Esports 30/06/2023

Monti-sion de Porreres, entre la devoció popular i l’alta cultura

Passejada al voltant d’aquest puig coronat per un santuari, mossegat per una pedrera i cenyit per un paisatge de gran valor patrimonial

PalmaLa ruta que proposam aquesta setmana ens transporta a un racó del Pla de Mallorca d’especial interès: el santuari de Monti-sion de Porreres. Dotat d’un oratori de final del segle XV, manté forts vincles amb els habitants de la vila, circumstància que queda del tot provada en el fet que tot el poble col·laborà en la construcció de la carretera que hi puja i que es feu en un sol dia, el 14 de gener de 1954. A més, a partir del segle XVI el santuari acollí una de les tres aules de gramàtica de Mallorca, que juntament amb la de Cura (Algaida) i Santa Magdalena (Inca), oferien l’ensenyament preparatori per accedir a l’Estudi General Lul·lià. Devoció popular i cultura són els dos pilars sobre els quals es basteix aquest espai singular i emblemàtic.

Seguint les fites donades per Tomàs Vibot en el cinquè volum de Mallorca interior. 15 rutes pel cor illenc (El Gall Editor, 2022), ens preparam per coronar aquest puig de 245 metres d’altura i fer-hi la volta per descobrir el fascinant paisatge cultural que el cenyeix, tot i la mala ferida (sense remei) d’una pedrera que ja s’ha engolit més de mitja muntanya. El punt de partida d’aquest itinerari el situam vora el Molí d’en Negre, a la ronda de l’Estació, on trobam la parada de les línies L-403/502 del transport públic de Mallorca (consultau-ne els horaris a tib.org).

[00 min] Iniciam la caminada des de la mateixa parada del bus, des d’on ens dirigim (sud) cap a la rotonda del Pou Nou, a la sortida de Porreres en direcció a Montuïri, Palma, Llucmajor i Campos. [10 min] Aquí trobam, a la dreta, la creu de la Marina (dels segles XV-XVI) i, a la part central de l’encreuament de camins, el pou del segle XIV. Des de la mateixa rotonda voltam a l’esquerra en direcció a Campos (Ma-5030). Tot just recorreguts el primers mil metres [20 min], a l’altura del pk 7, prenem cap a la dreta per la carretera del puig de Monti-sion.

El puig de Monti-sion de Porreres és un referent cultural i espiritual per a la majoria dels habitants del Pla de Mallorca

Començam a veure els elements que caracteritzen els camins dels romeus, les estacions del via crucis i els monuments dels goigs (creus) que fiten la pujada. Precisament, darrere la primera creu [25 min] tenim la primera tirada (sud-est) de l’antiga senda abans de la carretera actual. A partir d’ara entram i sortim de l’asfalt per les dreceres que ens fan guanyar altura i visió panoràmica ràpidament. [50 min] Assolim la plana del santuari, moment ideal per assaborir la bellesa del paisatge i escoltar la remor de la història que aplega aquest indret.

La fundació del santuari dedicat a la Mare de Déu de Monti-sion data de l’any 1498. Tal com explica Vibot en el seu llibre, “la primitiva construcció gòtica fou objecte de reformes importants al llarg del segle XVIII, que afectaren l’església, les capelles, la sagristia i l’ornamentació. El Col·legi de Gramàtica data de 1530. S’hi ensenyava gramàtica llatina amb la finalitat de poder ingressar a l’Estudi General Lul·lià, posteriorment Universitat Literària. Era regit per clergues i dotat pels jurats del regne de Mallorca i, a partir del segle XVIII, per l’Ajuntament de Porreres. Es clausurà el 1835, a partir de les modificacions de l’ensenyament. Entre 1850 i 1855 hi hagué una comunitat de missioners, dirigida per monsenyor Cabrera. Des d’aleshores la custòdia del santuari restà en mans d’un donat. El 1892 hi hagué noves obres de restauració. A més del claustre i de l’oratori, val la pensa visitar les dues cisternes”.

Acabada la visita al santuari, continuam la caminada. Per iniciar el descens del puig i fer la volta hem de fer passes enrere per la mateixa carretera que ens ha dut fins aquí dalt. Pocs metres després d’una torreta d’electricitat trobam a mà dreta un camí clar i ben fressat, es tracta d’un senderó usat per les BTT. No debades, durant el trajecte trobarem botadors artificials fets amb fustes. La baixada és ràpida i rosta fins que el camí s’aplana i se situa paral·lel a la carretera de Porreres a Campos (Ma-5030). El mateix viarany ens aboca a l’asfalt [1 h 15 min], a l’altura d’un important magatzem de material de construcció. Devers dos-cents metres més endavant giram a la dreta pel camí de So n’Amat, que du a les graveres (cartell). Els primers metres són en suau ascens, amb grans camps de garrovers a la nostra dreta. Un poc més endavant, a l’esquerra, ens queden les cases de la possessió de Son Porquer [1 h 30 min], per darrere de les quals sobresurt un superb molí de vent fariner. La següent possessió és la de So n’Amat, a l’esquerra del camí al qual dona nom. Poc després, a la dreta, ens queda l’entrada a la gravera [1 h 45 min].

Possessió de Bellviure

A partir d’aquí el camí asfaltat s’estreny i ens apareixen a l’esquerra les cases de la possessió de Bellviure. La camada continua en suau descens, entre bellíssims camps de secà. Assolim una important cruïlla [1 h 55 min], enmig d’un espès pinar, a la dreta el camí dels Moreis, per on continua la nostra ruta. Abans, però, ens n’apartarem una estona per visitar el pou de Son Cota. Per això seguim el camí que tenim just davant, que no deixarem fins a la bifurcació següent, on tombam a la dreta fins a veure a l’esquerra l’indicador que ens assenyala la situació del pou [2 h 05 min]. Té forma rectangular i dos pilars impressionants que subjecten un travesser de fusta sense politja. Al costat hi ha dues piques que formaven part del conjunt.

Tornam enrere fins a la cruïlla anterior [2 h 15 min] i reprenem la ruta pel camí dels Moreis. Tot d’una, a la dreta, enmig d’un extens garroveral emergeix un exemplar clarament monumental que crida molt l’atenció. Arribam a la Mata d’en Barceló [2 h 30 min], deixam a l’esquerra l’accés a Son Bolea i prenem el camí fora asfaltar que neix a la dreta que ens ha de dur fins a la font dels Moreis. La distingirem per la presència d’unes piques de pedra a la dreta del camí que recullen l’aigua del pou del Moro, situat uns metres més endins [2 h 40 min].

Continuam fent passes pel mateix camí sense asfaltar fins a desembocar davant una casa, on giram a l’esquerra per sortir novament al camí dels Moreis [2 h 45 min]. Voltam a la dreta en direcció cap a la fita següent de la nostra ruta, el pou de Son Cudem. [3 h 00 min] El trobam a l’esquerra del camí, sobre una gran plana, metres abans de passar el coll d’en Cerdà, coronat pel molí del Coll, sobre un turó a l’esquerra. A partir d’aquí ens queda una llarga tirada en suau descens fins a la rotonda del Pou Nou, deu minuts abans d’assolir la parada del bus, on finalitza la nostra ruta [3 h 40 min].