Més audiència i menys cineastes de renom: la nova estratègia cinematogràfica de Netflix
El nou responsable de pel·lícules de la plataforma vol canviar el rumb de les produccions del servei
L’any 2019 si un cineasta signava un acord amb Netflix, significava que li pagarien bé i rebria llibertat creativa completa. Estrena al cinema? Segurament no. Així i tot, el xec i la llibertat, i el potencial d'arribar a l'enorme base de subscriptors del servei de streaming, ajudaven a compensar la manca de rebombori que sí que es produeix quan un estudi tradicional estrena una pel·lícula en multisales d’arreu del món. Aquells temps, però, són coses del passat.
Dan Lin va assumir el càrrec de responsable de pel·lícules de Netflix l'1 d'abril i ha començat a fer canvis. Va acomiadar unes 15 persones del grup executiu de cinema creatiu, inclòs un vicepresident i dos directors (tot el departament de cinema de Netflix és d'unes 150 persones). Va reorganitzar el departament de cinema per gèneres en comptes de per nivell de pressupost i ha assegurat que Netflix ja no és només la llar de pel·lícules d'acció costoses amb grans estrelles de cinema, com The grey man, amb Ryan Gosling i Chris Evans, o Red notice, amb Ryan Reynolds, Gal Gadot i Dwayne Johnson.
El mandat de Lin és millorar la qualitat de les pel·lícules i produir un espectre més ampli de cintes, amb diferents nivells de pressupost, per donar una millor resposta als interessos diversos dels 260 milions de subscriptors de Netflix. També canviarà les fórmules per pagar als creadors, la qual cosa significa que no hi haurà més grans ofertes inicials. En altres paraules, ha arribat l'era d'austeritat de Netflix. La companyia ha declinat fer comentaris per a aquest reportatge.
Ara que Netflix s'ha convertit en la plataforma de streaming dominant, ja no ha de pagar grans quantitats de diners per atraure cineastes d'autor com Martin Scorsese, Alfonso Cuarón i Bradley Cooper. També hi ajuda que alguns dels grans estudis tornin a permetre que les seves pel·lícules es vegin a Netflix poc després d'estrenar-se als cinemes, fet que proporciona més contingut per atraure subscriptors. L'última llista de les 10 pel·lícules en anglès més vistes del servei n'inclou sis de produïdes fora de Netflix.
Dels primers passos a la consolidació
El predecessor de Lin com a cap de pel·lícules de Netflix, Scott Stuber, va assumir la feina el 2017, quan la companyia no tenia cap experiència com a plataforma per a pel·lícules originals. Per tenir èxit, Stuber, que abans havia estat vicepresident de producció d'Universal Pictures, va gastar profusament en talent, prometent als cineastes una llibertat creativa gairebé total i uns pressupostos elevats. Va funcionar, fins a cert punt. Els directors van poder fer els seus projectes somiats i les seves pel·lícules van obtenir nominacions a l'Oscar (encara que poques victòries). El 2021 la plataforma va arribar al seu punt àlgid de producció, declarant que estrenaria una nova pel·lícula a la setmana.
Stuber va empènyer perquè Netflix abracés la idea d'estrenar habitualment en cinemes. Aconseguir la seqüela de l'èxit de taquilla Punyals per l'esquena, amb un acord de 465 milions de dòlars, va ser una demostració de força que alguns pensaven que podria suposar un canvi de direcció. Però no va ser així.
Amb Lin, que va dirigir la divisió de producció de Warner Bros i va produir èxits com Aladdin per a Disney i les franquícies de pel·lícules It i Lego, l'objectiu és fer que les pel·lícules de Netflix siguin millors, més barates i menys freqüents. Segons dues fonts coneixedores de l'estratègia de Lin, la intenció del directiu de Netflix és que els membres del seu equip es converteixin en productors més agressius, desenvolupant el seu propi material en lloc d'esperar que els arribin projectes de productors i agents externs. Aquest enfocament, creu, hauria d'ajudar-los a tenir més veu sobre la qualitat de les pel·lícules.
Netflix estava reconsiderant la seva estructura de salaris abans de l'arribada de Lin. Des que la companyia va començar a compartir mètriques de rendiment l'any passat, hi ha hagut discussions sobre establir el caixet dels cineastes i actors amb relació al rendiment d'una pel·lícula, de manera similar a com els estudis tradicionals els recompensen quan les pel·lícules funcionen bé a la taquilla. No obstant això, un enfocament més econòmic dels pressupostos, juntament amb l'aversió contínua de Netflix a l'estrena de pel·lícules als cinemes, fa que alguns productors i agents de Hollywood es queixin que el servei de streaming ja no és la millor opció quan intenten trobar un distribuïdor per a les seves pel·lícules.
Diversos cineastes d'alt perfil que van fer pel·lícules per a Netflix han canviat de direcció per als següents projectes. Després de fer El irlandés per a Netflix, Scorsese va saltar a Apple TV + per Els assassins de la lluna. Maggie Gyllenhaal està fent The bride a Warner Bros després de dirigir la seva primera pel·lícula, La hija oscura, per a l'streamer. I Scott Cooper, que va dirigir Los crímenes de la academia per a Netflix el 2022, ha portat la seva esperada pel·lícula biogràfica sobre Bruce Springsteen, protagonitzada per Jeremy Allen White, a 20th Century Fox. (Les noves pel·lícules dels fidels de Netflix Guillermo del Toro i Noah Baumbach sí que es produiran a la plataforma.)
Poc després que Stuber deixés l'empresa, Bela Bajaria, directora de continguts de Netflix, va reunir els membres de l'equip de cinema en una sala de conferències i els va dir que la qualitat de les seves pel·lícules havia de millorar, segons tres persones amb coneixement de la reunió que han parlat amb aquest article amb la condició de mantenir el seu anonimat. La directiva també va indicar que si no se sentien còmodes amb moure's en una direcció diferent, potser voldrien considerar abandonar l'empresa.
Una cosa que sembla que no canviarà aviat és l'estratègia de Netflix pel que fa a l'estrena en cinemes, un punt de discussió amb alguns cineastes i estrelles, i evidentment amb els propietaris de teatres. "Les dades de la pandèmia mostren clarament que les pel·lícules que s'estrenen només a plataformes de streaming no aconsegueixen l'atenció d'una pel·lícula que es va estrenar primer a les sales de cinema", diu John Fithian, expresident i conseller delegat de l'Associació Nacional de Propietaris de Cinemes i soci fundador del Grup Fithian, que assessora els clients sobre maneres de donar suport a l'experiència cinematogràfica. "Gairebé totes les pel·lícules més vistes als serveis de streaming són pel·lícules que es van estrenar abans a les sales".
No obstant això, molts membres de la comunitat creativa aposten per Lin. Amb el negoci en fase de consolidació, estan desesperats perquè Netflix continuï comprant pel·lícules. L'esperança és que, amb un enfocament renovat, Netflix pugui donar llum verda a les pel·lícules a les quals els estudis dirien que no i oferir una llar per a comèdies romàntiques i cintes de pressupost mitjà en el paisatge canviant de Hollywood.
Copyright The New York Times