Esports 23/02/2024

A través dels mil i un camins de la vall dels tarongers

Tresca al voltant de Sóller i Fornalutx per la Ruta de Pedra en Sec, per sentir l’aire fresc i aromatitzat d’aquest racó de la Serra

PalmaUs oferim en aquesta ruta una llarga i bella caminada al voltant de Sóller i Fornalutx. Una immersió en el paisatge cultural de la vall dels tarongers per la passa i la mirada a través de la vasta xarxa de camins de la Ruta de Pedra en Sec que es concentra en aquest espai de la serra de Tramuntana. Una oportunitat de caminar amb els cinc sentits per sentir de ple ‘el nèctar, el perfum i l’aire clar’ d’aquest fruit solleric, que té en la taronja ‘canoneta’ –una varietat autòctona nascuda el 1900 a l’hort de Can Canonet a força de moltes proves i empelts– un referent de gran qualitat. La vall de Sóller té una de les xarxes de camins de ferradura més extenses, riques i ben conservades de l’illa de Mallorca. Disposam de transport públic per accedir a Sóller: línies 203, 204 i 232 (consultau-ne horaris a tib.org)

[00 min] Des de la mateixa parada del bus, ens dirigim –direcció Palma– cap a la primera rotonda de distribució del trànsit a l’entrada de Sóller. A la nostra esquerra hi ha unes escales que baixen al camí vell de Palma, en direcció al poble. Tot d’una voltam a la dreta pel camí de Can Pentitat; immediatament, la passejada ens descobreix una estampa, gairebé inèdita per a moltes persones: una de les dues boques del túnel de Can Tambor, el darrer que travessa el comboi –per baix, la carretera general– abans d’entrar a l’estació de Sóller.

Des del pont que passa per damunt del torrent del Teix giram a la dreta per sobre de les vies cap al camí de la Font de s’Olla. Aquí trobam els indicadors de fusta del camí de ses Tres Creus. Després de Can Vidal abandonam l’asfalt [10 min] i giram a l’esquerra per Can Carrió a través d’una escalonada empedrada, tant bella com rosta, que ens fa guanyar altura ràpidament i perspectiva sobre tota la Vall. Dels hortals a les marjades sembrades d’oliveres per amables ziga-zagues que ens reconcilien amb el camí després d’una primera empitada. [35 min] El camí desemboca sobre una pista de terra que planers ens menarà (nord) fins a la carretera. Un cop som sobre l’asfalt, caminam cent metres costa amunt fins al primer punt d’interès de la ruta [40 min].

Bella vista de la vall de Sóller des de l’esplanada de ses Tres Creus, un lloc amb història i llegenda

Ses Tres Creus

Acabada la Guerra Civil, l’any 1939, des de l’Acció Catòlica de la parròquia de Sant Bartomeu sorgí la idea de construir un monument al Cor de Jesús. S’escollí el puig d’en Barrera o ses Tres Creus, dit així perquè el poble de Sóller havia col·locat tres creus de fusta per recordar l’episodi de la pujada de les Sagrades Formes pel vicari de Sóller Pere Bernat l’11 de maig de 1561. El conjunt fou projectat pels arquitectes Gabriel Alomar Esteve i Antoni Coll. El 28 d’octubre de 1945 es realitzà la benedicció de la primera pedra. S’hi preveien tres creus de pedra recordant les anteriors de fusta, un petit oratori neoromànic presidit per la Mare de Déu de la Victòria i, al costat, una torre de grans dimensions amb una monumental estàtua del Cor de Jesús. Les obres s’aturaren el 1948 per manca de finançament. Actualment es pot veure l’escalonada de pedra, les tres creus i el naixement de la torre. (Font: Guia dels pobles de Mallorca, 1999)

Abandonam ses Tres Creus per la carretera que es construí el 1942 i ens dirigim al cementeri de Son Sang [55 min]. Podem escurçar per un tram del camí de la Serra. Entram a la vila pel camí de sa Coma i continuam després pel carrer de Sant Pere que, passada la plaça dels Estiradors, muda el nom pel de carrer de Moragues. Voltam a la dreta pel carrer de Sant Jaume i avançam tot dret cap a llevant fins a enllaçar amb un tram nou de vial –carrer de Pere Serra– que connecta aquesta part del poble amb l’alqueria del Comte [1 h 10 min].

Ens acostam a la confluència del carrer d’Ozonas i l’avinguda del pintor Juli Ramis, just al costat del pont que salva el torrent de Biniaraix, ben davant Can Bala –conegut també com la Casa Vermella– una edificació típicament modernista aixecada el 1918 per Antoni Magraner Berio. Travessam l’alqueria del Comte en direcció a Biniaraix. [1 h 25 min] Abans d’entrar dins aquest popular llogaret solleric veurem un caminet a l’esquerra, estret i planer, que passa per darrera Can Reguinyola. És el pas del siquier –síquies del Barranc i de la Mare de Déu– pel qual adreçam fins al GR-221, on giram a l’esquerra en direcció a Binibassí. Travessam la carretera de Fornalutx (Ma-2121) i, seguint els indicadors de fusta, iniciam un suau i breu ascens fins a aquest indret emblemàtic [1 h 45 min]. Binibassí és una possessió molt antiga, d’època medieval, que pertany al terme de Fornalutx. El topònim és d’origen àrab i es conservà després de l’arribada dels colons catalans. Manté una torre de defensa del segle XVI i és coneguda per ser l’origen de La faula, un relat de Guillem de Torroella, escrit el 1370.

Voltam a la dreta per davant els rentadors cap a Fornalutx per un bell camí esglaonat. Aviat ens retrobam amb l’asfalt [2 h 00 min], deixam a la dreta el cementeri i ens acostam al poble pel carrer de Joan Albertí Arbona. Just després del poliesportiu Sa Rutlana, voltam a l’esquerra per un carreró estret, rost i esglaonat que ens traurà de Fornalutx pel camí de Bàlitx [2 h 10 min]. Trams curts de camí empedrat ens permeten adreçar el camí asfaltat que seguirem fins a arribar a la carretera dels embassaments (Ma-10). Deixam a la dreta els indicadors de la costa d’en Nicó, travessam la calçada i baixam uns metres fins a l’inici del camí de sa Figuera. Una bella i tranquil·la caminada que ens acosta a la carretera vella de Bàlitx [2 h 25 min]. Aquí trobam una cruïlla de camins important. Nosaltres voltam a l’esquerra en direcció a Sóller. Cinc minuts més tard, el camí es bifurca. Prenem el de la Capelleta, a l’esquerra.

Binibassí, una vella possessió del terme de Fornalutx, punt de partida de 'La Faula' de Guillem de Torroella

El camí ens condueix directament al santuari de Santa Maria de l’Olivar del Fenàs [2 h 40 min], conegut pels sollerics amb el nom de sa Capelleta. A l’esquerra trobam el santuari, construït els anys 40, gestionat per la Fundación Declausura; i, a la dreta, una capella petita, d’inspiració modernista, de 1917, que simula la gruta de la Mare de Déu de Lourdes. Acabada la visita, continuam coster a baix fins a sortir al camí de l’Ermita, on voltam a la dreta i acabam de descendir fins al pont de Can Rave [2 h 55 min]. Travessam tot dret i enllaçam la caminada pel camí de ses Fontanelles, que seguirem fins al carrer de la Lluna. Giram a la dreta fins a la plaça de la Constitució, passam per davant l’església de Sant Bartomeu i la Casa de la Vila, i pel carrer d’Isabel II sortim de Sóller fins a la parada del bus TIB. [3 h 15 min].