Comerç

Els consumidors europeus, contra Shein: acusen la plataforma de "pràctiques enganyoses"

Fins a 25 associacions demanen a la Comissió Europea que intervingui contra el gegant xinès de moda ràpida

ARA
05/06/2025

BarcelonaClam dels consumidors europeus contra Shein per les seves "tècniques enganyoses". Fins a 25 associacions de 21 països, agrupades sota el paraigua de l'Organització Europea de Consumidors (BEUC, en les seves sigles en anglès), han presentat una denúncia a la Comissió Europea perquè intervingui contra les "pràctiques il·legals" del gegant xinès de la moda ràpida, que ofereix tota mena de roba a uns preus molt baixos.

Segons afirmen en un comunicat, i d'acord amb "noves investigacions" dels membres de la BEUC, la companyia provoca "despeses involuntàries i pèrdues econòmiques per als consumidors" i alimenta "els problemes mediambientals i socials causats per la indústria del fast fashion". Tot plegat a partir de tècniques "altament persuasives" i "manipulatives" que "allunyen la ciutadania d'un model responsable de consum".

Cargando
No hay anuncios

"L'ús de patrons foscos per part de Shein és una realitat ben documentada, que ja fa diversos anys que dura [...]. Fan que els consumidors gastin cada cop més diners en productes de moda ràpida, que són perjudicials per a ells mateixos, per al medi ambient i per a les persones que els produeixen", afirma el director general de la BEUC, Agustín Reyna, al comunicat.

Cargando
No hay anuncios

Les associacions reclamen a Shein que deixi de "jugar amb les emocions dels consumidors" amb tècniques com l'"scroll infinit" i que demostri que els reiterats missatges que adverteixen de baix estoc de determinats productes són reals. "En cas contrari, demanem que s'aturin aquestes pràctiques", afirmen. I encara afegeixen: "Si Shein no rectifica, les autoritats [europees] haurien d'intervenir per prevenir el perill de greus perjudicis per als consumidors i fer complir la legislació de la Unió Europea".

Precisament, la setmana passada la Comissió Europea va acusar Shein de vulnerar la llei de consum europea amb les seves pressions als consumidors i va donar un mes a la plataforma per prendre mesures. Els membres de la BEUC, però, alerten que la problemàtica va més enllà i demanen que s'investiguin altres empreses de moda ràpida que podrien estar fent "pràctiques deslleials similars".

Cargando
No hay anuncios

La companyia xinesa d'ultrafast fashion ha respost amb un comunicat: "Els consumidors europeus estarien més ben atesos si la BEUC acceptés reunir-se amb nosaltres, ens permetés explicar les nostres operacions i discutir transparentment i oberta qualsevol inquietud que puguin tenir", diu. La multinacional asiàtica lamenta que l'entitat ha rebutjat "totes i cadascuna" de les seves "nombroses sol·licituds de reunió en els últims anys".

Cargando
No hay anuncios

"Ja estem col·laborant de manera constructiva amb les autoritats estatals de protecció al consumidor i amb la Comissió Europea per demostrar el nostre compromís amb el compliment de les lleis i regulacions de la UE, i seguim participant activament en aquest procés per abordar qualsevol preocupació", diu Shein al comunicat.