11/11/2022

Revelacions londinenques

3 min

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de les Balears, Iago Negueruela, ha estat aquesta setmana passada a Londres i, des d'allà, va donar a conèixer la bona nova: que, d'ara endavant, les temporades turístiques comencin a les Balears al febrer fins a final d'any, de manera que durin deu mesos.

El primer que podem dir tots els ciutadans de bé a aquesta proposta és que ens sembla bé, però que no basta. A una destinació madura i capdavantera mundialment com les Balears, la temporada turística no ha de durar deu mesos, sinó, pel cap baix, tretze. És cert que l'any només en té dotze, de mesos, en principi, però un detall com aquest és insignificant davant de la importància i la potència de la nostra primera (i, de cada dia més, única) indústria. Si hem aconseguit la saturació de l'espai, fent cabre 2,04 milions de persones a les Balears el passat 5 d'agost, també serem capaços de dur endavant, sense problemes, la saturació del temps: allà on hi caben dotze mesos, com tenim vist al calendari gregorià, n'hi caben tretze. O catorze, o quinze si ens ho proposam. És més, així com els mesos de juliol i agost reten homenatge amb els seus noms a sengles emperadors romans (Juli, August), el nou mes, o els nous mesos, del calendari turístic baleàric, podrien dur el nom d'hotelers importants. O el del tenista Rafel Nadal, com no. O el del rei Joan Carles, el millor ambaixador de la nostra... Ah, no, aquest ja no. Disculpes. En qualsevol cas, si la temporada turística s'ha d'estendre, si fa no fa, de cap a cap d'any, aleshores perd sentit dir-ne “temporada”. Si de cas, del temps que quedin sense obrir els hotels (dos mesos, un mes, quinze dies, un cap de setmana) podem dir-ne temporada no turística, o dies de descans turístic, o jornades de reflexió turística: en qualsevol cas, allò que més ens pugui servir per atreure més turisme. De qualitat, no cal dir-ho, perquè qualsevol turista, pel simple fet d'entrar en contacte amb l'atmosfera de les Balears, es converteix immediatament en turista de qualitat. De la més alta qualitat internacional, si volem ser exactes.

La de l'ampliació del calendari turístic no és l'única revelació sensacional que ha fet el conseller Negueruela des de Londres. El motiu del seu viatge oficial a la capital anglesa era assistir a la World Travel Market, que és una de les fires de turisme més importants (del món, sí, perquè el turisme a Balears és la nostra carta de presentació internacional), però Negueruela va voler deixar clar que, encara que ell i la presidenta Armengol i bona part del Govern fossin allà a fer costat als empresaris del sector, en realitat no estaven fent promoció turística. A les fires, per internacionals que siguin, s'hi sol anar a promocionar el producte que un vol vendre, però no és el cas de Balears, que ja és una destinació turística ben coneguda (arreu del món, exacte). Negueruela esdevé així el primer conseller de Turisme quàntic (del món, segurament), perquè, tot i assistir a una fira de turisme (a Londres), no hi va per fer promoció turística: podeu riure del moix de Schroedinger, aquell que era viu i mort a la vegada. Anar com a govern d'una destinació turística madura i capdavantera mundialment a la World Travel Market i no fer promoció turística: això sí que és un misteri. Tot sigui per acontentar els empresaris del sector i, al mateix temps, els socis de govern, dient en cada moment i ocasió allò que cadascun vol sentir. Revelacions no a Lourdes, sinó a Londres. De la temporada de deu mesos, per cert, en podem fer tanta broma com vulguem, però ja pràcticament la tenim implantada.

Sebastià Alzamora és escriptor

stats