Esports 19/04/2024

L’Alqueria Roja, camins de vida i mort pel voltant de Campos

Tresca planera i agradosa per alqueries i rafals, ‘terres de call vermell’, planes infinites, barraques i lloses senyades d’enyorança

La ruta.

Palma“Les terres de Campos són d’una particularitat extraordinària, especialment les que s’estenen entre la vila i la mar. Planes infinites, sementers i horts arreu, torres de molí aiguaderes, vaqueries, barraques de roter, parets mareses... Un territori que cal conèixer a peu, lentament, descobrint a cada passa els detalls d’una terra fins no fa gaire activa i en plenitud. Tot i la minva en l’agricultura i ramaderia, encara hi podem percebre aquella essència, aquella activitat que la va singularitzar per sobre moltes altres àrees de l’illa. Una ruta per captar un poc més la saba d’aquest bocí del migjorn mallorquí” (Mallorca Interior. 15 rutes pel cor illenc (Volum V). Tomàs Vibot, 2022, El Gall Editor)

En aquesta ruta oferim una tresca planera i agradosa pels voltants de Campos que té com a punt de referència principal l’Alqueria Roja, en el camí del Revellar. Travessam alqueries i rafals, planes infinites i ‘terres de call vermell’ per camins de vida i mort, on de manera sobtada ens topam amb lloses senyades d’enyorança que ens remeten a temps no gaire llunyans i a fets luctuosos. En aquest sentit, vull agrair molt especialment la tasca investigadora de Pere Guillem Mas Gutiérrez, professor de matemàtiques a l’IES Damià Huguet, investigador local i col·laborador a diverses publicacions de Premsa Forana de Mallorca. Precisament, per a la revista Ressò de Campos havia redactat els darrers dos anys diversos articles molt interessants, encertats i aclaridors sobre les làpides que apareixen en aquest itinerari. Una informació rica i acurada que m’ha permès completar el contingut d’aquest bell itinerari. Per acabar, si volem fer servir transport públic, la línia més adient és la 501 (Palma-Llucmajor-Campos-Felanitx-Manacor). Podeu consultar-ne els horaris en el web de Transports de les Illes Balears (tib.org).

[00 min] Iniciam la caminada a la rotonda que uneix els carrers de Sant Llorenç i de Jaume II, que coincideixen amb la ronda que circumval·la Campos per la part de ponent i migjorn (Ma-6032), a l’altura del camí del Revellar o de l’Alqueria Roja, que du fins a l’institut de la localitat. Arrancam cap a ponent i tot d’una deixam l’entorn urbà enrere. D’aquí fins a l’IES Damià Huguet, gaudim d’una voravia magnífica que ens fa molt més segures aquestes primeres passes.

Ja a l’altura de l’institut [10 min], avançam uns metres fins a una rotonda i continuam pel camí del Revellar, ara sense voravia, amb molta precaució i sempre per l’esquerra de la calçada. [20 min] Deixam a l’esquerra el camí de Son Batle i, uns minuts després, trobam a la dreta el camí de Can Badès [25 min]. Paga la pena entrar-hi un moment i contemplar un pou cobert amb capelleta dins un petit bocí de terra, encerclat de paret. Sortim novament al camí principal, recuperam el sentit inicial de la ruta i ens acostam a les cases de l’Alqueria Roja, a pocs metres d’on ens trobam, a la nostra dreta.

L’Alqueria Roja, una de les possessions amb més solera del foravila campaner.

“Les cases de l’Alqueria Roja mantenen la genuïnitat dels rafals campaners d’antany. Al fons s’arrengleren les cases, formades per dos blocs contigus. Clarament, el de l’esquerra n’és el primitiu, amb un gran portal rodó dovellat i una finestra damunt amb un ampit motllurat a quart bocell. [.../...] El conjunt de l’Alqueria Roja ja era format a l’època medieval per dues grans propietats, una en mans dels Moll Simó i l’altra en mans dels Mesquida” (Mallorca Interior, 15 rutes pel cor illenc. Volum V, pàgina 114). Davant les cases, a la nostra esquerra, neix el camí de So n’Aucell, que parteix cap a migjorn, per on continuam ara la nostra caminada. Deixam el camí del Camp Rodó a l’esquerra, que arranca sense asfaltar des del nostre camí. [40 min] Més endavant, sobre el mur de limitació de l’esquerra, trobam una làpida que ens recorda el lloc on va morir el calongí Joan Vadell Adrover, dia 12 de desembre de 1924.

Segons la informació recollida per Pere Guillem Mas i publicada en diversos articles a les revistes Ressò de Campos i Dies i coses de Calonge (Santanyí), Joan Vadell Adrover vivia a Son Salí juntament amb la seva esposa, Aina Adrover Vidal, i els seus vuit fills. La mort li sobrevingué de sobte un horabaixa mentre tornava de fer feina. Curiosament, molt a prop d’aquí, en el camí del Revellar, pels voltants de la possessió de ses Barreres, n’hi trobam una altra de molt semblant. Una llosa ens recorda la mort d’un altre Joan Vadell, en aquest cas succeïda el 28 d’agost de 1917, set anys abans que l’anterior. Tenia prop de 19 anys, era fill de Joan Vadell i Aina Adrover, i morí a conseqüència d’una mala ferida a la cama per por d’una disputa amorosa amb un altre jove campaner. Gràcies a la tasca pacient i acurada de Pere Guillem Mas sabem la relació entre una làpida i l’altra.

Continuam endavant pel camí de So n’Aucell. Més avall, passam per davant la finca de lloguer turístic Las Tortugas [45 min]. A l’altura d’una possessió dita Es Revelleret Nou, a la nostra dreta, acaba l’asfalt. Un poc més endavant, el nostre camí sembla topar amb una barrera, però continua cap a l’esquerra [50 min]. La nostra vista s’eixampla a dreta i esquerra per sementers infinits. Més endavant, el camí volta a l’esquerra i desemboca en el camí de Son Llaneres, on giram a la dreta, novament per asfalt [1 h 00 min]. Més endavant, s’obre un camí a l’esquerra, dit de Ca s’Oller, entre els portells de Son Llaneres (escrit ‘Son Xaneras’) i la finca dita Imma i Biel. A la primera cruïlla tombam a la dreta i a la següent a l’esquerra, i entram dins el camí de Son Llaneres, vora els horts d’en Serrador i d’en Mercer. Al final d’aquesta nova tirada desembocam en el camí de sa Sorda [1 h 20 min]. Voltam a l’esquerra.

Llosa en memòria d’Onofre Garcias

El camí ara és ample i voreja l’hort d’en Barrala, a la nostra esquerra. Després d’una estona arribam a la carretera de sa Ràpita (Ma-6030) [1 h 50 min]. Just aquí, al mur de l’esquerra, trobam una altra llosa en memòria d’Onofre Garcias, mort el 19 d’abril de 1849. Segons Pere Guillem Mas, Onofre Garcias Mas havia nascut el 3 de gener de 1782, vivia a Can Castella, un hort a 6 km d’aquest punt. Tenia uns 67 anys quan li sobrevingué la mort a causa d’un ictus.

Travessam la carretera de sa Ràpita i continuam la tresca pel camí dels Ametlers. A la següent cruïlla seguim tot dret pel camí de ses Òlibes. Després d’un parell de revolts, la camada enfila dret cap a gregal en direcció a Campos. [2 h 05 min] Deixam a la dreta les cases de Can Rita, amb el portal sota una porxada. Sortim a la carretera de sa Barrala, on voltam a l’esquerra. A la dreta ens queden la nau de Son Fuaní i Olis Piris. Uns metres més endavant sortim a la ronda de circumval·lació de Campos, voltam a l’esquerra fins a tancar circuit a la rotonda del carrer de Ponent [2 h 40 min].