Moda

Emma Stone, Natalie Portman i Jennifer Lawrence, reines d'una catifa de Canes en blanc i negre

El festival de cinema ha imposat un nou codi de vestimenta que impedeix les transparències i els vestits voluminosos

BarcelonaL'edició del Festival de Canes d'aquest any serà recordada, almenys pel que fa a la moda, per la prohibició explícita per part de l'organització que les estrelles passessin per la catifa vermella ensenyant més del necessari. A la pràctica, la nova normativa implica que "per qüestions de decència" les assistents no podien aparèixer amb vestits que mostressin parts del cos com ara mugrons o amb dissenys que fossin massa voluminosos o amb llargues cues que impedissin la correcta circulació a la catifa vermella. Les regles han tingut el seu impacte i aquest any la catifa vermella de Canes ha sigut més pudorosa i discreta que mai, amb alguna notable i cridanera excepció.

En aquest nou paradigma de refinament, la tendència majoritària ha sigut o bé optar pel negre o bé pel blanc. Les encarregades de marcar la pauta van ser dues de les membres del jurat de l'edició d'aquest any, Juliette Binoche i Halle Berry. La nit de la inauguració del festival la francesa va triar un conjunt de Dior en color cru format per un top drapejat de crepè i seda –amb una part que li cobria el cap– i uns pantalons de seda. Per la seva part, la protagonista de Monster's ball va optar per un vestit de Jacquemus de forma trapezi i coll halter amb ratlles blanques i negres (un estampat que irremeiablement fa pensar en Beetlejuice). Aquest no era el vestit que inicialment Berry i el seu estilista havien triat per a la primera nit del festival. Tal com va reconèixer l'actriu, la nova normativa la va obligar a renunciar a un vestit de Gurav Gupta que tenia una cua massa llarga per a la catifa del festival.

Després de la nit inaugural han estat moltes les actrius que es van decantar pel negre, tant sobri com elegant. En aquest equip hi trobem Andie MacDowell, que va seguir de forma estricta el nou dress code de Canes lluint un vestit jaqueta de tall masculí que va combinar amb sabates de taló platejades i un gran corbatí. El toc final de distinció l'aportava un recollit que imitava una tallada de cabells garçon. El negre també va ser el color de preferència de Julianne Moore, que va optar per un auster disseny de Bottega Veneta, que només es permetia la fantasia d'un tirant de cuir amb un gran nus. Tota l'atenció del seu conjunt se l'enduien les arracades allargades i brillants de Boucheron.

Cargando
No hay anuncios

Una mica més historiat, tot i que també amb el negre com a color de fons, va ser el vestit que va triar Natalie Portman. La nord-americana, fidel a Dior, va aparèixer a la catifa vermella amb una reinterpretació del disseny Mèxic, un dels vestits més representatius de la col·lecció tardor/hivern de 1951 de la firma francesa que va revolucionar la moda amb el New Look. El vestit original destacava per un bust accentuat per un llaç negre de vellut i per una part inferior amb força volum. Tot el vestit estava decorat amb unes llunes creixents reflectides en l'aigua. En la versió que va lluir Portman, la part inferior del vestit perd volum i va més ajustada a la silueta de l'actriu.

Entre els homes atrevits, i vestits de negre, del festival de Canes d'aquest any, el suec Alexander Skarsgard mereix un lloc d'honor. A la catifa vermella de la première de The Phoenician Scheme, l'actor va sorprendre amb unes botes de pell negra de canya alta per rematar un esmòquing de Saint Laurent de doble botonadura. Aquest complement es va poder veure a la desfilada de la col·lecció masculina de tardor del 2025 de la firma francesa.

Un dels altres homes que ha cridat l'atenció en aquesta edició ha sigut Paul Mescal, també de negre integral amb un vestit jaqueta amb pantalons amb un punt acampanat i canviant la corbata per un llaç. Tot i que no van posar junts, l'actor irlandès va estar acompanyat per la seva parella, la cantant Gracie Abrams, que va anar amb un senzill vestit negre de Chanel de coll halter i acompanyat d'un xal també negre que derivava en una petita cua que complia les normes del festival. Altres estrelles que van triar el negre per passar per la catifa vermella van ser Irina Shayk o Julia Garner, que va ser més juganera i va vestir un vestit negre amb transparències sobre un folre color carn.

Cargando
No hay anuncios

Blanc de núvia

Mentre el negre sempre s'ha associat amb elegància i la nit, el blanc, per motius obvis, sempre està vinculat a la moda nupcial. Això no ha sigut impediment perquè moltes de les artistes que han passat per la catifa de Canes l'hagin triat. Una de les actrius que ha causat sensació és Emma Stone, que va dur un vestit de Louis Vuitton que destacava per l'esquena descoberta, però sobretot per un gran coll asimètric i circular, un element que no sabem del cert si infringia les normes de Canes. En tot cas, l'actriu no va tenir cap problema per passejar-se per la catifa vermella.

Jennifer Lawrence, bona amiga de Stone, també va anar de blanc rigorós amb un disseny de Dior de coll paraula d'honor i sense tirants. Un vestit clàssic però alhora modern gràcies al drapejat de la part superior. El classicisme va ser el senyal d'identitat de Rooney Mara que va aparèixer al tapis rouge amb un vestit vintage de Givenchy de la col·lecció de 1956. L'elecció feia pensar més que mai en Audrey Hepburn, musa de la firma francesa i actriu a la qual Mara havia d'interpretar en un biopic finalment no nat de Luca Guadagnino.

Cargando
No hay anuncios

També tenia referències al cinema clàssic el look que va lluir Zoey Deutch, que s'ha transmutat en Jean Seberg per a l'última pel·lícula de Richard Linklater. Vestida amb un Chanel de seda blanca amb sobrefaldilla pèplum i amb un pentinat de ratlla lateral i ones ben marcades, la nord-americana era la viva imatge de l'old Hollywood.

La més alternativa d'aquesta edició del festival de Canes ha sigut, per descomptat, Kristen Stewart. Tot i que també va vestir de Chanel com Deutch –té un contracte amb la marca des de fa anys–, els seus estils no podrien ser més diametralment oposats. La personalitat de Stewart traspua en totes les seves decisions estilístiques i per a l'estrena de la seva primera pel·lícula com a directora va triar un vestit jaqueta masculí de pantaló curt de color ivori. El toc casual el donaven la gorra amb visera i els mitjons blancs curts combinats amb sandàlia negra amb un taló generós.

Volent, o sense voler, Dakota Johnson i Adria Arjona van resumir l'esperit estilístic d'aquesta edició de Canes en el photocall de presentació de la seva última pel·lícula, Splitville. Estiguessin coordinades o no, les actrius van evidenciar el binomi blanc i negre que ha marcat la catifa vermella d'aquest any. Johnson, pentinada amb una llarga trena, va optar per un mini vestit Gucci negre amb tirants molt fins, mentre que Arjona portava un disseny de Christopher John Rogers en color ivori.

Al vespre, però, les dues actrius es van deixar anar i van optar per canviar la paleta cromàtica, encara que van seguir sent bastant complementàries. La filla de Melanie Griffith va tornar a optar per Gucci, però en aquest cas era un vestit paraula d'honor de color malva amb una part inferior amb serrells. Per la seva banda, la protagonista d'Andor va vestir un disseny de Louis Vuitton color verd poma i escot en forma de cor.

Cargando
No hay anuncios

La combinació de color d'Arjona i Johnson la van continuar dies després Elle Fanning i Renate Reinsve. Fanning, candidata a millor vestida d'aquest festival de Canes, va enlluernar amb un espectacular vestit d'Armani Privée de tall sirena i de color verd turquesa amb flors incrustades rosa pàl·lid. Un look romàntic, com els que sol triar la nord-americana, però també elegant i sexi. Per la seva banda, la seva companya de repartiment, va dur un vestit signat per Louis Vuitton de color malva. El disseny destacava per un pronunciat escot en forma de V i un pèplum que es transformava en una cua acceptable pel festival.

Estrelles desafiant les normes

Tot i que el dia de la inauguració Halle Berry va seguir les normes al peu de la lletra, uns dies més tard la nord-americana va decidir desafiar el festival i per la presentació de la nova entrega de Missió impossible es va posar un vestit que destacava per una part de baix molt voluminosa. El vestit, de Celia Kritharioti, consistia en una cotilla que evolucionava cap a una voluminosa faldilla bicolor, negre i rosa. Altres convidades li van seguir la veta i van plantar cara a les estrictes normes del festival. En el grup de les rebels hi figura Heidi Klum, que es va presentar a la gala inaugural amb un vestit floral d'Elie Saab amb una espectacular cua. Tota ella semblava una gran flor rosa.

Cargando
No hay anuncios

Un cas similar és el de l'actriu xinesa Wan Qian Hui, que s'ha saltat les normes en repetides ocasions durant el festival. El primer dia va aparèixer amb un vestit blanc que era la definició perfecta del concepte voluminós que tant sembla fer enfadar l'organització del festival. El vestit gairebé semblava un gran núvol de cotó fluix. No ha sigut l'únic moment en què la xinesa ha aconseguit cridar l'atenció durant el festival: un altre dels seus looks més comentats va ser un vestit negre adornat amb una escultura d'un lleopard que s'agafava a la seva figura. Tot i que claríssimament s'ha saltat tot el dress code de Canes, Wan Qian Hui ha pogut desfilar sense problema per una de les catifes vermelles més famoses del món.