06/11/2021

Benvinguts al turisme circular

“Un hoteler, si no es queixa, no està bo”, sostenia, en privat, un hoteler mallorquí important fa uns anys, després d'una temporada particularment generosa en guanys. I afegia: “Si un dia venen mal dades, no sé què farem!”, volent dir que no sabia com podien exagerar més la nota a l'hora de plorar a pesar d'haver obtingut uns magnífics resultats d'explotació. Bé, l'any 2020 varen venir realment mal dades i vàrem tenir ocasió, per desgràcia, de veure com les pot arribar a gastar el sector que genera menys valor afegit però sí més dependència, perquè produeix una gran massa de treballadors gens especialitzats, acostumats a una dinàmica de precarietat, que difícilment es poden adaptar a fer una altra cosa que la que s'han avesat a fer, ni d'una altra manera. Això té una relació directa amb l'alt percentatge d'abandonament escolar i les fortes desigualtats socials existents a les Balears, com s'ha reflectit en diversos estudis i baròmetres.

Enguany el panorama turístic ha millorat, i ho ha fet molt per damunt del que s'esperava que ho fes, cosa que obliga els representants del sector (touroperadors i associacions i federacions d'hotelers) a sortir per aigualir les notícies sobre la temporada suposadament excel·lent que ha estat 2021: no n'hi ha per a tant, venen a dir, el cop que varen rebre amb la pandèmia va ser molt dur i ara costarà refer-se'n, etc: el ploricó, per tant, s'ha modificat però continua sent un ploricó. Amb aquesta actitud han anat a la World Travel Market, la fira del turisme de Londres, on s'han limitat a percebre 'bones sensacions', intentant dissimular els signes d'euro i de dòlar que se'ls dibuixaven a les ninetes dels ulls: no tan sols Balears han estat la destinació líder el 2021 a Espanya, sinó que està cridada a ser una de les grans triomfadores a escala europea el 2022, la qual cosa significa uns guanys encara més espectaculars per als nostres soferts hotelers (per a ells, insistim-hi, no per a les Balears, on no inverteixen mai, i quan ho fan, ha de ser amb un fort suport de l'erari públic).

Cargando
No hay anuncios

Ja que en parlam, i com és tradicional, els nostres governants també varen anar fins a Londres per acompanyar el sector, amb la presidenta Armengol i el conseller Negueruela al capdavant. La presidenta va anunciar els punts fonamentals d'una estratègia que pretén aprofitar la recuperació turística (que, de tota manera, és necessària per a l'economia balear) per replantejar també la manera d'entendre l'activitat: en comptes del turisme de masses i de gatera, un turisme interessat en la cultura, la gastronomia, l'esport i la naturalesa. En lloc d'un turisme de temporada, un turisme de tot l'any. I, en lloc d'un turisme perniciós per al medi ambient, un turisme basat en la sostenibilitat i la circularitat.

La melodia sona bé, però la lletra de la cançó ja ens la sabem. Les Balears, i molt especialment Mallorca i Eivissa, duen dècades especialitzades en turisme porqueria, i això no es canvia d'un dia per un altre, ni tan sols a mitjà o a llarg termini: a algun lloc, al cap i a la fi, ha d'anar el turisme porqueria, i a tothom ja li va bé que sigui aquí. L'economia circular, per altra banda, és una idea de l'economia basada en el reaprofitament dels recursos i el respecte pel medi ambient: dissenyar, produir, distribuir, consumir, reciclar i una altra vegada dissenyar, etc: aquesta és la roda de l'economia circular. Res a veure amb el fet d'agafar els diners dels comptes dels contribuents i dur-los a uns altres comptes a Suïssa o a les Illes Caiman. És cert que això ha arribat a generar un cercle, però no exactament virtuós.

Cargando
No hay anuncios

Sebastià Alzamora és escriptor