Àsia

Localitzat un supervivent a l'avió estavellat a l'Índia poc després d'enlairar-se

El vol es dirigia a Londres i ha impactat contra un edifici pròxim a l'aeroport d'Ahmedabad, deixant almenys 290 morts entre el passatge i les víctimes de terra

12/06/2025

LondresUn ciutadà britànic és l’únic supervivent conegut del vol d’Air India que s'ha estavellat aquest dijous, pocs segons després d’enlairar-se. Vishwash Kumar Ramesh, de 40 anys i veí de Londres, ha descrit des del seu llit de l'hospital com va veure cossos per tot arreu després que el Boeing 787-8 Dreamliner caigués des d'una alçada de 190 metres sobre un suburbi molt densament poblat de la ciutat d’Ahmedabad, a l’oest de l’Índia. La policia ha informat que el supervivent ocupava el seient 11A. També assegura que entre els passatgers que han perdut la vida –241– i les víctimes que l'accident ha provocat a terra, hi ha més de 290 morts. “Tot va passar molt de pressa”, ha explicat Ramesh, que ha patit ferides a la cara, el pit i els peus. Encara no queda clar com ha pogut sobreviure, però algunes parts de l’avió semblaven haver quedat intactes després de l'impacte.

“Quan em vaig aixecar, hi havia cossos arreu. Estava espantat. Em vaig posar dret i vaig córrer. Hi havia trossos de l’avió tot al meu voltant”, ha declarat el supervivent a l'Hindustan Times des de l’hospital. L'avió d'Air India, vol AI171, que feia la ruta d'Ahmedabad fins a l'aeroport de Gatwick, al sud de Londres, havia d'aterrar a les 18.30 h, hora local. Hi havia 242 persones a bord, deu de les quals eren tripulants de cabina. En el moment de l'enlairament les condicions meteorològiques i de visibilitat eren òptimes. La torre de control ha rebut una crida de socors instants abans que es produís el fatal accident, que ha provocat una gran explosió i un enorme núvol de fum.

Cargando
No hay anuncios

Les causes, un misteri

Immediatament després d'enlairar-se, i per causes que es desconeixen encara, l'avió –un Boeing 787/8 Dreamliner– ha començat a perdre altitud des de l'alçada esmentada de 190 metres, segons es desprèn del registre de Fly-Radar. Feia menys d'un minut que volava a una velocitat del voltant de 500 quilòmetres per hora.

Cargando
No hay anuncios
Localització de l'accident d'Islamabad

Algunes de les imatges emeses per les cadenes de televisió locals així com fotografies difoses per agències de notícies mostren la cua de l'aparell sobresortint d’un edifici contra el qual ha impactat, en una zona que es coneix com a New Mental Campus. L'edifici sinistrat, el B J Medical Hostel, l'ocupaven metges residents i estudiants que exerceixen a l'hospital civil pròxim, i els testimonis presencials temien que hi hagués un gran nombre de facultatius involucrats fatalment en la tragèdia. Si les xifres facilitades fins ara per la policia són correctes, n'hi podrien haver una cinquantena.

Cargando
No hay anuncios

A l'avió viatjaven 169 ciutadans amb passaport de l'Índia, 53 britànics, 7 portuguesos i 1 canadenc.

Cargando
No hay anuncios

D'acord amb les primeres anàlisis de l'especialista Geoffrey Thomas, que ha exposat a la BBC, i en consonància amb les imatges que es poden veure a través de les xarxes socials, "l’avió simplement s'ha enfonsat". No s'hi observa una oscil·lació d’un costat a l’altre, cosa que podria indicar un problema mecànic o de control. "Semblava, en aparença, que l'avió estigués aterrant, completament sota control, però s'ha enfonsat directament contra el terra", ha exposat.

En altres paraules, una possibilitat és que les operacions habituals d'enlairament no s'haurien "seguit correctament", d'acord amb la valoració de Thomas. A les imatges que s'han pogut veure, el tren d’aterratge encara estava desplegat quan l'avió s'estavella, però els flaps –les superfícies mòbils situades a la vorade la sortida de les ales, a la part posterior– "ja s’havien recollit, en principi, molt més ràpidament del que caldria". Si es pleguen massa aviat, ha assegurat l'especialista, "es redueix la sustentació que produeix l’ala en un moment crític de la maniobra d'enlairament", fins a tal punt que pot arribar a caure.

Cargando
No hay anuncios

Encara que l'avió sinistrat és un Boeing, el model Dreamliner 787/8 no és el tristament famós 737 MAX, a l'epicentre dels accidents a Etiòpia (2018) i Indonèsia (2019), on van morir tots els ocupants, arran dels quals es va descobrir que aquests aparells tenien una fallada de programari que, en última instància, va provocar-ne la caiguda. Boeing, en tot cas, torna a l'ull de l'huracà després d'uns anys difícils. Molt recentment, 2024, també hi va haver l’incident amb Alaska Airlines, en el qual una porta va sortir volant literalment a mig vol en un trajecte interior als Estats Units. Arran de l'accident d'aquest dijous a l'Índia, les accions en borsa de Boeing han baixat gairebé el 7%.

L'aparell 787 accidentat era un dels primers d'aquest model de Boeing que es van lliurar a Air India. El Dreamliner va entrar en servei l'any 2011 i, des d'aleshores, ha transportat mil milions de passatgers sense que, fins a la tragèdia d'avuo, el model es veiés implicat en un accident mortal.

El primer ministre de l'Índia, Narendra Modi, ha lamentat l'accident en un breu missatge a X: "La tragèdia d'Ahmedabad ens ha deixat commocionats i profundament entristits. És un dolor indescriptible. En aquesta hora trista els meus pensaments són amb tots els afectats. He estat en contacte amb ministres i autoritats que estan treballant per ajudar les persones afectades". En el mateix sentit s'ha expressat el primer ministre britànic, Keir Starmer.