Comerç
Economia 25/11/2022

La inflació limita un Black Friday deslluït

La incertesa causada per les recents alces de preus deixa empremta en la campanya d'aquest any

Júlia Riera Rovira i Carlota Serra Llagostera
3 min
Anuncis de descomptes pel Black Friday

BarcelonaBotigues plenes de cartells de descomptes i aparadors inundats de grans ofertes. Un escenari ja habitual en aquestes dates i emblema de l'últim divendres del mes de novembre: el Black Friday. Però, tot i això, els comerços afrontaven el dia amb incertesa preguntant-se com afectaria l'augment de preus que es registra des de fa mesos a la conducta dels compradors. La conclusió: la jornada ha estat descafeïnada.

El president de PimeComerç, Àlex Goñi, explica a l'ARA que "les dades encara no són fermes i queda per veure com evoluciona la resta del cap de setmana, però fora de Barcelona cada vegada se segueix menys i a més el comerç urbà està amb els marges molt justos". En aquest sentit, assegura que "proposar rebaixes del 70% és una barbaritat, és no tenir respecte pel client, perquè això vol dir que l'has estat enganyant", critica Goñi.

De fet, enguany les rebaixes han sigut inferiors a les de campanyes anteriors, principalment per l'augment del preu de l'energia, que encareix molt les despeses dels comerciants. "Hi haurà poca rebaixa perquè no hi ha marge", assegurava també al començament de la jornada el vicepresident de Barcelona Comerç, Pròsper Puig, en declaracions recollides per Europa Press.

Segons Puig, les empreses petites "s'han menjat els marges de benefici amb la pujada del preu de l'energia i les despeses generals", i per això "no els queda un marge ampli que els permeti abaixar considerablement els preus dels seus productes i seguir obtenint guanys en aquestes rebaixes del novembre", explica.

"Poca il·lusió"

El sector està a l'espera de saber del cert si la tradició americana que consisteix en rebaixar els preus l'últim divendres de novembre –i que ja s'allarga durant el cap de setmana– haurà complert les expectatives, i, de moment, les dades són poc encoratjadores. Segons l'empresa de treball temporal Randstad, durant la campanya de Black Friday i Cyber Monday –que se celebra dilluns– d'aquest any, es crearà un 17% menys d'ocupació en comparació amb el 2021. El motiu d'això és que els comerços esperen un volum de feina molt menor.

Una de les raons que explica la reducció del volum de negoci d'aquest any és que el poder adquisitiu de la gent és inferior i, per tant, la compra impulsiva es reduirà i creixerà la planificació, explica la directora de Pimec Comerç, Pilar Mínguez. A més, els petits negocis tenen una dificultat afegida: la pressió que exerceixen les grans cadenes, que ofereixen descomptes elevadíssims contra els quals no poden competir. "La pressió del màrqueting de les grans és un fenomen que fa molt de mal als petits", afegeix Mínguez.

Goñi comparteix aquesta crítica: "Ja fa anys que des del comerç urbà considerem que això del Black Friday no és una cosa nostra, però sabem que ho hem de fer perquè al final la tendència ho imposa, no pas perquè ens vingui de gust", rebat. Pel que fa a les perspectives, assegura que "amb la inflació, l'augment del preu de l'energia i les famílies cada vegada més pendents de la seva renda disponible, la previsió no és massa bona, hi ha poca il·lusió".

Triomf del comerç al detall

El sector que espera més bons números és el de la moda i el comerç al detall. Amb l'arribada del fred, les tèxtils es preparen per vendre la roba d'abric que fins ara no s'havia comercialitzat. Segons les dades de Comertia, les altes temperatures d'aquesta tardor han propiciat la venda en sectors com la restauració, l'oci i la cultura, en detriment d'altres com la moda i la llar, que han experimentat una reculada, i es veu el Black Friday com una oportunitat "perquè repunti la facturació en aquests sectors".

En aquesta línia, el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, ha assegurat que les grans cadenes de moda "aniran a totes" aquest Black Friday, ja que tenen una gran quantitat d'estoc de roba que trauran a la venda amb descomptes elevats.

Amb tot, i a l'espera del balanç final de la campanya, el president de PimeComerç reivindica el calendari de descomptes tradicional: "A Catalunya ho teníem molt ben muntat i ara amb tot això s'ha desmuntat. Tradicionalment, l'època de rebaixes era després de Nadal, perquè els comerciants podien vendre el que els havia sobrat i era l'època en què més es venia. Ara, però, si fas gairebé un mes de descomptes abans de Nadal, després no podem esperar que la campanya de Nadal sigui bona, i tampoc les rebaixes posteriors", explica. "Tot plegat s'ha pervertit una mica", conclou.

stats