SEGURETAT

Inca donà llicència per instal·lar una fàbrica de nagolita a Son Bordils

Els serveis jurídics municipals defensaren el polvorí i la fàbrica als jutjats

Joan Sitges
18/03/2014

Inca.L’Ajuntament d’Inca va concedir permís a l’empresa Unión Española de Explosivos SL per convertir en una fàbrica d’explosius el polvorí de Son Bordils, que funciona des de la dècada de 1980. L’any 1999 aquesta empresa sol·licità la conversió del polvorí en una fàbrica amb llicència per barrejar nagolita. Dia 31 d’octubre del 2002 la Comissió de Govern de l’Ajuntament d’Inca va concedir la llicència d’instal·lació de la fàbrica de nagolita a Unión Española de Explosivos, una de les quatre empreses vinculades al polvorí de Son Bordils.

La nagolita, que des del 2002 es pot fabricar a l’antic magatzem d’explosius, s’utilitza sobretot en mines a l’aire lliure i en tasques de demolició. A més del perill evident que suposa qualsevol detonació accidental, el seu fum residual és altament tòxic, sobretot si l’explosió té lloc en espais tancats, com un polvorí o una mina soterrada. A més, gràcies a la facilitat per adquirir els seus components, aquest és un explosiu que han utilitzat sovint les organitzacions terroristes, sobretot en atemptats amb cotxes bomba.

Cargando
No hay anuncios

Dipòsit i fàbrica

A més de la llicència municipal per instal·lar la fàbrica de nagolita, el juliol del 2003 l’Estat va autoritzar que el polvorí augmentàs la capacitat d’emmagatzematge fins als “7.750 quilos nets d’explosius” i “fins a 16.000 quilos nets d’explosius en la pistonera del dipòsit de la seva titularitat”, segons consta en un informe signat pel batle, Rafel Torres (PP).

Cargando
No hay anuncios

Si se segueixen les directrius del Reglament d’explosius espanyol, ni tan sols el magatzem més petit de substàncies explosives de Son Bordils no respecta les distància mínima de seguretat que preveu la llei. El polvorí inquer es troba situat a uns quatre-cents metres de l’estació. Segons la llei, però, un polvorí per a 7.750 quilos d’explosius com el de Son Bordils hauria d’estar com a mínim a 672,84 metres de distància de qualsevol lloc on “es produeixin aglomeracions de persones”.

Així, cap dels magatzems i tampoc la fàbrica d’explosius de Son Bordils no respecten les distàncies entre el magatzem d’explosius i altres construccions que exigeix el Reial Decret 230/1998, que desenvolupa el Reglament d’explosius vigent.

Cargando
No hay anuncios

De fet, el magatzem es troba a poc més d’uns dos-cents metres de la via del tren, a uns cent metres de l’habitatge més proper i a 200 metres del pont que creua les vies.

Els veïns, al jutjat

Cargando
No hay anuncios

L’any 2009, coincidint amb la sol·licitud dels responsables del magatzem d’explosius per instal·lar la fàbrica, alguns veïns de Son Bordils que se’n consideraren perjudicats presentaren un contenciós administratiu als jutjats. La intenció dels veïns era que l’Ajuntament retiràs la llicència que es va concedir a Unión Española de Explosivos SL per instal·lar una fàbrica per mesclar nagolita al polvorí que es troba a uns quatre-cents metres de l’estació de l’Enllaç, una estació que utilitzen els usuaris del tren quan deixen Inca enrere i es dirigeixen cap a Manacor o cap a sa Pobla.

El conflicte entre l’Ajuntament i els veïns va arribar a la Sala del Jutjat Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears. L’any 2004 els jutges varen determinar que la llicència municipal perquè l’empresa Unión Española de Explosivos instal·làs la fàbrica de nagolita a Son Bordils era vàlida. Aquesta és, juntament amb Explosivos Son Bordils SL, Balear de Explosivos SL i Seguridad Son Bordils SL, una de les quatre empreses que estan vinculades al polvorí ubicat a la parcel·la 184 del polígon 4 de Son Bordils.

Cargando
No hay anuncios

Fàbrica i nova línia

Les obres per a la reobertura de la línia Enllaç-Manacor es desenvoluparen durant els anys que el primer Pacte de Progrés governà Balears (2000-2003). Precisament l’any 2002, quan s’estaven desenvolupant les obres en el corredor ferroviari que uneix Inca i Manacor, l’Ajuntament d’Inca va autoritzar la instal·lació de la fàbrica d’explosius a poc més de quatre-cents metres de la línia de tren que estava a punt de reobrir-se.

De fet, dia 12 de maig del 2003 la línia de tren Palma-Manacor va tornar a ser operativa després de dècades sense oferir servei. Dos descarrilaments, el 2003 i el 2010, obligaren a millorar la seguretat a la via. Tot i això, ningú no es va fixar en la fàbrica d’explosius, que no respecta la distància mínima de seguretat que preveu la llei i que exigeix el Ministeri d’Indústria espanyol.

Amb tot, cal tenir en compte que, almanco fins a aquesta setmana, Serveis Ferroviaris de Mallorca no tenia constància de l’existència del polvorí i tampoc de la fàbrica de nagolita, que es troben situats en l’àrea que els enginyers marquen com a perillosa a l’entorn de les instal·lacions de Son Bordils. Una àrea que comprèn l’estació de l’Enllaç i les vies que recorren els vagons de les línies Palma-Manacor i Palma-sa Pobla.