Sector Financer
Economia 24/11/2023

"Les persones volen parlar amb persones quan decideixen sobre els seus diners"

Joan Cavallé, director general de Caixa Enginyers, explica a l'ARA Balears els plans de creixement de la cooperativa de crèdit que acaba d'obrir oficina a Palma

3 min
Joan Cavallé, director general de Caixa Enginyers

PalmaCaixa Enginyers té des d'aquesta setmana una oficina a peu de carrer a Palma. Fins ara, l'entitat atenia els seus clients des de la mateixa seu del Col·legi d'Enginyers, ja que aquest és el seu origen: el servei als professionals d'aquest sector. Emperò com ja ha fet a molts indrets fa anys, aquesta cooperativa amb 55 anys d'història ha decidit obrir les portes d'una seu orientada a captar més clients particulars i a créixer. El 2022 va gestionar 10.500 milions d'euros, un increment del 6% sobre l'exercici anterior. El seu director general, Joan Cavallé, ha parlat amb l'ARA Balears.

Per què Caixa Enginyers ha fet ara la passa d'obrir una oficina a Palma?

Era un deute que teníem, una decisió ja presa però que no havíem executat. Forma part del procés normal i natural que hem duit a la resta de llocs on estam operant. Tenim un origen professional, i per descomptat no abandonam l'atenció i la dedicació als nostres socis originals, però avui ja som una entitat amb més de 215.000 socis, dels quals una part important són particulars que s'han sumat al nostre projecte perquè s'hi troben còmodes i atrets pels nostres valors i solvència.

Les cooperatives d'estalvi i crèdit són l'alternativa a un model bancari cada vegada més concentrat?

Nosaltres oferim una manera de fer i d'entendre el negoci que s'orienta a les persones, i que es basa en la proximitat. En aquest sentit, els clients que es decideixen per Caixa Enginyers mostren un alt grau de satisfacció, perquè l'atenció i la qualitat del servei és molt alta. La confiança és bàsica, en el nostre sector, és el puntal que ens sosté i en aquest sentit veim que els socis valoren molt la transparència i la claredat de la nostra proposta. Crec que ara mateix tenim un enorme potencial de creixement perquè moltes persones i empreses cerquen precisament aquest model.

Ara que esmentau les empreses, algú pot pensar que per tractar-se d'una cooperativa el ventall de l'oferta de productes és limitada

En absolut. Caixa Enginyers ofereix els serveis més habituals i simples, com els comptes corrents, els productes d'estalvi o les hipoteques, però també tots els que un particular i una empresa necessita per al seu funcionament, com productes d'inversió. Tenim tot tipus de socis, de perfils i de necessitats, i s'atenen de manera solvent. De fet, inicialment no teníem orientat el servei a les empreses, però els socis ho van demanar, i avui és un actiu molt important de la Caixa Enginyers, i molt ben valorat. A més, el nostre sistema incorpora les eines tecnològiques de darrera generació que ofereixen tota l'operativa de manera pràctica i àgil.

A les Balears i a Catalunya la desaparició de les caixes d'estalvi va ser traumàtica. Només ens queda Colonya.

Els coneixem, i parlem amb Caixa Colonya, perquè efectivament són una de les dues que han quedat dempeus després de la bancarització de la resta. Les caixes van deixar un buit important perquè el seu model era social, de reinversió dels guanys en el retorn a la societat. Precisament per aquest motiu pens que les cooperatives d'estalvi i crèdit, on el soci no és només un client, sinó que és copropietari de l'entitat i, per tant, de les seves decisions i del seu model de gestió, som més necessàries que mai. A Europa la banca cooperativa gestiona més del 20% del negoci amb més de 200 milions de clients. Per tant, és evident que queda molt de camí per recórrer i la nostra progressió confirma que hi ha demanda del model de banca cooperativa i social.

És, per tant, el client tradicional d'una caixa, el vostre objectiu?

Tenim elements en comú, sobretot un component de clar compromís social. En el nostre cas, sempre deim que el nostre objectiu és generar valor més enllà del negoci purament financer i, per tant, la nostra mirada cap a la societat és clara. Un dels elements amb què més treballam precisament és el compromís ambiental. Avui, incorporar la gestió ambiental dins els plans de negoci és ja imprescindible, i el sector financer no n'és una excepció. La implicació i mirada que tenien les caixes cap a la realitat més propera és precisament un territori que la banca social està cridada a ocupar.

El model dels grans bancs ha estat criticat per usuaris i associacions de consumidors per abandonar la personalització del tracte.

En aquest sentit el que puc dir és que nosaltres ja d'entrada tenim un plantejament que el client és soci, és part de nosaltres, no només li gestionam les necessitats financeres, sinó que, com he dit, ell pot participar i participa del model i de les decisions. Nosaltres no ens podem permetre no tenir en compte les persones, i l'atenció personalitzada és un dels nostres actius més importants. Un dels motius que ens han fet créixer aquests darrers anys és precisament la nostra capacitat de respondre de manera àgil als nostres clients, i per descomptat oferir-los assessorament personalitzat sempre. Les persones volen parlar amb persones quan decideixen sobre els seus diners.

stats