Esports 31/03/2023

Turó Roig, atalaiats sobre verdes i sinuoses planes interiors

Recorregut circular entre els termes municipals de Santa Margalida i Maria de la Salut, un ric i extens paisatge cultural del Pla

La ruta.

PalmaEn aquesta ruta ens allunyam de la serra de Tramuntana, sobretot per les greus dificultats per transitar-hi com a conseqüència de la tempesta Juliette, i ens endinsam en terres de la Mallorca interior, entre Santa Margalida i Maria de la Salut. Una caminada llarga però suau i tranquil·la pels turons que separen aquests dos municipis del nord-est i el pla de l’illa. Hi podem arribar amb transport públic amb la línia 316 del TIB.

[00 min] Ens posam a caminar des de la plaça de la Vila en direcció sud pel carrer del Pou de la Garriga. Aviat giram a la dreta pel carrer d’Antoni Maura. En poc temps [05 min] travessam la plaça d’en Ramon i d’en Panxo, on trobam, al bell mig, l’escultura El dimoni i la beata, una obra de l’artista Remigia Caubet, feta el 1974 per encàrrec de l’Ajuntament de Santa Margalida. Continuam pel mateix carrer i, poc abans de l’inici d’una tirada de fassers, voltam a l’esquerra (sud-est) pel carrer de Maria, el qual desemboca al final del passeig de Son Mas [10 min].

Som a l’inici de la carretera vella de Maria de la Salut, orientada cap a migjorn. De tot d’una deixam a l’esquerra el carrer de Son Femenia, que connecta amb un petit conjunt de cases agrupades en una mena de llogaret. [15 min] A l’altura del molí d’en Piulo, actualment destinat a lloguer turístic, voltam a l’esquerra pel camí del Bosquerró. En aquest tram de ruta assolim una perspectiva àmplia i generosa de l’entorn que paga la pena observar amb calma i deteniment. Vorejam una nau industrial i el camí inicia un ascens suau fins a la següent intersecció. Després de superar les propietats de Sa Trobada i Es Bosquerró assolim una cruïlla important [25 min].

Turó Roig, talaia verdosa i punt més elevat de la ruta sobre el qual s'ubica el Rafal Roig.

A la dreta trobam un petit solar i una placa que ens revela que som a l’“Espai de reflexió destinat a totes les dones lluitadores”. Un espai d’esport i descans inaugurat el 8 de març de 2019, Dia internacional de les dones. Giram a la dreta pel camí de les Rotes dels Cavallers, mentre vorejam petites tanques, algunes en actiu i d’altres a punt de perdre’s dins una nova garriga salvatge. Deixam a l’esquerra dues carrerasses, la primera és la de Son Forat i la segona, la de So n’Alegre. Precisament, a l’altura d’aquesta darrera trobam a la dreta els cellers de Galmès i Ribot [40 min], tres generacions que han sabut mantenir i divulgar el passat vinyòvol de la família.

[45 min] Topam amb el camí vell d’Artà, que en època medieval unia aquesta localitat del Llevant de Mallorca amb Sineu. Continuam a l’esquerra per asfalt i, més endavant, deixam a l’esquerra el camí de Son Serení, just allà on el nostre vial gira bruscament a la dreta i entra de ple en el terme de Maria de la Salut. A partir d’aquí ens ve una tirada llarga, infinita, que travessa un paisatge ben actiu. A l’esquerra tenim les terres de la possessió de Montblanc, un latifundi que Tomàs Vibot estudia i presenta a la col·lecció de llibres Les Possessions de Mallorca. “Primer es consolidà sobre l’alqueria de Benialacam i el segle XIV fou de la família Font. Al segle XVIII fou comprada pel mercader genovès Domenico Belloto i d’aquí passà als comtes d’Espanya”. (Mallorca Interior: 15 rutes pel cor illenc Tomàs Vibot. El Gall Editor 2022). A la nostra dreta i dibuixant el paisatge del fons, les cases de l’Alqueria des Pujol.

Deixam a l’esquerra l’accés a les cases de Montblanc i continuam tot dret fins a sortir a la carretera (Ma-3340), que uneix Santa Margalida i Petra. Som a l’equador de la nostra ruta. Just a l’altre costat de la calçada continua el camí vell d’Artà, per on prosseguim la marxa. Deixam a la dreta un petit nucli de cases, Can Prim, i de cara se’ns presenta Maria de la Salut. La tirada que seguim gira a la dreta, i ens toca avançar uns metres i deixar a l’esquerra el camí del Deulosal [1 h 15 min]. La primera camada que trobam a la dreta, dita el camí de na Pinsana, és la que hem de prendre ara. Aviat, però, l’haurem d’abandonar pel primer caminal a banda esquerra [1 h 20 min].

El Rafal Roig

Ens orientam cap a mestral per un camí de terra. Al fons podem veure la barrera d’accés a un tancat amb una mena de casa de roter en el seu interior. En ser-hi davant, el camí gira a la dreta en direcció al Rafal Roig. Tota la zona que ens queda a l’esquerra de la camada de terra que recorrem ara, es coneix amb el topònim genèric de Turó Roig (275 m). D’aquest costat mateix ens sortiran dues cases més, les segones són les del Rafal Roig [1 h 25 min], avui xapades en dues propietats. Continuam la ruta i sortim a la carretera que uneix Santa Margalida i Maria de la Salut (Ma-3520), just davant les cases del Pujol, a l’altre costat de la via [1 h 35 min]. Voltam a l’esquerra i avançam uns metres fins a fitar a la dreta el primer camí que ens permeti abandonar la carretera. Remuntam un coster de dos-cents metres que ens situarà dalt d’un turó, entre les cases de la finca Bona Vista, a l’esquerra, i les del Pujol, a la dreta. Aquesta propietat formà part del patrimoni del Comte Mal, tal com assenyalen Caterina Valriu i Tomàs Vibot en el llibre de 2013 que parla d’aquest personatge, segon comte de Santa Maria de Formiguera, que habita ‘entre la història i la llegenda’ el nostre riquíssim i abundós paisatge cultural.

Seguim la tirada fins a assolir una cruïlla en forma de ‘T’, on seguim a la dreta. [1 h 50 min] Deixam enrere l’asfalt i avançam per un camí que voreja les finquetes del Reboster fins a desembocar sobre una carreterona. Ben davant ja tornam a recuperar la visió de la vila de Santa Margalida. Voltam a l’esquerra i ens acostam a l’Hort d’en Degollat [2 h 05 min], a la dreta del camí, topònim que ens remet al malèfic cavaller abans esmentat, qui regà cruelment aquests conreus amb la sang de les seves víctimes. Una pintada reivindicativa de la mort de Rafel Garau, fill del soci de Joan March assassinat a València el 1916 per ordre del banquer i contrabandista, ens pot servir de referència per ubicar les cases. Uns metres més endavant trobam a l’esquerra el camí que puja fins a l’àrea recreativa de la Bisbal [2 h 15 min], des d’on podem gaudir d’unes magnífiques vistes de l’entorn. Tornam a la carreterona continuam a l’esquerra. Més avall, vora un xalet ocupat i en mal estat de conservació, trobam una cruïlla, on voltam a la dreta en direcció a la vila. En topar amb el camí del Reboster pren empitada coster amunt cap a l’interior del poble i la plaça de la Vila [2 h 45 min].