Mallorca no tindrà (per ara) les competències de transport i agricultura
El Govern incompleix les lleis de consells insulars i l’agrària, la data límit de la qual era febrer de 2024
PalmaA diferència dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera, el de Mallorca encara no té les competències d’agricultura, ramaderia i pesca, ni tampoc la de transports terrestres. I no les tindrà per ara.
Fa un any i mig que el Govern incompleix la Llei de consells insulars, la qual dictamina que en un any des de la seva entrada en vigor (el 2022), el Govern havia de completar els traspassos de les funcions que s’indiquen a l’Estatut d’Autonomia. “Ho diu la llei, però no es fa així”, lamenten fonts de la institució insular. Pel que fa a agricultura, ramaderia i pesca, l’Executiu també incompleix la Llei agrària, que va fixar com a data límit per al traspàs el mes de febrer de 2024.
El director general d’Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, Fernando Fernández, justifica aquesta situació. “De vegades, quan es redacten i s’aproven lleis, s’incorporen determinats preceptes que políticament són línies vermelles per a determinats partits, però després tothom sap que no són realistes”, argumenta.
La manca de competències és un argument habitual de l’estira-i-arronsa polític en el Consell de Mallorca i l’oposició d’esquerres ha exigit en reiterades ocasions que es faci el traspàs d’una vegada perquè la institució insular pugui intervenir en qüestions com la regulació de les macrogranges. MÉS per Mallorca va presentar el gener de 2024 una moció en el Consell amb la qual reclamava el traspàs de les competències d’agricultura, que es varen transferir als consells de Menorca, d’Eivissa i de Formentera el 1999.
Tot i això, el Govern no té cap intenció de cedir les competències d’agricultura, ramaderia i pesca. El traspàs “no està damunt la taula i no hi ha previsions que ho estigui a mitjà termini”, remarca Fernández. El director general afegeix que, encara que l’Executiu cedís aquesta competència, “hi ha coses que no es poden transferir i que són fonamentals, com la Política Agrària Comuna (PAC), la responsabilitat sobre el Pla Nacional de Control Oficial de la Cadena Alimentària (PNCOCA) i la interlocució amb el govern espanyol, entre d’altres”. Però també admet que el traspàs de les competències “pot ser positiu” pel que fa a les relacions de proximitat i de tracte quotidià amb el sector, així com per articular determinades ajudes.
Per la seva banda, l’associació agrària Asaja –entitat de la qual l’actual conseller d’Agricultura, Joan Simonet va ser el gerent– s’oposa al traspàs de les competències agràries al Consell. “Alentiria processos i comportaria més despeses. Ara ja tenim papers, despeses i funcionaris de més”, assegura el president d’Asaja a les Illes, Joan Company. En la mateixa línia, remarca que el sector primari ha de fer front de cada vegada a més adversitats climàtiques i sanitàries de les quals el Consell no pot assumir les despeses perquè “no té doblers”. “Ho hauria de pagar el pagès. Haurem de renyar el Govern i el Consell perquè es posin d’acord”, ironitza.
Company recorda que l’Executiu va traspassar a la institució insular les competències d’ordenació turística, i que a hores d’ara “no tenen inspectors per fer complir la llei”. “I ara què feim?”, demana.
Transports terrestres
Pel que fa a la competència de transports terrestres, la directora general de Mobilitat, Lorena del Valle recorda que el juliol de 2023 el ple del Consell va aprovar una moció per començar el procés jurídic i administratiu per fer efectiu el traspàs de funcions de l’Executiu a la institució insular. Però la directora general reconeix que actualment el Govern no està en disposició “de parlar d’un termini concret”.
Del Valle apunta que l’actual equip de govern “està posant al dia la feina que no s’ha fet en els darrers vuit anys” –el PP va accedir al Govern el juliol de 2023, després de guanyar les eleccions de maig. La directora general destaca que la socialista Mercedes Garrido assegurava el 2015, quan era consellera insular de Territori i Infraestructures, que “s’havia començat a treballar en el traspàs de competències”. “La realitat és que vuit anys després no s’havia avançat ni en aquest tema ni en molts d’altres”, afegeix.
Ara bé, la situació és diferent pel que fa a les competències de transport terrestre respecte de les d’agricultura. Fonts de la institució insular assenyalen que “és un tema que està damunt la taula”.