Esports 14/07/2023

Serra de Biniorella, entre molins de vent fariners i velles rotes

Volta llarga pels voltants d’Andratx per vells camins i paisatges de gran riquesa cultural i natural de la costa de ponent de Mallorca

PalmaEn aquesta ruta feim camí per la serra de Biniorella, un turó allargassat que s’estén del coll Andritxol fins a la plana del port d’Andratx i que té com a punt més elevat el puig d’en Ventura, de 216 metres d’altitud, també dit el puig de sa Senyora. Un itinerari que ens permet gaudir del paisatge antròpic d’aquesta contrada del ponent de l’illa de Mallorca, definit pels molins de vent fariners (activitat cerealícola) i les rotes (sementers de terra prima on es conreava el blat, entre altres cultius). A més, ens topam amb la sempre rica, complexa i sovint confusa toponímia, que ens permet una lectura del territori molt més enllà del que apareix representat físicament. Com, per exemple, Son Fortuny, cases situades a la dreta de la sortida del segon túnel de Peguera en direcció a Andratx. Entre final del segle XVIII i principi del XIX, la possessió es dividí en tres i apareixeren els predis de Camp de Mar, a la costa, i Biniorella, devora el coll Andritxol, que adoptà el nom antic –d’època medieval– de la possessió, mentre que el casal/alqueria original va quedar amb el nom de la família que n’era propietària, els Fortuny. Perquè anar d’excursió és sempre molt més que sortir a caminar per la muntanya, és prendre contacte amb els cinc sentits del nostre entorn natural i cultural. Podem fer servir el transport públic per accedir a l’inici de la ruta. La manera més directa és l’L-101, que uneix el Port d’Andratx i Palma (consultau-ne els horaris al web tib.org).

[00 min] Ens posam a caminar des de la sortida d’Andratx en direcció a Palma (sud). El Consell de Mallorca ha condicionat recentment una ‘via verda’ per a bicicletes i vianants que arriba fins al Camp de Mar, aprofitant trams de la carretera vella. A la tornada la recorrerem sencera. De moment, ens serveix per assolir amb comoditat i sense perills el coll Andritxol des de la vila, i acostar-nos a l’inici de la serra de Biniorella.

Un dels dos molins del coll Andritxol, una mostra de la intensa activitat cerealícola en aquella comarca

Abans d’entrar de ple en el coll [10 min], abandonam la senda ciclable, que aquí s’ajunta amb la carretera vella, i creuam la calçada (amb molta precaució) per dirigir-nos a una pista de terra, la primera que trobam a mà dreta baixant per la carretera general (Ma-1), uns dos-cents metres més endavant. És el ‘camí del Repetidor’, tal com apareix escrit en alguns mapes, que voreja Son Viguet, a l’esquerra, i els costers del Marjot, a la dreta. Després d’uns primers revolts topam amb els molins del Coll Andritxol [20 min], dues mostres de l’arquitectura popular referides a l’ús de la força eòlica per moldre el mateix gra que es conreava per aquell entorn. Un poc més amunt, [35 min] topam amb el conjunt d’antenes que coronen aquest extrem de la serra de Biniorella. Un revolt abans d’arribar-hi, a mà esquerra, s’inicia el camí que hem de seguir a partir d’ara (sud-est/sud).

Avançam en suau descens per un vell camí de carro, molt malmès pel desús i el pas del temps, a través d’una garriga tant variada com diversa, vestida de pins, garballons i ullastres. De cara tenim el puig d’en Ventura, de 216 metres d’altitud, també dit puig de sa Senyora (Nomenclàtor Toponímic de les Illes Balears –Notib–). La zona és coneguda com el Clot des Diners, tot i que el Notib no en recull cap com aquest a l’àrea d’Andratx. Així arribam a un planiol [55 min], als peus del puig abans esmentat, dit el coll Baix. Aquest és un topònim que trobam també en el camí que passa entre la penya dels Corbs i la serra de Biniorella, també conegut con el coll d’en Boix.

Després del coll, abandonam el camí principal per un senderó que trobam a mà dreta (oest) i que, un poc més endavant, progressa en paral·lel a una tanca de ferro que tenim a la banda dels pendissos orientats cap a la plana andritxola. [1 h 05 min] Al final d’una breu remuntada, trobam una barraca de roter. El camí es bifurca: cap a l’esquerra, veim fites que suposam que menen dalt del puig d’en Ventura; cap a la dreta, el senderó pren coster a baix entre marjades –les intuïm entre la garriga– d’antics sementers que ocupaven i donaven vida a tot aquell espai. [1 h 15 min] Arribam a una segona cruïlla, on prenem el senderó de la dreta, que baixa ràpidament fent ziga-zagues fins a desembocar als darreres d’un xalet i un dipòsit d’aigua que deixam a l’esquerra. El caminoi, ben fressat, és bo de seguir i ens guia sense cap problema fins al camí dels Rebolls [1 h 30 min]. Giram a l’esquerra i novament en el mateix sentit a la següent bifurcació. A partir d’aquí, feim passes pel camí de la Vinya. Trobarem senyalització municipal de la xarxa de camins públics de l’alqueria El Port.

[1 h 40 min] Assolim una cruïlla important. Cap a la dreta, el camí continua en direcció al port d’Andratx. Voltam a l’esquerra per seguir la nostra ruta cap al Camp de Mar. Es tracta d’un bocí curt d’un antic camí de terra que aviat desemboca sobre el vial (Ma-1020) que uneix el port amb aquest altre nucli costaner andritxol [1 h 45 min]. Giram a l’esquerra i seguim la carretera que ens du ara a voltar els darreres del Camp de Mar. A l’altura del carrer de la Mimosa, trobam a l’esquerra un camí de terra que discorre paral·lel a l’asfalt, uns metres més amunt. Hi continuam, alleugerint els nostres peus, fins que gira bruscament a l’esquerra. L’abandonam i seguim el tirany, que ben davant nostre manté la direcció que ens interessa, més a prop del vial. En tornar a recuperar l’asfalt continuam pel mateix carrer fins a desembocar a l’antiga carretera general (Ma-1A) en direcció a Andratx [2 h 15 min].

La nova via verda

A partir d’ara, la nostra caminada progressarà per la nova via verda del Consell de Mallorca, que uneix es Camp de Mar i la vila d’Andratx, una mena de senda ciclable que permet un trànsit saludable entre un indret i l’altre. En arribar a la rotonda dels túnels de Peguera (Son Fortuny, antiga alqueria de Beniorella), passam l’encreuament per un pas soterrat i prosseguim a l’altra costat de la via. La pujada al coll Andritxol aprofita un tram de l’antiga carretera fins als dipòsits d’aigua, situats a la dreta del coll, als peus del comellar de sa Tella (puig de Garrafa) [2 h 45 min]. El final de la ruta és a tocar amb els dits. Tancam circuit en el coll Andritxol i descendim fins a la vila [2 h 55 min].