Infraestructures

Talgo i Hongria, un binomi que l'Estat vol evitar costi el que costi

L'executiu de Pedro Sánchez, contrari a l'opa de Magyar Vagon, està alimentant una contraopa amb inversors espanyols

3 min
Imatge d'arxiu d'una fàbrica de l'empresa espanyola Talgo.

MADRIDEl binomi Talgo i Hongria no agrada al govern espanyol. De fet, busca evitar-lo costi el que costi. Des de fa mesos el fabricant espanyol de trens està en el punt de mira de l'empresa Magyar Vagon, amb seu a Budapest. El rum-rum al voltant del seu interès es va confirmar el 4 d'abril, quan la companyia hongaresa va registrar una sol·licitud formal davant la Comissió Nacional del Mercat de Valors per demanar l'autorització del govern espanyol per adquirir el 100% de Talgo per 619 milions d'euros.

Si bé les expressions públiques de l'executiu de Pedro Sánchez ja deixaven entreveure que la idea no agradava, la negativa ha quedat ratificada aquesta mateixa setmana pel ministre de Transports, Óscar Puente (PSOE): "Observem l'opa [de Magyar Vagon] amb la màxima cura i a l'espera que altres actors entrin en joc, entre inversors i fabricants. Es pot constituir una alternativa [una contraopa] sense l'auspici del govern, però si calgués afavorir-la [la contraopa], valoraríem aquesta opció", va dir Puente. De fet, la Moncloa ja ha trucat a la porta de CriteriaCaixa, el braç inversor de La Caixa, a qui tempteja perquè lideri aquesta resposta, segons ha pogut confirmar l'ARA. Des del ministeri de Transports es limiten a recordar les paraules de Puente, i Criteria no fa valoracions.

Vincles amb Orbán

¿Al govern espanyol li agrada més el capital àrab que l'hongarès? La pregunta sorgeix quan es compara la reacció de l'executiu sobre l'operació a Talgo amb el moviment dels Emirats Àrabs Units sobre Naturgy. En tot cas, per entendre la taxativa negativa al moviment de Magyar Vagon cal mirar a fons l'empresa.

Al darrere hi té el consorci Ganz-Mavag Europe, un dels conglomerats més grans d'Hongria i especialitzat en transport ferroviari. El grup està participat per Magyar Vagon (55%) i el fons estatal Corvinus (45%). I això és el que encén les alarmes: l'adquisició de Talgo duria el segell del govern de Viktor Orbán, actual president d'Hongria. I un dels principals directius del consorci, el milionari Andras Tambor, és home de confiança del primer ministre d'Hongria, amb qui va treballar durant anys.

Orbán no ha amagat la sintonia que manté amb Rússia tot i la guerra a Ucraïna. Després que Vladímir Putin arrasés en unes noves eleccions sense oposició al mes de març, el primer ministre hongarès li va adreçar una carta on el felicitava per la seva victòria, i va ser l'únic dirigent de la Unió Europea que ho va fer.

És per això que hi ha la por que Rússia estigui vinculada a l'interès d'Hongria en el sector ferroviari espanyol. El pas obriria les portes al govern d'Orbán a tenir trens que permeten el canvi d'eix i connectar territoris amb amples de via diferents, com són l'europeu i el rus. De fet, la tecnologia espanyola, i en concret la que duu el nom de Talgo, ja uneix Moscou i Berlín. El 17 de desembre del 2023 l'empresa russa RZD posava en marxa el servei nocturn entre les dues capitals, i ho feia amb un tren Talgo, tal com anunciava la companyia espanyola.

Més enllà dels vincles amb Rússia, ni a Espanya ni a Brussel·les els agrada que Orbán desplegui els seus tentacles a la resta dels estats membres. Per la seva manera de governar, contrari als estàndards i valors europeus, Orbán és vist com un soci poc fiable políticament i econòmicament.

Una empresa estratègica?

Puente ha sigut molt clar: "La tecnologia [de Talgo] és estratègica". La companyia és el principal fabricant de trens de Renfe, tant de l'alta velocitat com del servei de Rodalies, i fruit de la feina amb l'operadora pública, però també amb Adif, coneix de primera mà el funcionament de l'alta velocitat.

En la possible contraopa per frenar l'opció hongaresa, per ara Criteria no tindria pressa per liderar l'operació, asseguren fonts consultades per l'ARA. Tot i que la relació entre Criteria i el govern espanyol és més estreta que mai pel possible canvi d'accionistes a Naturgy, de moment Talgo no forma part dels sectors que ha volgut prioritzar Criteria. Només mirant els dividends del hòlding queda clar que l'energia (Naturgy), la banca (CaixaBank), les telecomunicacions (Telefónica i Cellnex) i l'aigua (Aigües de Barcelona, presidida per Àngel Simón, flamant conseller delegat de CriteriaCaixa) són les activitats predilectes de l'entitat que presideix Isidre Fainé. En tot cas, els dubtes sobre Talgo podrien esvair-se si s'afegís un soci industrial al moviment, segons ha publicat Expansión. Diversos mitjans de comunicació han apuntat a CAF, l'altre gran fabricant espanyol de trens.

stats