Esgotats de lligar: "No volen que trobis l'amor de la teva vida"
Un 80% dels mil·lennials i un 79% dels membres de la generació Z pateixen 'burnout' per culpa de les aplicacions de cites
Barcelona"Al final em vaig donar de baixa. Estava cansada de passar hores mirant perfils de nois desconeguts, fent-me pel·lícules, imaginant que tot sortia bé i en realitat mai acabava bé". Així explica l'Anna, una jove de Barcelona, els motius pels quals va acabar farta de les aplicacions de cites i va decidir desinstal·lar-se-les. "He tornat a la manera antiga de conèixer gent", diu. "És més lent i conec pocs nois nous, però ho agraeixo, és millor. Les aplicacions em produïen ansietat i al final em costava molt gestionar la frustració cada vegada que les coses no sortien bé", reconeix.
El que li va passar a l'Anna es coneix com a dating app burnout, el que en català seria un esgotament per culpa d'aquestes aplicacions de cites, i, segons una enquesta feta per la revista Forbes, un 80% dels mil·lennials i un 79% dels membres de la generació Z ho pateixen. Les generacions més grans –també usuàries d'aquestes aplicacions però en menys quantitat– tampoc s'escapen d'aquest esgotament i un 70% dels boomers que utilitzen aquests recursosreconeixen patir-ho, així com el 78% dels membres de la generació X.
Però d'on surt aquest cansament? Dolors Líria, psicòloga i vicedegana del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, diu que "en el cas de les aplicacions de cites, conèixer persones noves implica un esforç que en les relacions personals no cal fer". Aquesta experta destaca que cal fer tota una feina perquè l'altra persona es fixi en tu, per destacar enmig de tots els perfils, però alhora també s'ha de treballar per destriar bé entre tantes opcions. "Això pot generar expectatives que no estan ajustades a la realitat i gestionar-ho és difícil, cansa molt", alerta. Segons aquesta experta, les aplicacions de cites també permeten viure moltes més experiències de les que sorgirien de manera natural i el ritme pot arribar a ser massa intens. "Tinc pacients que cada setmana tenen dues o tres cites. Això no és sostenible perquè genera un gran desgast i a vegades fins i tot pot portar a una conducta addictiva", comenta.
Els motius del descontentament
Forbes va preguntar als usuaris de les aplis els motius del burnout i la principal raó que van esgrimir era la incapacitat d'establir una bona connexió, seguida de les decepcions al conèixer la persona, sentir-se rebutjats, tenir converses repetitives mentre es xateja amb diferents persones a la vegada i passar massa estona a les aplicacions. La Maria, de 34 anys, explica que el seu cas encaixa en aquesta última opció: a ella el que li va passar va ser, precisament, que s'hi estava massa estona i hi va acabar enganxada. "Al final estava cansada, vaig arribar a sentir que no podia parar de mirar perfils, anar passant i anar descartant, perquè sempre tenia la sensació que el millor estava per arribar, que encara no l'havia vist, i això t'enganxa. Però al final em vaig adonar que estava perdent el temps perquè en el fons el que t'enganxa és l'esperança que potser el següent perfil, el que encara no has mirat, serà el de la persona indicada, la persona per a tu. Però quan t'adones que portes hores així, dius: «Però què estic fent?»"
A l'enquesta de Forbes queda clar que la mitjana de minuts que passen els usuaris en aquestes aplis és de 51 minuts –tot i que les dones hi dediquen una mica més (52 min) i els homes menys (49 min)–. Segons el doctor Rufus Tony Spann, membre del consell d'assessors de salut de Forbes i terapeuta sexual, les persones que passen més temps enganxades a aquestes plataformes són les que estan enganxades a mirar perfils sense parar, les que busquen una via d'escapament social o emocional per distreure's dels problemes quotidians i les que volen un xut d'autoestima.
Un problema molt estès
Per la seva banda, el psicòleg i terapeuta sexual Ignasi Puig explica que es troba molt sovint a consulta amb persones que pateixen burnout per culpa de les aplicacions de cites. "Això es deu al mateix funcionament d'aquestes aplis", diu, i ho compara amb Netflix. "La gent de Netflix no vol que gaudeixis amb una bona sèrie, el que volen és que miris els seus continguts com més estona millor perquè així és com fan els diners. Amb les aplicacions de cites passa el mateix. No volen que trobis l'amor de la teva vida, volen que passis com més estona millor enganxat", destaca. Segons aquest especialista, l'esgotament que molta gent sent és "perquè acaben enganxats a la il·lusió de trobar el que busquen i no troben", però la realitat, alerta, és ben diferent: "Passen moltes hores connectats i al final tenen sensació de culpabilitat per dedicar-hi tant temps però no poden parar, perden el control, i això genera frustració. Es crea un bucle difícil de gestionar", diu.
Dolors Líria diu que el que cansa més els usuaris d'aquestes aplicacions són bàsicament quatre coses: "Cansen molt les mentides perquè aquí tothom vol mostrar la seva millor versió i entre la millor versió i la ficció hi ha una línia molt fina que pot portar a decepcions i molt desgast", alerta. En segon lloc, cansa molt "haver de donar la talla i complir amb les expectatives de l'altra persona" així com "sentir-se rebutjat", que, segons l'experta, "és una de les sensacions més difícils de gestionar". Finalment, el quart comportament que genera molt cansament és descobrir "que no hi ha opcions infinites encara que al principi ho sembla, i això pot generar molta frustració".
L'experta també diu que a conseqüència d'aquest cansament que ja afecta molta gent està començant a baixar l'ús d'aquestes aplicacions, tot i que ella no creu que desapareguin ni de bon tros. "No tot és dolent, també tenen coses bones i hi ha molta gent que s'ha conegut a través d'aquestes plataformes i els hi està anant bé, no ho podem demonitzar", diu. Però matisa que, com passa amb totes les novetats, "al principi hi va haver un gran boom i ara les coses s'estan recol·locant; no només veiem la part bona sinó també la dolenta, i els joves han començat a adonar-se que cal aprendre a gestionar també les relacions a la vida real, no només a la virtual".