Salut estudia com obtenir la traçabilitat dels passatgers de zones amb incidència alta de covid-19

La consellera Patrícia Gómez ha mostrat preocupació arran de l'empitjorament de la situació en algunes comunitats autònomes i pel fet que les competències dels ports i aeroports són estatals

La Conselleria de Salut ha informat l'ARA Balears que s'està estudiant el mecanisme per conèixer la traçabilitat dels passatgers que arriben a les Illes provinents de zones amb una incidència elevada del coronavirus. Gómez ha traslladat la preocupació del Govern balear davant l'empitjorament de la situació en algunes comunitats autònomes i pel fet que els ports i aeroports són competència del govern estatal i el Govern balears no hi pot intervenir sense la seva autorització.

Tot i que encara s'ha de definir com es farà, la consellera de Salut i Consum, Patricia Gómez, ha explicat que el Govern balear vol "poder fer controls en vols estatals d'incidència alta", amb qüestionaris i control de temperatura als passatgers quan arribin, una proposta dels experts del Comitè de Malalties Infeccioses, segons ha informat l'agència Efe.

La consellera també ha explicat que la possibilitat de fer el control en origen "està sobre la taula" i és la petició que ha traslladat el Govern balear al govern espanyol d'entre les possibles mesures en el marc de l'actual situació sanitària, segons ha detallat Gómez, que ha presentat un nou vehicle d'intervenció ràpida (VIR) a Cala d'Or.

Ha recordat que Sanitat Exterior es fa càrrec de tots els controls de passatgers de vols internacionals i totes les persones arriben a Balears amb un qüestionari emplenat i se'ls mesura la temperatura. "Però no a Espanya, atès que la incidència acumulada a 14 dies és bona fins i tot tenint en compte els rebrots, i el Govern va decidir que la situació era molt homogènia i que no es feien aquests controls en els vols estatals", ha assenyalat. Gómez considera que la possibilitat de rebre autorització per fer aquest control seria "una mesura més" per combatre la pandèmia.

El Govern balear va fer PCR a menys del 0,01% dels passatgers

La consellera descarta que es facin proves PCR perquè han de partir d'"una indicació clínica i ha d'haver-hi una situació que ho justifiqui". La consellera ha recordat que "les proves de manera generalitzada no serveixen gaire" i només han de fer-se a persones que hagin estat en contacte amb casos de covid-19". "El que sí que traslladarem al Ministeri és la possibilitat, sempre que el Govern ho consideri oportú, de poder fer aquests controls en vols estatals", ha insistit.

Casos europeus o internacionals

Una altra qüestió que va analitzar el comitè dissabte i que preocupa el Govern són els possibles casos importats de passatgers procedents d'algun país de Sud-amèrica o de la UE amb una elevada incidència de covid-19.

"Es va assenyalar que hi ha països amb una incidència acumulada molt elevada del virus, sobretot Sud-amèrica, que estan tancats però poden viatjar en cas que tinguin la residència aquí, i això ens preocupa. Hem tingut casos positius i estam fent una cerca activa per fer les proves en el moment en què tenim coneixement que aquestes persones han pogut arribar", ha explicat. El mateix succeeix amb algun país de la UE "la incidència acumulada de la qual és moltíssim més alta" que a Espanya.

Gómez ha recalcat que els brots que hi ha a Espanya, excepte Catalunya, que és més preocupant, sembla que estan delimitats i, a més, la seva població ha rebut la indicació de no viatjar. "Pensàvem més en casos importats de fora d'Espanya i pensam que potser hauríem de fer un major control d'aquestes persones", ha afegit.

Més informació i més rasteig de casos

El comitè d'experts també ha proposat que el Govern millori la informació sobre l'ús de la màscara i sobre els brots i per què es produeixen –"perquè ens relaxam moltes vegades en les situacions més pròximes amb la família i en llocs d'oci", ha explicat la consellera.

Gómez ha recordat que hi ha 150 persones que es dediquen al rastreig de contactes i seguiment de casos i ha detallat que s'ha format més professionals "per si fos necessari que actuassin". Aquests equips donen "una resposta molt ràpida", de manera que s'estan fent PCR "a tots els contactes de manera rapidíssima".

La consellera ha advertit que la malaltia està afectant persones asimptomàtiques en molts casos. "Això és molt difícil perquè qui no té símptomes no sap que pot transmetre la malaltia, per la qual cosa continuarem posant en marxa totes les mesures que puguem", s'ha compromès.

Nou vehicle d'intervenció ràpida

Quant al nou vehicle d'intervenció ràpida (VIR) amb el qual s'ha dotat Cala d'Or, Gómez ha explicat que "era una reivindicació de Santanyí tenir més suport".

"Si bé teníem una bona resposta en suport vital avançat i bàsic, a la zona de Llevant cada vegada hi ha més vehicles, però és veritat que Cala D'Or queda una mica retirat", ha dit la consellera. Amb aquest vehicle nou –només n'hi havia un a Palma i cap a la Part Forana–, equipat com una UVI mòbil, Cala d'Or tindrà tres professionals –un tècnic, un infermer i un metge–, durant 12 hores, de 9 a 21 h.

Gómez ha destacat que pot atendre tant urgències lleus com vitals i que en suposar més presència de professionals, amb ell se cerca que, entre els nuclis externs de Santanyí, el més gran quedi "més protegit".

La consellera ha recordat que enguany ha començat també a treballar una unitat de suport vital bàsic a Felanitx. Hi ha, a més, una UVI mòbil a Campos i una altra a Manacor i amb el vehicle nou de Cala d'Or "la zona queda totalment coberta i amb una millor capacitat de resposta".

La batlessa Maria Pons ha agraït el vehicle i ha assenyalat que, en un estiu normal, a Cala d'Or hi hauria en l'actualitat 35.000 persones. "Els veïns reclamen un punt d'atenció continuada, però el vehicle pot ser el primer pas. 12 hores més d'atenció són moltes i és un bon pas de la nostra reivindicació", ha assenyalat.

EDICIÓ PAPER 31/10/2020

Consultar aquesta edició en PDF