Mediambient
Part Forana 09/08/2022

El GOB s'oposa a la construcció d'un altre heliport privat a Andratx

L'entitat creu que s'ha de limitar l'expansió d'aquest ús a les Illes Balears per les molèsties que ocasiona a les persones i a la fauna

ARA Balears
2 min
Imatge d'un helicòpter.

PalmaLa Subdirecció General d’Avaluació Ambiental del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic ha demanat a administracions i entitats relacionades que avaluïn ambientalment el projecte Heliport de Son Orlandis, Mallorca. El GOB, que és una de les entitats consultades, ha escrit una sèrie d’al·legacions contra aquesta proposta, que pretén crear una pista d’aterratge per a helicòpter en una finca rústica d’Andratx de 3,7 hectàrees i prop de 800 metres quadrats edificats. "A més de les molèsties a la fauna, cal també considerar les que es generen sobre la ciutadania, ja que aquests aparells són bastant sorollosos", ha explicat l'entitat.

El GOB ha dit que, malgrat que el projecte justifiqui la necessitat de l’heliport per evacuar els inquilins en cas d’emergència, "és evident que la motivació del projecte no és altra que la construcció d’un heliport per a ús privat", ja que "la finca disposa d'un accés rodat en condicions aparentment adequades". L'entitat també ha assenyalat que l'auge immobiliari de luxe i en zona rústica i el turisme associat "promou a Mallorca l'ús d'helicòpters per a ús privat", igual que l'altre heliport que s'està tramitant a Sa Muntanya del Port d'Andratx, que "respon a un esquema bastant similar".

"Des de fa anys s'observa una tendència d'increment de les molèsties per sobrevol d'aeronaus d'ús privat en els espais naturals de les Illes Balears, i especialment a la serra de Tramuntana, un impacte poc controlable i evitable per part de les autoritats ambientals", ha explicat el GOB en un comunicat. L'entitat denuncia que l’estudi d’impacte ambiental del projecte només repassa la possible afecció sobre els espais naturals més propers –els situats a menys de 5 km–, la qual cosa "podria estar generant uns efectes sobre les poblacions d'ocells que encara no han estat mínimament avaluats de manera imparcial i rigorosa".

Cartografia de zones prohibides

D’altra banda, Enaire, el gestor de la navegació aèria a Espanya, presenta al seu portal Insignia la cartografia amb les limitacions per al vol amb regles visuals (VFR), que són les que han d’atendre les aeronaus tripulades. De les zones prohibides, restringides o perilloses per diversos motius en aquesta cartografia, de les Balears només hi apareixen el Parc Nacional de Cabrera, el Parc Natural de sa Dragonera i la zona de Cala Major. La resta d’espais naturals, entre ells la serra de Tramuntana, no tenen cap limitació especial per al vol recreatiu o turístic.

"Malauradament, no apareixen a la cartografia de zones prohibides o restringides alguns espais on el sobrevol a baixa alçada sí que està prohibit per la seva normativa d’ordenació, com per exemple a s’Albufera de Mallorca, s’Albufereta o es Trenc-Salobrar", ha afirmat el GOB. "És urgent que Medi Ambient acordi amb Enaire la incorporació d’aquestes zones restringides a la cartografia que consulten els pilots a l’hora de planificar els vols", ha denunciat l'entitat.

stats