Esports 06/10/2023

De Cas Concos a Son Negre, una tresca genuïna i laberíntica

Ruta que ens transporta a la comarca de Migjorn per assaborir belles terres modelades per la mà de la pagesia a través de la història

La ruta de la setmana

PalmaEn aquesta ruta dirigim la nostra mirada i les nostres passes cap a la comarca de Migjorn. La nostra intenció és trescar per una terra genuïna, solcada per una xarxa de camins gairebé laberíntica, que ens permet assaborir la saba d’una terra modelada per la pagesia a través del temps. Per fer aquesta ruta, hem seguit fil per randa les indicacions de Tomàs Vibot en el seu llibre Mallorca interior. 15 rutes pel cor illenc. Volum IV (El Gall Editor, 2021), qui ens convida a sentir “la pau, el silenci, l’harmonia i la tranquil·litat” del Pla de Mallorca, un cor que batega de manera pausada.

El nostre punt de partida i arribada és Cas Concos des Cavaller, connectat amb el transport públic per la línia 514 (consultau-ne els horaris a tib.org). Aquest nucli urbà, situat a la carretera comarcal que uneix Felanitx i Santanyí (Ma-14), té els orígens a la possessió de la família Obrador Conco –segle XVI–, que donaria nom a Cas Concos. Antigament, aquestes terres formaven la cavalleria de la Galera, d’on prové el nom ‘des Cavaller’. La construcció d’un oratori el 1722 (l’església actual es va fer entre el 1922 i 1934) posà els fonaments d’aquest establit que s’anà consolidant definitivament al llarg del segle XIX, especialment a partir de la construcció d’unes escoles de nins i nines. L’any 1883, Pere d’Alcàntara Penya traçà un pla urbanístic a partir del qual es va anar configurant el seu estat actual.

[00 min] Des de la plaça de l’església ens dirigim cap a ponent pel carrer de Ramon Llull en direcció als afores del poble. Tot just sortir del nucli urbà, el carrer esdevé el camí del Mussol, ample, tranquil i diàfan. A partir d’aquí el foravila s’imposa i el molí de Can Caveia (també dit de Can Pere Gran) copsa la nostra atenció, com a primera fita important del nostre camí. De fet, en arribar al camí que hi du (oest/nord-oest), el prenem [10 min]. En l’actualitat, aquesta vella construcció agrícola té un ús completament diferent del que tenia originalment i es lloga com a casa rústica vacacional.

Es tracta d’una tirada asfaltada que desemboca en suau pendís sobre el camí del cementeri de Cas Concos, que deixam a la dreta. Voltam a l’esquerra i tot d’una a la dreta, cap a mestral, per una camada fora asfaltar [15 min]. L’ambient és ara més agradable i genuí. A cada passa que feim sentim més profundament el batec i la històrica petja de la pagesia en aquests temps del migjorn de Mallorca. Ens acompanyen amples sementers de blat i qualque alzinar supervivent que, tot plegat, mariden sàviament, alhora que ens transmeten una màgica i tonificant pau. Deixam a l’esquerra el camí de Can Madoneta [25 min] i continuam tot dret. Seguidament entram dins un bosquet on el camí que ens hi mena desemboca sobre una important cruïlla [35 min]. Davant tenim les cases de Son Sales, emergint entre la verdor, i a la dreta el camí per on tancarem el circuit de tornada.

Sementer fondo i curro dels voltants de Son Sales, en el centre un rònec pou emergeix d'una terra genuïna.

Voltam a l’esquerra i continuam la nostra marxa cap a migjorn en suau descens. Deixam a la dreta un prometedor camí i continuam tot dret, ara en clara remuntada fins a una mena de collet, on prenem el camí de l’esquerra [45 min]. Recuperam un entorn ample i diàfan, ara vorejant una paret seca, fins a topar ràpidament un nou camí a la dreta, per on prosseguim la caminada. És una tirada dreta i de visió ampla: a l’esquerra tenim les cases de Ca na Mena i al fons, ben davant nostre, una torre de molí que treu el nas entre l’arbreda. [50 min] Topam amb una bifurcació i prenem el camí de la dreta, que ens durà a travessar el Camp Prim. Poc després, voltam per l’esquerra les cases de Can Barres [1 h 05 min] per finalment desembocar sobre el camí de Son Negre, a l’altura de Cas Coix. Voltam a la dreta i ens disposam a recórrer per asfalt la darrera tirada fins a Son Negre [1 h 15 min], un tranquil llogaret felanitxer presidit per un oratori públic, de 1817, dedicat a la Immaculada Concepció.

“És un petit llogaret de població disseminada amb unes quantes cases rurals agrupades al voltant de l’oratori. Està situat entre Campos, Cas Concos i Felanitx. Va sorgir a partir d’una segregació de Son Sales (1577), propietat de Bartomeu Obrador, de malnom Negret, de qui posteriorment agafaria el nom. L’any 1817 s’inaugurà un oratori (reformat a principis del segle XX), perquè fins aquell moment la població havia d’acudir al de la possessió de Son Tauler. La conrada va créixer especialment durant el segle XIX i principis del XX, de manera que el 1924 es creà una escola (consta que el 1931 l’arquitecte Guillem Forteza feu una adaptació dels plànols originals) que es mantingué oberta fins a l’any 1974.” (Guia dels pobles de Mallorca, 2003)

Les cases de Can Bielí Vell

Abandonam aquest bell i tranquil llogaret i prosseguim la nostra caminada, cap a tramuntana, pel mateix camí principal. Un parell de minuts després tombam a la dreta pel primer camí que trobam, en direcció a Cas Concos (cartell), just al costat de ses Cases Noves. Atenció! Si arribats en aquest punt volem visitar l’antiga Escola Nacional (1924), just hem de caminar 250 metres més pel mateix camí de Son Negre. La nostra ruta continua ara per una tirada llarga i ben dreta que desemboca sobre una nova cruïlla. Voltam a la dreta, som en el Carreró Llarg, i uns metres més endavant abandonam l’asfalt i giram a l’esquerra per un camí de terra [1 h 30 min], estret i flanquejat de mates i altres herbes. Després d’un primer tram sinuós topam, a l’esquerra, amb les cases de Can Bielí Vell. Més endavant, voltam a la dreta (est/sud-est) pel primer camí que trobam [1 h 40 min].

Detall del llogaret de Son Negre, a l'ambient se respira pau, serenor i antigor.

“El territori torna a ser magnífic, actiu, entre tanques i paisatges llunyans”, ens comenta Tomàs Vibot en el seu llibre Mallorca interior. 15 rutes pel cor illenc. Volum IV (El Gall Editor, 2021). Al final d’aquesta nova tirada [1 h 55 min], recuperam l’asfalt. Passades les cases de sa Romaguera, a banda esquerra del camí, voltam a la dreta per un camí de terra que ens ve de biaix. [2 h 10 min] El carrerany que hem seguit fins ara desemboca sobre una carreterona asfaltada, després de vorejar un sementer ben fondo i curro, d’on sobresurt un rònec pou. Voltam a l’esquerra i immediatament a la dreta, flanquejats pels sementers de Son Dimoni i Son Sales. Aquest bocí de camí ens durà a tancar circuit a la mateixa cruïlla [2 h 15 min] del començament a l’altura de les cases de Son Sales, ara a la nostra dreta. Tombam a l’esquerra i tornam a Cas Concos pel mateix itinerari d’anada [2 h 45 min].