Esports 13/10/2023

El pas de Can Fil, les verticalitats de la Comuna de Bunyola

Itinerari llarg i exposat pels racons més secrets d’un dels espais naturals més extensos i més ben conservats de la Tramuntana

La ruta de la setmana

PalmaLa Comuna de Bunyola és una de les finques públiques de titularitat municipal més grans de la serra de Tramuntana i una de les masses forestals (alzinar i garriga) més extenses de les quals encara podem gaudir a Mallorca. Confronta amb els municipis d’Alaró i Santa Maria i ocupa una superfície de 716 hectàrees, la qual cosa representa un 8,5% del total de la superfície del terme municipal. En aquesta ruta recorrerem una part petita d’aquest espai enorme, travessat per multitud de camins i connectat amb l’entorn a través de nombrosos passos, de dificultat variada i localització sempre complexa. És la conseqüència lògica d’un paisatge antròpic dominat per la producció de carbó i calç, de l’extracció de pi de metre i de l’activitat ramadera, sobretot d’oví.

Aquesta muntanya que s’alça sobre el poble de Bunyola i que s’estén entre les valls de Coanegra i d’Orient guarda racons ben interessants per al senderista. No debades és una de les zones més freqüentades de la Serra, sobretot l’àrea recreativa de Cas Garriguer, ideal per a activitats familiars de cap de setmana. Recórrer els seus camins i admirar els seus obacs comellars, explotats pels carboners i calciners en altre temps, ja és prou al·licient per a l’excursionista. Per als que cerquen rutes més esportives, tenen una sèrie de passos, fins i tot zones d’escalada o itineraris de BTT. En aquesta ruta pujam pel pas de Can Fil, remuntam part del comellar d’en Cupí i arribam fins als penyals d’Honor. Podem accedir a Bunyola amb el tren de Sóller o amb les línies 205 i 303 del transport públic de Mallorca (podeu consultar-ne línies i horaris al web tib.org).

[00 min] Iniciam la caminada des de la mateixa parada del bus, a Sa Plaça, centre neuràlgic de la vila, entre l’església parroquial, del segle XVIII, i Ca s’Espardenyer, històric i popular cafè de Bunyola. Des d’aquí ens dirigim a la sortida del poble a través del breu carrer de l’Església, que ràpidament muda el nom pel de carrer del Pare Bartomeu, caputxí, en direcció a Santa Maria. Hem d’estar atents, perquè aviat hem de tombar a l’esquerra pel carrer del Pare Cerdà [05 min]. Al final, una escalonada connecta l’esmentada via amb el carrer de Santa Caterina Thomás, al qual ens incorporarem per la dreta fins a trobar els indicadors, a l’esquerra, del carreró de la Comuna, per on continuam la marxa [10 min].

Esplèndida panoràmica de Bunyola i els seus voltants des del carreró de sa Comuna.

Ascendim ràpid per uns carrerons estrets i esglaonats que en breus instants ens regalen belles i extenses panoràmiques de Bunyola i els seus voltants. Villa Teresa és la darrera casa abans de deixar enrere l’entramat urbà i capficar-nos plenament en el foravila bunyolí. [20 min] Topam amb els primers indicadors de la Ruta de Pedra en Sec que indiquen les principals rutes de la Comuna de Bunyola, cap a Cas Garriguer i el coll d’Honor. Davant nostre s’alça esponerós el penyal de Can Fil, entre els comellars del Grau i d’en Cupí, amb les balmes que s’obren per damunt de l’alzinar. A la nostra esquerra, l’icònic puig del Castellet, un turó envoltat a la part més alta per una murada presumptament d’origen musulmà.

Un cop deixam a l’esquerra la casa de Can Racó, abandonam la pista de terra que connecta amb la carretera de la Comuna i voltam a l’esquerra pel camí del pas del Grau (indicadors GR-221). [30 min] Topam amb un forn de calç de mida considerable. Hem d’estar atents, perquè un cop superat ens ve un primer revolt i, a la dreta, el sender que hem de prendre a partir d’ara. Abandonam el camí principal i prenem un tirany que s’orienta cap a migjorn, molt freqüentat pels escaladors que s’enfilen per les parets de la penya de Can Fil. Sembla que els primers pobladors de la contrada s’ubicaren a algunes de les balmes que ens trobam a peu de penyal. La darrera de totes, la més gran, és la coneguda com a Cova de Can Fil [35 min]. El seu condicionament interior, marjades i piques, revela l’ús probablement ramader d’aquesta espectacular balma.

Deixam la cova i continuam envoltant el penyal de Can Fil cap al comellar d’en Cupí, a la recerca del pas. A l’altra banda del comellar s’alcen les altes parets que encotillen la barrancada, contraforts del puig de sa Figuera. En aquesta paret s’obre la boca de la cova d’en Mesquida. Per damunt l’esquena d’aquest coster discorre la carretera de sa Comuna. Nosaltres assolim unes marjades esbaldregades, a partir de les quals iniciam un ascens, complex per la quantitat de malesa i arbres caiguts, per una rosseguera que seguim pel costat esquerre –un senderó gairebé imperceptible– fins a la part més estreta del xaragall, on començam a trobar restes de l’antic camí esglaonat del pas de Can Fil. [1 h 00 min] Som als peus del punt més crític de l’excursió, un bot de la torrentera, vertical i amb bones preses, equipat amb una corda fixa que facilita la grimpada. Antigament, devia estar equipat amb una escala de troncs o un petit marge, ateses les restes de camí que trobam a les parts baixa i alta del pas.

La balma de Can Fil, un immens coval usat com a aixopluc per als animals en el passat i com a habitacle humà a la prehistòria.

Un cop superat el pas, hem de seguir la torrentera fins a desembocar sobre el camí que de la carretera de la Comuna recorre la part alta del comellar d’en Cupí. Els efectes de la tempesta Juliette, el febrer passat, ens obliguen a trams a cercar la millor solució a la nostra progressió. [1 h 30 min] Un cop assolida la pista és amollar bolla. Sempre amunt, cap a llevant, seguint els indicadors de fusta. Passarem la cruïlla del Grau, a l’esquerra, per on baixarem després, i la de Cas Garriguer, a la dreta, per on no passarem, perquè nosaltres hem de seguir la pista i els tiranys que, sempre pel centre del comellar, ens acosten als penyals d’Honor.

Penyals d’Honor

El darrer tram abans d’assolir el cim és per pista, ampla i freqüentada per corredors i ciclistes de BTT. Arribam a una cruïlla important [2 h 10 min]. Si continuam dret, ens acostarem a la ruta del coll d’Honor; si tombam a la dreta, baixarem a Cas Garriguer (àrea recreativa de la Comuna de Bunyola). Per tant, la nostra opció és a l’esquerra. Una pujada curta i intensa fins a dalt dels penyals d’Honor [2 h 15 min], amb temps suficient de gaudir d’una bella vista de la serra de Tramuntana. A l’altre costat de la vall d’Honor tenim la serra d’Alfàbia, que identificam ràpidament per les antenes. Una bona referència per anar cercant la resta de cims sobre el mapa i ubicar-los en la nostra perspectiva.

Ara toca tancar el circuit i baixar a Bunyola. Retrocedim fins a la cruïlla del pas del Grau i del comellar d’en Cupí [2 h 45 min], on prendrem el camí de la dreta. Es tracta d’un vell camí de ferradura, integrat dins la Ruta de Pedra en Sec i ben senyalitzat, que ens retornarà al punt d’inici d’aquesta caminada, Sa Plaça [3 h 30 min].