Esports 26/01/2024

Puig Tomir, volta al majestuós tità del gregal de la Serra

Itinerari llarg i exigent per aquest massís muntanyós que s’erigeix entre Escorca i Pollença per damunt de l’extens altiplà de Fartàritx

La ruta de la setmana

PalmaEn aquesta ruta ens enfilam dalt del Tomir (1.104 m) des de Binifaldó i el voltam per Míner Gran i Alcanella. Tot plegat volem gaudir d’aquest tità de pedra que des del gregal de la serra de Tramuntana s’alça sobre l’altiplà de Fartàritx i la badia de Pollença. Situam el punt de partida i d’arribada en el refugi de Son Amer, a Lluc. Per tant, podem aprofitar una de les nostres estades en aquest allotjament de la Ruta de Pedra en Sec (GR-221) per incloure aquesta ruta entre els diferents itineraris a fer. La L-312 (Lluc-Muro) és la línia de transport públic (consultau-ne horaris i condicions al web tib.org) que comunica tot l’any el Santuari de Lluc i Inca; n’hi ha una altra, la L-231 (Port de Sóller-Alcúdia) que només ho fa els mesos d’estiu.

[00 min] Ens posam en marxa des de l’aparcament del refugi de Son Amer, on trobam els indicadors que ens assenyalen les diferents rutes a seguir. Ens guiam per les que assenyalen cap a Binifaldó, Pont Romà i Pollença. El camí travessa uns sementers abans d’introduir-se en el bell i atapeït alzinar de s’Ermita [10 min]. Aquest tram de ruta aprofita bocins recuperats d’un vell camí de ferradura. Un dels primers punts d’interès de la ruta és l’ermita de Son Amer, del segle XVII, restaurada pel Consell de Mallorca l’any 2006 [20 min].

A partir d’aquí, el camí agafa empitada per pista de terra en direcció al coll Pelat. Abans, però, tenim l’opció d’anar a guaitar sobre la vall de Lluc des del mirador del Centenari [35 min], inaugurat el 2005 amb motiu de la commemoració del primer segle d’existència del Foment del Turisme de Mallorca. Acabam de pujar i botam la paret que assenyala partió entre Son Amer i Menut [40 min]. Seguim les estaques de fusta del GR i travessam la plana que s’estén davant nostre cap a mestral i que emmarca aquesta collada, punt de confluència de nombrosos camins i rutes. Després d’un primer tram planer, la pista inicia un descens ràpid pel Bosc Gran cap a la coma del torrent del Pedregaret. [50 min] Abandonam per l’esquerra el camí principal seguint la senyalització de la Ruta de Pedra en Sec i recuperam un vell i estret camí de muntanya que volta per davall dels costers interiors de la moleta de Binifaldó.

[1 h 05 min] Un cop assolit el coll del Pedregaret, abandonam el GR-221, que continua en direcció a Pollença, i voltam a la dreta per iniciar l’ascens al puig Tomir. El sender segueix la tanca de l’antiga planta embotelladora de l’Aigua de Binifaldó, activa des dels anys 50, però que tancà l’any 2008 per fallida de l’empresa. La font del Pedregaret es troba en el primer revolt del camí, a l’esquerra, als peus de les rossegueres.

La casa de neu del Tomir o de Míner és una construcció del segle XVIII (1717) per a la producció de gel a la Serra de Tramuntana.

El camí que seguim ara va ser construït pel Foment del Turisme de Mallorca i voreja els contraforts d’aquest vessant de la muntanya per travessar les rossegueres per la seva part més elevada. El sender es dirigeix cap a una petita canal, una mena de xaragall, rost i estret, que supera un collet [1 h 45 min] i ens introdueix dins una altra canal, més llarga, rosta i ampla que l’anterior. Val la pena deturar-se un moment aquí per prendre aire i contemplar les esplèndides vistes que ens ofereix. Cap a ponent tenim el puig de Massanella i cap al nord-oest el puig Gros de Ternelles. Entram dins aquesta nova canal que recorrem pel costat dret, on un tirany ens ajuda a transitar per un terreny pedregós i bellugadís. A mesura que pujam, el camí gira cap a l’esquerra fins a situar-se sota un esglaó alt de roca que superarem per un petit pas –pas del Pedregaret– [2 h 10 min], a la part dreta, equipat amb grapes de ferro clavades a la paret i una cadena per ajudar-nos amb les mans.

Des del pas, un senderó ben fitat ens situa sobre la carena. Ens servirem d’una mena de tirany també ben fitat que ens ajudarà a travessar un terreny rocallós en direcció al cim (nord/nord-est), visible ja des de la nostra posició, amb no gaire pendent i un penya-segat espectacular a la nostra esquerra; i una vegetació pobra, integrada bàsicament per carritxeres, coixinets de monja i caramel·leres. Des del vèrtex geodèsic del puig Tomir (2 h 50 min) gaudim d’una de les més fabuloses panoràmiques, tant pel seu interès com per la seva grandiositat.

Cases de neu del Tomir

A deu minuts del cim, pel vessant de gregal (NE/E), tenim les cases de neu del Tomir (Casa de neu de Míner –1717–). Cap a aquesta antiga instal·lació nevatera de la serra de Tramuntana hem de dirigir les nostres passes, perquè just des d’aquest punt s’inicia el vell camí de nevaters que baixa al coll de Fartàritx. Un cap assolit [3 h 45 min], passam per un botador la tanca que cenyeix la pista que puja des de Míner Gran i continuam baixant cap a xaloc. Després d’una breu i rosta rampa, arribam al coll de l’Arena [4 h 15 min], un planiol cobert de pins on el camí es bifurca. Prenem el de la dreta (sud/sud-oest) en direcció a Alcanella. Al principi, la ruta discorre per una pista; passam dos botadors de fusta abans de continuar fent passes per un senderó vell de muntanya. [4 h 35 min] Topam amb els ‘catalogats’ aladerns de Míner. Hem d’obrir bé els ulls per identificar les fites que ens assenyalen la direcció correcta per un comellar, estret i allargassat, on el camí ha quedat engolit per l’espessa vegetació.

Ampla i espectacular perspentiva del puig de Ca de Miner des del camí de baixada del Tomir al coll de Fartàritx.

Arribam a la tanca d’Alcanella [5 h 20 min], on un botador de fusta ens permet connectar amb la pista que per darrere les cases s’enfila al coll Pelat (aquesta és també una opció vàlida de retorn al refugi si dubtam de la proposada). Quan el camí de terra gira a la dreta i comença a guanyar altura, trobam a l’esquerra l’inici del camí vell –actualment molt afectat pel brancam caigut durant la tempesta Juliette– que ens permet adreçar cap a l’embocadura del torrent del Pedregaret. [5 h 35 min] Travessam la pista i entram dins el torrent. Just de front ens venen unes fites i unes marques de pintura vermella que ens dirigeixen cap al camí que travessa a mitjan altura els costers de la serra d’en Massot en direcció al Bosc Gran, deixant la barrancada a la nostra dreta. Aquest senderó de gran interès etnològic ha estat netejat i fitat recentment, fet que en facilita el seguiment. [6 h 15 min] El camí desemboca sobre una pista de terra que prenem cap a l’esquerra en direcció al coll Pelat. Un cop aquí, anam desfent passes fins a arribar al refugi de Son Amer [7 h 25 min].