delgado avança que la implantació d’aquest nou sostre en el nombre de vehicles serà “progressiva” i anirà acompanyada de mesures que fomentin l’ús del transport públic.
“No hi ha voluntat política”, conclou el portaveu i coordinador de Més per Menorca, Esteve Barceló. “S’han perdut més de tres anys per, al final, acabar aplicant una mesura del tot insuficient que sols redueix 3.147 vehicles forans respecte dels actuals nivells de trànsit”, critica.
“De què servirà aquesta limitació si, realment, no redueix el nombre de vehicles que ja hi ha hagut a Menorca els darrers estius?”, es demana Pepe Mercadal. El diputat i secretari general del PSOE tira en cara al Govern del PP que el nou estudi “no serveix per a res” i insisteix a consensuar una proposta de reglament per agilitzar-ne la tramitació i garantir que es pugui començar a aplicar a partir de la temporada que ve.
La sensació de col·lapse es mantindrà, remarca el GOB, que els darrers anys ha impulsat iniciatives a través de la plataforma Via Menorca per reivindicar l’adopció de mesures dràstiques contra la massificació turística a l’illa. Però la resposta del PP al Consell ha estat encarregar dos estudis que pràcticament mantenen el mateix nombre de vehicles a les carreteres i permeten créixer en 23.859 noves places turístiques.