Fita a Fita
Esports 13/05/2022

Es Morro d’en Garavat, trescant camins entre la història i la llegenda

Caminada per Valldemossa al voltant de la moleta de Pastoritx, per Son Gual i Sa Coma, resseguint l’enigmàtica empremta del passat

La ruta de la setmana

PalmaEn aquesta ruta trescam per terres de Valldemossa, resseguint l’empremta del passat a través de camins que ens menen entre la història i la llegenda. Hi trobam figures destacades dins el costumari popular com sant Vicenç Ferrer o l’amo de Son Pancuit. Com sempre, l’inici de la ruta l’ubicam a la parada del bus TIB de Valldemossa (L-203).

[00 min] Des de la parada del bus TIB, a la plaça de Campdevànol, ens dirigim cap a la capella de Sant Vicenç Ferrer pels carrers del Rector Joan Mir i de Pilar Montaner. A un centenar de metres, trobam la capella de Sant Vicenç Ferrer [05 min]. Quan l’Arxiduc comprà Son Gual, el 1894, ja hi havia alguna construcció allà mateix on ara trobam la capella, sobre la cantonada dels carrers de la Venerable Sor Aina i de Joan Miró. Sembla que era una tanca, a manera d’oratori i una olivera al mig –allà on predicà Sant Vicenç Ferrer l’octubre de 1413–, però que a causa dels bocins que la gent li llevava com a record, l’olivera morí i se l’endugueren a Son Gual. No va ser fins al 1911 que s’hi construí la capella actual.

Carrer amunt fins al final i voltam a la dreta pel vial de l’Ermità Joan Mir de la Concepció. Al final, tornam a voltar a la dreta pel carrer dels Valldemossa i tot seguit a l’esquerra pel carrer de Lluis Vives. [10 min] Passarem entre el graner del Delme (a la dreta) i les cases de Son Gual (a l’esquerra). Un membre reconegut d’aquesta família fou el fill d’Antoni Gual, el capità Ramon Gual-Desmur de Santmartí, heroi de la defensa de Valldemossa contra la invasió de corsaris musulmans l’octubre del 1552. Posteriorment, a final del XIX l’Arxiduc destinà la casa a residència dels seus convidats; entre d’altres, s’hi allotjaren el conegut espeleòleg Éduard-Alfred Martel (1859-1938) i l’escriptor Gaston Vuillier (1845-1915).

Quan el carrer que seguim pren per avall cap a la carretera de Palma (Ma-1110), agafam el camí de terra que trobam a l’esquerra. És l’inici del camí dels Cairats (GR-221) [20 min]. Després d’un segon portell, el nostre camí s’ajunta amb el provinent de les cases de Sa Coma, a la nostra dreta. Uns metres més endavant, trobarem a la dreta, mig esbucades, les restes de l’antiga embotelladora de la font de na Ropit [35 min], que va estar en funcionament entre els anys 30 i 50, i a l’esquerra les llegendàries terres de Son Pancuit.

L’amo de Son Pancuit

“Al rei Sanç I de Mallorca li costava respirar, i per això el seu pare, Jaume II, havia fet construir un palau a Valldemossa i unes casetes al peu del Teix. Allà l’aire era net i gaudia de sortir a passejar. Un dia arribà amb el seu seguici fins a la font de na Ropit. En arribar-hi tenia set, però no tenia tassó. S’hi acostà l’amo de son Pancuit i li oferí un petit vas de plata. El monarca, agraït, conversà una estona amb ell. El trobà tan assenyat i discret que decidí posar-li una prova de lleialtat: li confià un secret d’estat i li va fer jurar que no el diria a ningú, llevat que abans hagués vist cent vegades la cara del rei...” (L’illa dels tresors/wowmallorca.com).

Les emblemàtiques cases de Son Gual amb la Moleta de Pastoritx darrere.

Uns metres més amunt de la font de na Ropit, abandonam el camí dels Cairats i voltam a la dreta per una pista de terra que ens pujarà fins al pla dels Xots, entre antigues marjades de conreu als peus de la moleta de Pastoritx. En aquest entorn trobam dos topònims ben eloqüents: el Sementer de la Teulera i el Darrer Sementer. [50 min] Arribam a una bifuració, prenem cap a l’esquerra i en veure un tirany a la dreta que adreça un llarg i poc interessant revolt del camí ens hi afuam; d’aquesta manera, en un parell de minuts, haurem assolit el pla dels Xots, on trobam la partió entre les terres de conreu i el bosc de muntanya de la finca de Sa Coma.

Inicialment el camí discorre paral·lel a la paret que fa de partió. Just a l’inici veurem, dins l’alzinar, un forn de calç. Hi accedirem per un petit esbaldrec a la paret i immediatament després giram a l’esquerra (est) per enfilar un tirany que ens guiarà muntanya amunt fins al pla de la Moleta [1 h 05 min], dins terres de Pastoritx. Des de la paret/partió que hem superat per accedir al planiol neix, a la nostra dreta, un tirany que pren cap a sud-oest. Un parell de minuts més endavant sortim a un camí més ample que puja des de les cases de Pastoritx. És per on continuarem després.

Davant nostre, una bassa i una barraca [1 h 10 min]. Al costat oposat de la construcció, mirant cap al pendent de la muntanya (sud-est / sud), hi trobam el senderó que ens portarà fins al Morro d’en Garavat, després de travessar un petit ranxo de carboner i assolir un collet amb colls de caça amb filats. Just a la dreta, ja són ben visibles els penyals que marquen el nostre objectiu en aquesta ruta [1 h 20 min]. Tot i que en aquest entorn tot just hi trobam el comellar d’en Garavat, aquest topònim me l’oferí un vell amic de Valldemossa, ja desaparegut, Pere Castell ‘de sa Sínia’. Des del morro podem gaudir de la llarga coma que separa Pastoritx de Raixa, entre na Fàtima i la Coa de Rata.

Bella panoràmica de la plana de Pastoritx des del Morro d’en Garavat.

Comellar d’en Garavat

Baixam fins a la barraca i giram a la dreta pel camí de carro esmentat abans. El seguim i tot d’una ens ficarà dins un estret comellar (d’en Garavat) [1 h 30 min]. No abandonam aquest camí de carro, molt ben bastit, fins a veure que sortim del bosc de muntanya i entram dins les marjades d’oliverar. Feim cas omís a diverses desviacions a esquerra i dreta, una d’elles senyada amb una fita, fins a ser ben avall, a prop de les cases. [2 h 00 min] Topam amb una bifurcació, giram a la dreta i iniciam un suau ascens en direcció sud-oest. Travessam una pista cimentada i ja observam indicadors que ens assenyalen el camí de Raixa a Valldemossa. Així arribam a un portell de ferro sobre la divisòria entre Pastoritx i Son Verí [2 h 10 min]. Continuam la ruta en direcció a la vila per la Costa d’en Rei. El caminet que seguim ara forma part de la variant del GR-221 que unirà Valldemossa i Bunyola per Raixa.

En arribar a Son Verí, el camí ens desvia per darrere les cases fins a la font de la Gruta de Son Verí [2 h 45 min], una bella construcció del segle XVI, lamentablement en runes des de fa vint anys. Continuam cap a ponent en direcció a Valldemossa. Recuperam el camí de Son Verí a Sa Coma fins que, passat Es Mirabó, trobam a la dreta un vell camí de ferradura [2 h 55 min], la més antiga via de comunicació existent en aquella zona i per on passa la variant esmentada del GR. El caminet ens baixarà fins a la carretera. Després de travessar-la, tenim a la dreta la continuació del camí, ara un vial asfaltat que arriba al poble amb el nom de carrer de la Dragonera. Sortim als peus de l’església parroquial, a l’altura de la Creu de Baix del Fossar [3 h 05 min]. A partir d’aquí, ho donam tot a les cames per remuntar els costeruts carrers de Valldemossa fins a tancar el circuit a la plaça de Campdevànol [3 h 15 min].