Societat 14/09/2023

Extinction Rebellion protesta contra els creuers davant l’arribada d'11.000 creueristes a Eivissa

La performança es va fer per conscienciar del dany mediambiental que provoca aquest tipus de turisme

Esther Cabezas
2 min
Els manifestants d'Extinction Rebellion

EivissaProp de deu activistes de l'organització climàtica Extinction Rebellion (XR) varen fer, aquest dimecres a la nit, una performança al port d'Eivissa, on els creueristes, uns 11.000 que havien arribat en els vaixells MSC Seashore i Costa Diadema, gaudien de la nit. La van fer en el marc de la setmana de lluita global contra els combustibles fòssils, Global fight to end fossil fuels, fast fair forever.

L'organització va informar que “els creuers emeten quantitats ingents de gasos como l'SO2 i l'NO2, altament contaminants i perjudicials per a la salut”. Des d'XR es remeten a un estudi recent, Transport & Environment, que en detalla l'augment de la concentració en l'aire. “El 2022 els creuers a Europa varen emetre més sofre que mil milions de cotxes, 4,4 vegades més que tots els cotxes del continent. MSC s'endú el premi: els seus 19 vaixells varen emetre gairebé tant de sofre com 291 milions de cotxes. Costa Cruises tampoc no se'n salva, atès que és la segona companyia de la llista de contaminadores”, puntualitzen. 

Cal recordar que els creuers contribueixen a l'escalfament global, en emetre grans quantitats de gasos d'efecte hivernacle. Les seves emissions a Europa el 2022 equivalen a 50.000 vols entre París i Nova York. Des de l'entitat, així mateix, han volgut aclarir que combustibles com el gas natural liquat “no representen una solució perquè provenen de fracking i perquè provoquen emissions de metà, un gas molt més nociu que el C02 a efectes d'escalfament global”, asseveren.

La flota de creuers a Europa augmentà un 24% el 2022 i a Eivissa hi ha hagut un augment d'un 31,8% respecte de l'any passat (145 vaixells en el període d'abril a setembre), a pesar del límit imposat de dos vaixells com a màxim al dia. Gairebé tots aquests creuers estan en mans de multinacionals “que naveguen sota banderes de paradisos fiscals”. Concreten, i adverteixen, que “serà difícil explicar les previsibles restriccions de consum d'energia en l'àmbit domèstic si es continuen promocionant aquests malbarataments energètics”.

stats