Creació digital

La Llista: els 'influencers' en català que més ho peten

Neix un rànquing de creadors de contingut per potenciar la indústria digital catalana

23/05/2025

BarcelonaJuliana Canet, La Sotana, Ada Parellada i Cèlia Espanya, però també Joan Soler Sucarrats, SOS Català, Ania Posada i Pol·lícules. El panorama digital en català està en expansió. Ho certifica la nova eina que acaba de fer-se pública aquest dijous, la Llista (llista.cat). Es tracta dels rànquings dels influencers en català més influents en àrees com gastronomia, estil de vida, literatura, humor, esports, música i fins a vint categories. L'objectiu és "donar visibilitat a un sector cultural en creixement" i que "guanyi seriositat i coherència com a indústria", explica Albert Lloreta, productor de La Fera, que ha estat creant aquesta eina amb la Fundació.cat durant els últims dos anys.

Cargando
No hay anuncios

La Llista comptabilitza fins ara 803 creadors de contingut en català. Entre tots, durant el primer trimestre de l'any han fet 19.200 vídeos i han aconseguit 207 milions d'impressions a les xarxes, una xifra molt per sobre dels 164 milions de visualitzacions del mateix període de l'any 2024. La Llista és un projecte viu que s'anirà revisant i ampliant mensualment. La condició per ser-hi és que el "centre de gravetat" dels influenciadors sigui a les plataformes i que no només les aprofitin per fer promoció de la seva feina. Un bon indicador és que es tracti de projectes o creadors "contractables" per fer continguts per a institucions, entitats o marques, que ara tindran una eina més comprensible i accessible amb els noms i les dades clau d'aquest entorn.

"Per primera vegada tenim un mapa complet i viu de l'ecosistema de creadors de contingut en qualsevol llengua del món, i es fa en català", destaca Lloreta. Per al productor, dins el debat sobre el nou internet europeu més divers, la cultura catalana "està ben posicionada per ser líder, i això suposa un canvi d'actitud respecte del combat lingüístic, que sempre s'ha llepat les ferides —apunta—. Hem creat una xarxa ultrapionera de creació de continguts en la nostra llengua i la podem fer servir de referent per a altres llengües que a priori estan millor que nosaltres, com el suec i el noruec, i els podem ajudar".

Cargando
No hay anuncios

Molta creació però poca estabilitat

La Llista vol eixamplar el mercat més enllà dels influenciadors més coneguts, per repartir oportunitats i afavorir el sotabosc. Per això han col·locat els noms categoritzats per temàtiques i per resultats mensuals o trimestrals. A més, els ordenen qualitativament en funció d'un algorisme que prioritza més l'impacte (visualitzacions, producció i reacció: likes i comentaris) i no només el nombre de seguidors. Això permet descobrir noms com el de l'arquitecte Pol Casellas, la il·lustradora Ayla Madison, la professora de didàctica de la llengua Aina Monferrer, el divulgador musical Catlletres, el canal dedicat al comerç de Badalona Badalocura i la divulgadora de coses catalanes Mitjacatalana, etcètera.

Cargando
No hay anuncios

"Estem en un bon moment de diversitat, sortim d'una època en què hi havia una petita bossa de creadors i ara apareixen moltes veus d'alta qualitat", afirma Lloreta. No és sorprenent que la majoria de creadors siguin de la generació Z, però la tendència hauria de ser que s'eixampli aquesta franja a mesura que les xarxes vagin guanyant centralitat en l'oci i la cultura de manera transgeneracional. "Hem de portar cap al mercat català tot aquell share que als anys 90 capitalitzava TV3 perquè és el que farà que els números del català vagin més bé", augura el productor.

El català ha deixat de ser un hàndicap a ser un al·licient, perquè hi ha espai per a nous creadors, hi ha canals que hi aposten i fins i tot hi ha ajudes públiques. Comparat tan sols amb dos anys enrere, la creació digital en català ha guanyat volum i per fi està atraient l'interès d'administracions públiques, festivals, el 3Cat, entitats com el Barça, marques de cotxes o cerveses i altres empreses que contracten influenciadors per arribar al seu públic. Tanmateix, encara hi ha un percentatge molt petit de creadors que en pot viure, i en cap cas ho poden fer només amb les visualitzacions. A més, és un sector molt incert i poc protegit per convenis i estatuts professionals. "Tenim un exèrcit de creadors dels més grans d'Europa que no sigui en anglès i castellà. Hem creat una bona base. Ara toca fer projectes més ambiciosos", assegura Lloreta.

Cargando
No hay anuncios
Tot el que tens a les xarxes, junt a jo.cat

La majoria de gent avui té una presència digital diversificada en moltes plataformes, des d'una web pròpia a LinkedIn a una pàgina d'empresa, passant per Instagram, Spotify, un link a Viquipèdia, un portafolis o un canal de Twitch entre amics. Tota aquesta dispersió de contingut se sol agrupar en una pàgina link-in-bio que s'anomena Linktree, que només està en anglès i té versions de pagament. La Fundació.cat ha creat una plataforma alternativa en català, segura i del tot gratuïta per vincular tota la presència digital en un clic. Es diu jo.cat i és una manera de promoure el català, reforça la identitat digital i fugir de les grans corporacions d'internet globals. Aquest dijous també s'ha anunciat el rellançament d'aquesta eina que ja està activa.