El Govern no descarta tornar a licitar les línies del TIB a Mallorca pel desbordament del servei
Tot i la modificació del contracte a finals de 2024, el nombre de passatgers continua creixent i posa al límit la contractació actual
PalmaEl Govern no descarta haver de tornar a licitar el servei d'autobús interurbà de les Balears (TIB) a Mallorca, a causa de la pujada constant d'usuaris, que "supera qualsevol escenari previst", ha explicat a l'ARA Balears la gerent del TIB, Lluïsa Serra. La responsable del servei ha assenyalat que "senzillament no es descarta, res més", en referència a la possibilitat de no esperar a 2030, quan finalitza el servei adjudicat pel Pacte la legislatura passada, que va entrar en vigor el gener de 2021.
L'Executiu va posar en marxa el desembre de 2024 una inversió extra de 150 milions d'euros per al contracte existent per fer front a la necessitat d'afegir busos i freqüències a un servei desbordat. Les condicions d'adjudicació establien que s'havien de cobrir 16,5 milions de quilòmetres, "però la realitat ens va obligar a arribar als 24,6 milions (un increment pròxim al 50% del servei)", explica Serra.
Aquest augment tan significatiu d'una licitació només es pot fer en circumstàncies molt excepcionals, i el Govern va decidir que aquest cas estava justificat. "És un servei bàsic i, entre l'increment de població i la gratuïtat, ens trobam que gairebé triplicam els usuaris previstos quan es va licitar", assenyala Serra. El concurs adjudicat pel Pacte va preveure 11 milions de passatgers anuals, però el 2024 es varen assolir 23,5 milions d'usuaris. "Els primers mesos d'enguany hi ha una pujada del 20%. No hi ha manera d'estabilitzar els nombres", confirma la gerent del TIB a l'ARA Balears.
És per aquest motiu que, en cas que s'haguessin de fer més inversions en busos i personal, no quedaria altre remei que tornar a licitar, ja que s'hauria exhaurit la fórmula de la revisió del contracte. Les empreses que gestionen les línies del TIB a Mallorca actualment són tres, després que el Pacte agrupàs el 2020 els serveis interurbans en tres grans lots corresponents a sengles zones, després de molts anys amb un caos de línies i empreses.
580 milions
Amb la modificació de les concessions que es va fer el desembre de 2024, el Govern va afegir 150 milions d'euros als 436 que preveia la licitació –a repartir en 10 anys, que és la durada del contracte. Amb aquesta injecció, la inversió total que haurà fet l'Executiu ja arriba als 580 milions d'euros.
Usuaris i professionals consideren que l'increment exponencial de la demanda del TIB confirma que a les Illes resulta imprescindible un servei modern, amb més línies i freqüències. L'augment del nombre de passatgers i la saturació del trànsit provoquen moltes situacions de tensió. "És necessari tenir més horaris els dies feiners tant el matí com els vespres. Hi ha línies que finalitzen el servei massa prest, i si surts tard de la feina o de qualsevol activitat no pots tornar a casa en transport públic", explica Dani Mateu, usuari habitual del TIB. "Queda molt camí per recórrer, i com més millorin el servei, més cotxes llevaran del mig. Però és important que agafar el bus no sigui una aventura, i puguem arribar puntuals a les feines", conclou per la seva banda el portaveu dels usuaris del TIB, Marc Crespí.