Esports 01/03/2024

Volta al puig Gros de Sant Josep i la capella d’en Serra

Itinerari circular per la contrada de Benimussa, on els usos agrícoles tradicionals i l’empremta inesborrable de la història es donen la mà

PalmaEn el llibre Les Pitiüses. Per la passa i la mirada (El Gall/IEB 2009), l’escriptor, investigador, filòleg i guia cultural Tomàs Vibot ens descriu la contrada de manera clara i precisa: “Efectivament, la gran extensió de Benimussa respon al patró clàssic de població dispersa per un territori eminentment agrícola, on els arbres de secà –oliveres, garrovers i ametllers– es barregen amb els àrids i llegums tot ocupant les clotades i costers de les nombroses valls. [...] El nom de lloc d’aquesta antiga alqueria andalusina és una de les moltes herències que hi deixà la comunitat que habità la contrada abans de la conquesta, els Ban Mussa –topònim també present a Mallorca, concretament a Valldemossa (Banu Musu).” El nostre objectiu és voltar el puig Gros i enfilar-nos sobre el veí puig d’en Serra per visitar la Capella (1919). Tot just la caminada és un plaer, recorrem una preciosa zona boscosa fins a assolir el cim, de prop de 400 metres, on podem gaudir d’unes vistes espectaculars de bona part de l’illa. Per a les connexions de transport públic, consultau-ne línies i horaris a Eivissa.tib.org.

[00 min] Ens posam a caminar des de davant l’església de Sant Josep de sa Talaia, del segle XVIII, cap a llevant per la carretera general (EI-700) en direcció a Vila. Un poc més endavant, sense sortir del poble encara, tombam a l’esquerra (nord) pel carrer de Can Cantó. Una de les cases que més ens criden l’atenció és, precisament, Can Cantó Vell (n. 18), la que dona nom a aquesta via. [05 min] Deixam a l’esquerra el Centre de Salut de Sant Josep de sa Talaia, mentre el camí comença a voltar cap a llevant en direcció al cementeri municipal. Un cop passat [15 min], prendrem el primer camí a l’esquerra, cap al cor de Benimussa. Deixarem un camp d’ametlers a la dreta i, més endavant, una magnífica vinya. A la nostra esquena, cap a garbí (sud-est/oest), hi guaita l’esvelta figura de la Talaia de Sant Josep (463 m), el puig més alt de l’illa.

A la cruïlla següent [25 min], voltam a l’esquerra i deixam de banda un planter d’oliveres. Ens acostam a un dels punts d’interès etnològic d’aquesta ruta, el pou d’en Benet (bé catalogat) [30 min], on es fa una ballada popular el primer diumenge passat Sant Jaume. En general, els pous i fonts de l’illa d’Eivissa aporten un cabal important de cultura popular, farcit de festa i tocat per la presència de qualque ésser rondallesc. El primer camí a la dreta passat el pou [35 min], senyalitzat amb un indicador de ruta cicloturística (n. 7 i 12), és el que hem de seguir a partir d’ara. Deixam enrere l’asfalt i continuam fent passes per un camí de terra. Cal destacar de tot d’una un hort magníficament arrenglerat a la dreta, irrigat per una bassa. Aviat penetram una espessa pineda, on trobam un forn de calç, infraestructura destinada a la combustió de pedres per a l’obtenció d’una matèria primera imprescindible a moltes llars per emblanquinar, fer morter i desinfectar les cisternes, entre molts altres usos.

El camí desemboca sobre un coll [55 min], on trobam les cases de Can Serra, ubicades estratègicament entre el puig d’en Sunyer, a la dreta, i el de Can Serra, a l’esquerra. En aquest punt tancarem el circuit després de fer la volta al puig Gros. Ara, deixam les cases a la nostra dreta i voltam cap a llevant fins a una propera bifurcació, on giram a l’esquerra (per l’altra banda tornarem) per un breu carrerany que desemboca sobre un camí de terra que avança arrecerat a un marge de paret seca. Al final, el viarany desemboca sobre una pista de terra [1 h 05 min], i giram a la dreta, cap a tramuntana, seguint un indicador de la Capelleta. El camí ens mena directe fins a Can Josepet [1 h 20 min], on arranca el carrerany que puja dalt del puig de Can Serra, on trobam una bella i senzilla construcció, coneguda popularment com la Capelleta [1 h 30 min]. Abans d’arribar-hi, tenim a l’esquerra una impressionant creu de ferro que mira cap al puig Gros, possiblement el relleu més perfecte de l’illa.

La capella d’en Serra

“La causa principal per la qual fou construïda la capella és la següent: un home que es deia Vicent Serra hagué d’anar a la guerra de l’Alger, i allí feu la promesa que si podia tornar a ca seua aixecaria una capelleta dalt del puig d’en Serra. Pogué tornar i així ho va fer. La va construir ell mateix. Igualment, el Crist de ceràmica fou modelat per les seues mans i portat a la capella dia 23 d’abril de 1919. La capella va ser beneïda la tarda del 29 de maig de 1919, però en Vicent Serra no ho pogué veure. Havia mort cinc dies abans, d’un atac cardíac. Tenia 74 anys. Per això no pogué fer el Viacrucis, esculpit a les roques vora la capelleta com tenia intenció... Cal afegir només que, amb motiu de les festes patronals de Sant Josep, cada any es fa una romeria popular a la Capella d’en Serra” (escrit publicat el 20 març de 1988 durant les festes patronals de Sant Josep).

Tornam una altra vegada a Can Josepet i prenem ara el camí de terra que tenim just davant, per on iniciarem el descens per un coster graonat de feixes. Trobarem dues sortides a la dreta, senyalitzades com a ruta cicloturística, que obviarem. Continuarem cap avall fins a una darrera bifurcació [2 h 00 min], en la qual prendrem cap a la dreta. Ens endisam progressivament en el fons de la vall entre planters d’ametlers, figueres i garrovers. Som al costat dret del comellar, als peus del puig Gros, i ens acostam al torrent fins a assolir la font Paredada [2 h 20 min], amb una petita mina de volta rodona. Els camí ens aboca a una carreterona local, el camí de Cas Colls, que neix de la carretera general (EI-700) i s’endinsa cap a l’interior de Benimussa. Avançam uns metres costa a baix, vora uns habitatges moderns, un dels quals batejat amb l’estrident denominació Casa los Berrinches. Qui sap si es tracta d’una curiosa reinterpretació de Ca na Berri, propietat que trobam més endavant. Hem de parar atenció, perquè, devora una estació elèctrica, [2 h 30 min] voltam a la dreta per una camí de carro flanquejat pel torrent del Cirer. Iniciam la remuntada en direcció al coll de Can Serra. A la primera bifurcació, continuam per l’esquerra, a prop del torrent. [3 h 05 min] Després de Can Vicent, prenem el camí a la dreta, indicat com a ruta cicloturística, que ja no deixarem fins a assolir el coll [3 h 30 min]. Un cop a Can Serra, just ens toca desfer passes fins a Sant Josep de sa Talaia, on posam punt final a la caminada davant l’església [4 h 25 min].