Lloguer de cotxes

Les trampes del lloguer de cotxes: cobraments abusius, falta d’informació i pràctiques opaques

Només un 10% dels usuaris que varen tenir incidències amb empreses de lloguer de cotxes ho varen notificar formalment a Consum

PalmaM.F. va llogar un cotxe a València per fer una ruta llarga. En tornar el vehicle li varen cobrar 200 euros de la targeta de crèdit –i l’empresa volia que fossin 500– per excedir el quilometratge. “Però ningú no ens havia dit que no podíem fer-ho”, conta. Per altra banda, Francisca (nom fictici) explica que li volien cobrar per no dur la targeta física, però si contractava l’assegurança del vehicle li deixaven pagar amb el mòbil. “Jo no sabia que havia de dur la targeta física perquè no me’n varen informar”, diu. Aquests són alguns dels damnificats de les pràctiques abusives que apliquen algunes empreses de lloguer de cotxes, que estan sota sospita social perquè recentment l’Organització dels Consumidors i Usuaris (OCU) ha denunciat cinc companyies per “falta de transparència i clàusules abusives”.

La Conselleria de Salut de les Balears xifra amb 300 les reclamacions als rent a cars que varen rebre el 2024. L’any anterior se’n varen registrar 275 i el 2022, 189. “I només reclamen un 10% dels usuaris que tenen problemes. Podríem dir que el 2024 prop de 3.000 residents en varen tenir, de problemes amb el lloguer de cotxes, però molts d’ells no ho varen notificar”, assegura el cap de departament de Protecció i Defensa del Consumidor, Jesús Cuartero. Apunta que la majoria de les notificacions les han fet residents a les Balears i que gairebé totes són en contra de companyies grans. Les queixes dels visitants europeus no s’inclouen en aquesta xifra perquè reclamen al seu país mitjançant el Centre Europeu del Consumidor. Tot i això, assevera que “hi ha moltes més queixes d’estrangers”.

Cargando
No hay anuncios

De fet, el 2013 el Centre Europeu del Consumidor d’Espanya, a causa de l’elevat nombre de reclamacions que rep contra companyies espanyoles de lloguer de vehicles, ja va advertir dels tipus de “possibles pràctiques irregulars”. Quines són? En primer lloc, amb relació a la política del combustible. El consumidor ha de pagar per avançat un import pel dipòsit ple de combustible i a retornar-lo tan buit com sigui possible. Per això, queda obligat a pagar un volum de benzina que no té per què arribar a consumir.

Per altra banda, en alguns lloguers de cotxesel preu inicial que s’ha ofert no coincideix amb el preu final. Hi ha empreses que, a Internet, anuncien que lloguen cotxes a Mallorca “per tres euros al dia”. I “la tarifa que agafen els clients sempre sol ser la més barata i no es fixen en quins conceptes hi estan inclosos. Per això, quan van a recollir el cotxe han de pagar un dipòsit i una assegurança”, diu el president de l’Associació de Consumidors i Usuaris de les Balears (Consubal), Alfonso Rodríguez.

Cargando
No hay anuncios

La pràctica de la qual els clients es queixen “més”, segons afirma Rodríguez, és el cobrament de danys després de l’entrega del vehicle. Cada any Consubal registra entre 55 i 60 reclamacions per aquest fet. “A un client li volien cobrar entre 200 i 300 euros perquè havia romput el botó de la ràdio. A aquestes empreses els interessa treure el màxim benefici”, lamenta. Els treballadors no revisen el cotxe davant el client perquè el contracte inclou una clàusula que permet a l’empresa fer la revisió sense la presència del consumidor. “En cas que s’hi identifiqui un desperfecte o que el vehicle no es torni net, el client està obligat a assumir-ho sense tenir-ne coneixement ni disposar d’una còpia del contracte on es recullin els fets”, denuncia el Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat del govern espanyol.

Però els treballadors d’alguns rent a cars tenen incentius per aplicar aquestes males praxis. Un treballador d’una coneguda empresa de lloguer de cotxes a les Illes ha contat a l’ARA Balears que cobra comissió per cada assegurança que fa. Remarca que hi ha treballadors que si no l’aconsegueixen vendre diuen: “No et preocupis, ja veurem què passa quan tornis el cotxe”. També assegura que, en altres empreses, els assalariats cobren comissions pels danys que identifiquen. Tot i això, comenta que no reben moltes reclamacions perquè “la gent les ha de posar a Consum i no saben gaire bé com funciona”.

Cargando
No hay anuncios

Cuartero considera “irregular” que una companyia de lloguer de cotxes faci assegurances. “La llei dicta que per fer-ne s’han de donar d’alta a la Direcció General d’Assegurances”, reclama. Pel que fa al cobrament per danys assegura que les reclamacions són complicades perquè l’empresa ha de presentar proves que evidenciïn que ha estat el client qui ha provocat un dany al vehicle. Per això, anima els usuaris a posar les queixes que considerin oportunes.

Quant als problemes que provoca la falta de transparència en els contractes, explica que les empreses n’han de comunicar als consumidors “la informació bàsica”.

Cargando
No hay anuncios

Mala imatge

L’abús d’aquestes pràctiques irregulars per part d’algunes empreses ha estès una “mala imatge” dels lloguers de cotxes entre els turistes, segons denuncia el president de l’Agrupació Empresarial de Lloguer de Vehicles amb conductor i sense (AEVAB), Ramon Reus. “Ja no se’n fien. Quan els entregues un cotxe i quan el tornen el primer que fan és fer-li fotos de dalt a baix”, conta.