A final del segle XIX moltes cases senyorials de Palma s’havien començat a desmantellar, la qual cosa no passà desapercebuda als antiquaris més perspicaços, tant de la Península com de l’estranger. Això escrivia un d’ells, Charles Wood, el 1889: “Palma és, sens dubte, un d’aquests llocs on es podien trobar tota classe de curiositats, vidres antics, mobles incrustats, ceràmica. Moltes d’aquelles coses provenien de les cases dels nobles... Però aquests dies han passat ja i crec que algú s’ha anat apoderant de tot el que era de valor”.
Amb la progressiva arribada d’antiquaris, a principi del segle XX ja era habitual trobar a la premsa mallorquina anuncis relacionats amb la compravenda d’antiguitats. Qui va saber aprofitar aquell nínxol de mercat va ser l’eivissenc Josep Costa Ferrer, àlies Picarol (1876-1971). Havent desenvolupat la seva carrera com a caricaturista a Barcelona, a poc a poc s’havia anat interessant per les antiguitats. Entre el 1913 i el 1914 realitzà excavacions a Eivissa i al Cau Ferrat de Sitges. Aquella activitat l’animà a obrir a la ciutat comtal un establiment dedicat a la venda d’antiguitats: La Vicaría. El 1927 ja es traslladà a Chicago, aprofitant l’enorme demanda d’antiguitats espanyoles que hi havia aleshores als EUA. A la ciutat nord-americana hi obrí un altre establiment amb l’artista català Agustí Lluís Urgelles: Urgelles & Costa Ink.
Després d’aquella experiència americana, el 1928 Costa aterrà a Palma, disposat a estendre els seus negocis. Ho faria des de les Galerías Costa, al carrer Conquistador, a l’antiga seu del diari La Almudaina. A part d’erigir-se en l’epicentre de la vida cultural de Mallorca, aquell local acabà de donar un gran impuls al lucratiu negoci d’antiguitats. Costa sabé aprofitar els seus contactes de Barcelona i els EUA. Santiago Rusiñol, hoste il·lustre de la Palma de principi de segle, quedà sorprès dels tresors patrimonials que amagava la seva ‘illa de la calma’. “De les meravelles d’art que han arribat a sortir d’aquesta illa –escrigué–, n’hi hauria per omplir vint-i-cinc o trenta museus. Els nobles mallorquins i els seglars varen buidar tots els salons, les sales, les saletes i les golfes”.
Palma, tanmateix, seria un dels molts punts de l’Estat objecte de l’espoli d’una època en què encara no hi havia cap consciència ciutadana sobre el patrimoni ni cap legislació respecte d’aquest tema –la primera seria de 1933, en temps de la República, la coneguda com a Ley del tesoro. José Miguel Merino de Cáceres i María José Martínez Ruiz han fet una feina intensa de consulta d’arxius nacionals i internacionals per radiografiar aquella devastació artística al servei, sobretot, de W. R. Hearst, el gran magnat de la comunicació. El resultat ha estat La destrucción del patrimonio artístico espanyol. W. R. Hearst: “el gran acaparador” (Ediciones Cátedra, 2012).