Audiències

L’operació Ana Rosa no salva Telecinco

La gran sacsejada a la graella manté la cadena encara a més de tres punts de distància d'Antena 3

Des que Telecinco va perdre el lideratge com a televisió més vista a Espanya l’any 2022, la cadena ha estat donant cops de volant no sempre suaus per mirar de retrobar la connexió amb els espectadors. Un dels seus estendards ha estat Ana Rosa Quintana, a qui va col·locar primer a les tardes i, sobtadament, va retornar aquest febrer a les franges matinals on va fer el gruix de la seva carrera. Aquest retorn als orígens ha funcionat bé, en termes d’audiència, per a la cadena, per bé que les alegries són malgrat tot lleugeres quantitativament i, a més, assenyalen alguns problemes.

De moment, a Ana Rosa li està anant prou bé als matins, però no prou per girar la truita o suposar una amenaça per al lideratge d'Antena 3 a Espanya. En les setmanes que porta de programa en aquesta franja ha aconseguit un 13,8% de quota de pantalla mitjana. Comparar-ho amb les dades del gener no és automàtic, perquè en el seu horari actual (09.00-12.15h) aleshores hi havia dos programes. D’una banda, Vamos a ver (10.30-13.30h), que feia un 13,5% i, per tant, aquí s’han guanyat tres dècimes (sobretot a primera hora). L'altre programa de Telecinco era La mirada crítica (08.30-10.30h) que aleshores marcava només un 11,2% i, per tant, el benefici aquí és evident, de tres punts llargs. Això sí, aquest espai ha quedat ara relegat a la difícil franja de vuit a nou del matí, i això l'ha perjudicat en bona mesura, ja que tot just aconsegueix un 8,8% amb aquest nou horari.

Cargando
No hay anuncios
Audiència dels programes d’Ana Rosa i els homòlegs
Mitjana de 'share' mensual

En tot cas, les audiències encara són prou inestables i tenen una variació de tres punts entre els mínims i els màxims de cada dia, tot i que no s’observa una tendència marcada ascendent o descendent. Ara bé, des del punt de vista d’influència, Ana Rosa n’ha perdut, com era previsible tenint en compte que als matins hi ha menys espectadors. En concret, amb el seu últim mes a les tardes tenia de mitjana 750.000 espectadors, mentre que ara tot just en reuneix 328.000.

Cargando
No hay anuncios

Una escalada tímida

Per franges, recuperar El programa de Ana Rosa als matins li ha permès a Telecinco escalar posicions en el rànquing de la franja matinal (07.00-14.00h). Al gener era la quarta opció, amb un 10,2%, per sota d’Antena 3 (12,0%), La1 (11,0%) i La Sexta (10,3%). En canvi, durant les quatre setmanes en què la presentadora ha estat qui donava el bon dia a la cadena, el primer canal de Mediaset ha escalat una posició i ja té el bronze, amb un 11,2%, a una sola dècima de quedar segona, posició que ocupa La Sexta amb l’11,3%, i cada cop més a prop del 12,5% que li permet liderar a Antena 3. La1, de moment, és quarta amb un 10,2%.

Cargando
No hay anuncios
Mitjana d'audiència a Espanya durant els matins
'Share' de la franja de 7 h a 14 h

A Catalunya, en canvi, Telecinco segueix estancada a la cinquena posició. La Sexta és qui lidera el rànquing al febrer i primers dies de març (13,0%), seguida de TV3 (11,8%), Antena 3 (8,4%), La1 (8,3%) i Telecinco (6,9%), que perd tres dècimes respecte del gener.

Cargando
No hay anuncios
Mitjana d'audiència a Catalunya durant els matins
'Share' de la franja de 7 h a 14 h

Tot i la millora global de les dades de Mediaset, a Espanya, Susanna Griso no ha acusat especialment l’arribada de la seva històrica rival als matins. Així, el programa Espejo Público, d’Antena 3, aconseguia al febrer un 13,4% d’audiència, que és només una dècima menys que el 13,5% assolit al gener. I si obrim el focus a les dades globals de cada cadena, comptant-hi totes les hores del dia, es constata que Mediaset no ha aconseguit el revulsiu que buscava: en l'últim rànquing mensual, corresponent al febrer, Antena 3 avantatjava encara en més de tres punts la seva arxirival: 12,8% contra 9,6%. A més, La1 segueix en segona posició, amb un 10,5%.

Cargando
No hay anuncios

Canvi a les tardes

Per completar l’anàlisi, caldria veure si vestir el sant del matí ha comportat desvestir el de la tarda. No és el cas, al contrari. TardeAR, quan el presentava Ana Rosa, va aconseguir al gener una mitjana del 8,9%, mentre que el duet de nous presentadors, Frank Blanco i Verónica Dulante, ha aconseguit una lleugera millora de les dades, amb un 9,1% de share mitjà.

Mediaset, tanmateix, no acaba d’estar contenta amb la franja de tardes, ja que no aconsegueix els dos dígits ni amb TardeAR, ni amb el concurs Reacción en cadena –especialment des que va perdre els concursants coneguts com a Mozos de Arousa– ni amb El diario de Jorge Javier. De moment, fa una setmana va intercanviar dos dels espais a la seva graella, de manera que ara TardeAR comença a les 15.30 i dura tres hores, moment en el qual empalma amb el programa de testimonis de Jorge Javier Vázquez, que s’allarga fins a les vuit del vespre per cedir el relleu al concurs.

Aquesta primera setmana amb l’ordre invertit no ha anat especialment bé. TardeAR manté aquests dies el 9,1% que també aconseguia més entrada la tarda, però El diario salta d’un 8,4% al 9,1% amb la nova configuració.