Esports 06/01/2023

Es Coconar i ses Calderes, allà on l'home sí que havia arribat abans

Caminada per un racó salvatge i oblidat de Valldemossa on encara ara perdura l'empremta del sacrificat domini útil del territori

La ruta.

PalosEs Coconar i ses Calderes són topònims de les muntanyes de Son Moragues (a la part del domini públic), a Valldemossa, que humanitzen aquells accidents geogràfics i que expressen el sentit –en alguns casos també l’ús– que se’ls donà. Voltarem per baix i per alt la coma dels Cairats, alhora que gaudirem d’uns dels paisatges més bells i ben conservats de la serra de Tramuntana, gràcies a la seva incorporació al patrimoni natural públic de la Comunitat des de fa prop de 50 anys. L’inici de la ruta l’ubicam, com sempre feim a Valldemossa, a la parada del bus TIB (L-203).

[00 min] Des de la parada del bus ens dirigim per la carretera general (Ma-1110) en direcció cap a s’Estret i Palma. A l’altura de les cases de Son Gual, a la nostra esquerra, fàcilment identificables per la seva robustesa i torre de defensa, la carretera fa un canvi de rasant. En aquest punt neix un passeig que facilita la comunicació a peu des del poble fins als voltants de sa Coma. En el primer revolt pronunciat de la carretera [10 min], als peus d’aquesta emblemàtica possessió (Pk 17,1), sortim del vial per a vianants i prenem cap a l’interior del comellar per un camí asfaltat. Deixam a la dreta uns rentadors i poc després passam per davant les cases de possessió. [15 min] A l’altura del Pi de sa Coma –inclòs en el catàleg d’arbres singulars de les Illes Balears el 2016; amb 17 metres d’altura, és l’exemplar de pi blanc més alt de tot l’Arxipèlag–, trobam a la nostra esquerra un portellet que ens permet accedir al camí que comunica les cases amb la font de na Ropit i el bosc dels Cairats (nord-oest), ja dins Son Moragues. En aquest tram de ruta ‘sobrevolam’ els Horts de sa Coma, un conjunt de cases que podem veure a l’interior del comellar que s’obre a la nostra esquerra.

[35 min] Ens ajuntam amb el camí que ve de Valldemossa per Son Gual i ens dirigim cap a l’interior de la coma dels Cairats. Uns minuts més endavant deixam a la dreta la caseta de l’antiga embotelladora de la font de na Ropit. A l’interior de la petita construcció hi ha les restes de 4 dipòsits de fibra-ciment on s’emmagatzemava l’aigua que entre els anys 30 i 50 del segle XX s’embotellava i distribuïa per tot Mallorca a petita escala. Avançam pel camí ample que recorre el centre de la coma fins a assolir [45 min] el portell de la finca pública de Son Moragues. Entram dins el bosc dels Cairats. Abandonam la pista per la banda esquerra i ens dirigim fins a una bassa que antigament arreplegava l’aigua d’escorrentia per abeurar el bestiar que pasturava per aquell entorn. Paral·lel a la pista que puja fins a la font dels Polls i la casa de neu dels Cairats, un vell camí solca l’interior del comellar (camí de la coma dels Cairats pel pas de la Creu). Es tracta d’un breu itinerari d’interès etnològic, amb nombroses sitges i un forn de calç. [55 min] Quan el camí sembla ajuntar-se novament amb la pista de terra, veurem que realment gira a l’esquerra i, per la presència d’un llarg i visible marge de sosteniment, descobrim el naixement d’un nou camí de carro que antigament connectava un conjunt de ranxos de carboner (inclosa la petita rota del Coconar), propers al pas de la Creu.

Vella via de comunicació de roters i carboners. El sender del Coconar i les Calderes ens regala una bella vista dels Cairats.

Llargues i rostes llaçades ens fan guanyar altura de manera ràpida i còmoda. Mentrestant, gaudim d’una ampla i bella panoràmica dels Cairats, abruptes espadats que emergeixen del bosc just davant nostre, a l’altre costat del comellar. On el camí sembla aplanar-se una mica i donar-nos una treva [1 h 10 min], travessam un penyal xapat i poc després descobrim una sitja a la nostra dreta. Just aquí, al costat oposat, distingim una fita i l’inici d’un tirany que (sud-oest/oest) ens conduirà fins a les Calderes i les penyes del Coconar. Al final d’un primer tram ascendent passam una paret [1 h 20 min], a l’altura d’una sitja (esquerra) i d’una balma (dreta), que antigament devien fer servir de sestador per a les ovelles o com a refugi de pastors. Tot i que la tendència és a mantenir la cota, sense perdre o guanyar altura de manera significativa, el senderó fa pujades i baixades en funció del terreny que travessa.

Les Calderes

Finalment sortim a una esplanada ampla [1 h 35 min], amb qualque clariana entre l’espès carritxar, sobre la qual sobresurten alguns ullastres. L’entorn dona senyes d’haver estat una petita i dura rota, fet que explicaria la comunicació existent. A la dreta, als peus de les curtes i accidentades torrenteres que baixen dels voltants del puig dels Boixos, hi trobam les Calderes, petits gorgs que antigament devien ser usats com a safareigs naturals. A l’esquerra, el penyalar del Coconar, que guaita sobre la coma dels Cairats, i dit així pels cocons que sorgeixen al final de les torrenteres al caire del penya-segat.

A partir d’ara hem d’anar vius, obrir bé els ulls i identificar bé les fites que ens permetran avançar en la direcció correcta (sud-oest/oest) i trobar el camí pel qual seguirem la ruta. És un tram molt orientatiu. Per tant, en veure fites que ens menen directe cap al penya-segat les hem d’obviar, perquè condueixen a un pas que no ens interessa ara mateix. Les nostres persisteixen en un sentit i poc més o manco mantenen una cota sempre igual, devers els 690 o 700 metres sobre el nivell de la mar. Tot seguit, noves fites. Aviat distingirem un senderó entre carritxeres i evidències d’antics condicionaments de pas per la zona (pedres ajustades formant esglaons i marges de sosteniment). L’itinerari no és gens planer, amb contínues i breus pujades i baixades on el camí es fa més visible.

[2 h 20 min] Sortim al camí de ses Basses. A partir d’aquí hem d’anar descendint en direcció a Valldemossa. Un traçat ample i ben senyalitzat ens traurà del domini públic de Son Moragues i ens durà cap a Son Gual. Passam un portell [2 h 35 min] amb cartells que ens avisen que entram dins una possessió privada, tot i que el dret de pas està garantit. Després d’uns revolts tancats, en forma de caragol, ens acostam al portell d’accés al domini privat de Son Moragues [2 h 50 min]. Giram a l’esquerra i recorrem el breu tram de camí de terra que ens separa de la urbanització de Son Gual. Passam per darrere el cementeri i el camp de futbol, feim una breu i senzilla travessa urbana fins a la parada del bus TIB, on tancam el circuit [3 h 10 min].