Ensenyar-ho tot per aconseguir una cita

Polèmica al Regne Unit per un programa que mostra els genitals dels concursants en primer pla

Albert Castellví Roca
15/08/2016

Barcelona“Com d’avall pot caure aquest dating show del Channel 4?”, es preguntava el diari britànic The Daily Telegraph l’endemà de l’estrena de Naked attraction. El diari conservador no va ser l’únic que es va posar les mans al cap en comprovar que allò que havia promès el canal públic durant les promocions del programa era veritat: molts espectadors van fer evident a través de Twitter la seva estupefacció en veure com es desenvolupava el format.

Però el cert és que el nom de l’espai no enganya: “Atracció despullada”. Efectivament, l’espai consisteix a generar atracció física -o potser també emocional- utilitzant com a únic argument el cos nu. Els espectadors de Cuatro saben perfectament que aquest no és el primer cop que un programa de televisió orientat a trobar parella utilitza el nudisme dels concursants com a reclam, però Naked attraction va molt més enllà. A Adán y Eva el fet que els participants anessin despullats es presentava com un element “conjuntural” -en paraules del cap de programes de la cadena, Mariano Blanco-, i la base sobre la qual els participants havien de construir la seva futura relació no era -només- el cos sinó la química que nasqués entre ells durant els dies de convivència sense roba. Aquí, en canvi, la nuesa és l’ingredient fonamental, si no l’únic, i tot el que a Adán y Eva eren plans llunyans i càmeres posades estratègicament per tapar, en la mesura del possible, els genitals, a Naked attraction es converteix en una successió de primers plans de penis, vulves, culs i pits. Només en el primer capítol, d’uns tres quarts d’hora, n’hi va haver 378.

Cargando
No hay anuncios

El plantejament del format és molt simple: un concursant -noi o noia- ha d’escollir amb qui li agradaria tenir una cita entre els sis pretendents -del mateix sexe, del contrari o de tots dos- que se li ofereixen. El fet diferencial, però, és com es fa la tria. A l’inici del programa, cadascun dels sis pretendents està completament nu dins d’una espècie de caixa que el tapa de cap a peus. La primera fase consisteix a aixecar la part frontal de les caixes fins a la cintura, de manera que queden a la vista tots els atributs dels candidats, que passen a ser analitzats en detall pel concursant. En funció d’això, ha de decidir quin dels pretendents li fa menys el pes, i aquest queda eliminat. Tot seguit, la paret puja una mica més per deixar a la vista el tors, i s’elimina un altre dels aspirants. El tercer cau després que se’ls vegi per primer cop la cara, i el quart en sentir-los la veu. Un cop només queden dos candidats, arriba el moment en què el concursant també es despulli i se sotmeti a l’escrutini dels dos pretendents. Després d’una breu conversa, n’ha d’escollir un dels dos, amb el qual tindrà una cita. En aquest cas, amb roba.

Un centenar de queixes

Cargando
No hay anuncios

Naked attraction es va estrenar el 25 de juliol i avui se n’emetrà la quarta entrega. El programa comença a les 22 h, un horari que al Regne Unit ja és gairebé de late night, però això no ha impedit que els espectadors ja hagin fet arribar 98 queixes a l’Ofcom, l’organisme regulador del mercat audiovisual britànic, per un espectacle que molts han qualificat de “denigrant”. Alguns espectadors també van criticar la poca igualtat de gènere del programa, que el primer dia va mostrar, segons un recompte del diari The Sun, 282 plans d’òrgans sexuals masculins i només 96 de femenins. La cadena es va comprometre a ensenyar més dones nues a partir de llavors.

Malgrat tot, Naked attraction ha aconseguit el que, probablement, era el seu objectiu principal: audiència. L’estrena va tenir 1,3 milions d’espectadors, una xifra que li va permetre liderar la franja i millorar en un 82% els registres habituals del Channel 4 a aquella hora.