La rotonda de l’Acadèmia Nadal tensa la corda entre el Consell i l’Ajuntament de Manacor
El Consistori es queixa de mig any de silenci i del fet que Carreteres vulgui imposar la construcció davant les instal·lacions del tenista
PalmaEls problemes d’afluència de vehicles que provoca, en un espai reduït de la carretera Ma-4015, l’Acadèmia Rafa Nadal, el poliesportiu municipal de la Torre dels Enagistes i el Museu d’Història de Manacor, fa temps que haurien d’estar resolts. Lluny d’això, sembla que les converses entre el Consell de Mallorca i l’Ajuntament, dirigit per Miquel Oliver, han entrat en un punt mort preocupant; i el que és pitjor: amb no una, sinó dues rotondes a la vista que ningú no vol pagar.
Des de la seva construcció el 2016, l’acadèmia de tenis de l’astre manacorí ha ofert serveis complementaris no només per als residents, sinó també per al públic general, que pot accedir a classes de gimnàs o a la piscina coberta amb el pagament d’una quota. El problema és que aquestes instal·lacions utilitzen l’aparcament públic, pensat únicament (en forma i capacitat) per al camp de futbol i la pista d’atletisme annexa, que són de titularitat municipal.
Una barrera
“Què passaria si hi instal·làssim una barrera per permetre només el pas dels usuaris acreditats a les nostres instal·lacions?”, es demana en veu alta Oliver, cansat de no rebre resposta del Consell a les propostes tècniques municipals. “Nosaltres creim que les necessitats de sortida segura cap a la carretera comarcal són a la cruïlla del museu, però sembla que els criteris privats pesen més”.
Efectivament, la cruïlla a què es refereix el batle manacorí concentra, a més del trànsit dels habitatges pròxims, el generat pel museu, el d’un bar situat al davant i, sobretot, el d’una important pedrera situada a uns quilòmetres, amb freqüent pas de camions i formigoneres. El camí també canalitza part del trànsit d’entrada i sortida del cementeri municipal.
“No entenem per què el Consell continua prioritzant altres interessos i s’entesta a construir una rotonda davant una acadèmia privada”, afegeix Oliver. I és que si la situació no canvia, la direcció insular de Carreteres obre la porta a construir no una, sinó dues rotondes en un espai de tot just 100 metres. La primera, la de l’Acadèmia Rafa Nadal, inclouria una entrada directa a l’aparcament públic, una opció que el Consistori rebutja.
“La sortida, en tot cas, hauria de donar al camí que condueix al futur aparcament que l’acadèmia s’ha compromès a construir per conveni. En cas contrari, podríem estudiar posar una barrera perquè només hi accedeixin usuaris de les instal·lacions públiques”.
Qui n’ha de pagar la factura?
I tot això, qui hauria d’assumir el cost econòmic de construir les rotondes? En principi, segons el conveni signat entre la propietat de l’acadèmia i l’Ajuntament de Manacor, la família Nadal hauria de cobrir la meitat del pressupost d’una (encara per determinar), com també cedir zones verdes i un espai per a un nou aparcament. L’altra meitat l’hauria de pagar l’Ajuntament. El pressupost inicial, fa una dècada, s’estimava amb 500.000 euros (250.000 per cada part), “però amb l’augment dels preus, ens situaríem al doble”.
A tot això s’hi ha d’afegir una segona rotonda, de dimensions i cost similars, que haurien d’assumir a parts iguals el Consell de Mallorca i l’Ajuntament. Aquest darrer, però, tem que “la part corresponent a l’acadèmia acabi sent assumida també per la direcció insular de Carreteres”.
El Consistori ja ha sol·licitat una nova reunió amb el director insular, Rafel Gelabert, i amb el conseller de Territori, Fernando Rubio, per tornar a exposar les necessitats d’aquestes cruïlles després de sis mesos d’incomunicació.