Moda

Els grans reptes de Marta Ortega al capdavant d'Inditex

La filla d'Amancio Ortega agafa aquest divendres el timó del grup de moda més important del món

3 min
Amancio Ortega i la seva filla Marta Ortega

BarcelonaMarta Ortega, la filla d'Amancio Ortega, el creador d'Inditex, agafa aquest divendres el timó de la multinacional en substitució del seu pare. Serà la presidenta no executiva de la primera empresa de moda del món i tindrà com a conseller delegat Óscar García Maceiras, que va debutar el novembre passat en substitució de Pablo Isla, i amb qui té en comú que tots dos han estat advocats de l'Estat.

Tot i que diverses fonts del sector consultades per l'ARA coincideixen a dir que el funcionament del grup és el d'una empresa familiar, Ortega agafa les regnes d'un imperi de 6.500 botigues repartides pel món, amb uns beneficis de 3.243 milions d'euros en el seu últim exercici fiscal (de l'1 de febrer del 2021 al 31 de gener del 2022), un rècord de vendes de 27.716 milions i una capitalització borsària que ha augmentat fins als 52.000 milions des del 2005. "Funcionen com una empresa familiar perquè els Ortega són molt conscients que tenen el control d'un 60% de la companyia, per això el comportament del grup a la borsa els preocupa relativament", apunten aquestes fonts. Davant l'altíssim llistó que ha deixat Isla, ¿quins són els reptes que haurà d'encarar la nova presidenta del grup?

En els últims anys Inditex ha fet una aposta pel seu canal online, accelerada a causa de les restriccions provocades per la pandèmia, i que el sector qualifica "d'excel·lent". Tot i això, un dels grans reptes de Marta Ortega serà trobar l'equilibri entre les botigues físiques i la venda per internet. "No és un debat tancat que la venda vagi cap a l'online, de fet depèn molt en funció de la part del món", expliquen fonts del sector, que posen com a exemple Amazon, que tot i ser el referent del comerç en línia, està apostant per l'obertura de botigues físiques.

L'altre cavall de batalla serà la internacionalització. La companyia ha tingut més bona acollida del que s'esperava en països com els Estats Units, Rússia -un mercat ara estroncat per la guerra- o la Xina. Però la seva assignatura pendent és l'Índia. Tot i ser el segon país més poblat del món, després la Xina, actualment Inditex hi té poc més d'una vintena de botigues, mentre que a Rússia, amb molta menys població, n'hi té mig miler. "A diferència de la Xina, que ha abraçat les firmes europees de moda, el gran repte de l'Índia és que continuen vestint amb el segell del país", expliquen les fonts. A més, per entrar al país han agafat com a soci el gegant empresarial local Tata, que s'està introduint en el món de la moda. "Es podria donar el cas que quan els tinguin ensenyats Tata opti per desfer l'aliança i expandir-se en solitari", alerten les mateixes fonts.

La sostenibilitat és un altre dels grans reptes. Inditex va ser un dels impulsors del que es coneix com a fast fashion, basat en un consum continu, tot i que va ajudar a democratitzar la moda. "Ara, però, aquest model de negoci no és sostenible", apunta Sònia Flotats, editora de So Good So Cute Magazine, especialitzada precisament en moda sostenible, i cofundadora de l'associació Moda Sostenible de Barcelona. En aquest sentit, afegeixen fonts properes al grup, Inditex ha de canviar la seva cadena de valors i acompanyar els seus proveïdors perquè s'hi adaptin. "Actualment no s'està fent del tot bé, perquè la seva relació amb els proveïdors és de gran a petit, i per aconseguir aquest gir cap a la sostenibilitat cal que vagin de bracet", puntualitzen aquestes fonts. Per a Flotats, el grup ja està invertint molts diners per aproximar els proveïdors i garantir unes bones condicions de treball. "Ara bé -afegeix-, té molta feina perquè hi ha molt camí a desfer i fer virar un transatlàntic com Inditex no és fàcil".

Un sou d'un milió d'euros

Finalment, l'últim cavall de batalla d'Ortega serà aconseguir una imatge "neutra" de l'empresa. En els últims anys, partits com Podem o Més País han generat una mala imatge del grup assegurant que Amancio Ortega no paga prou impostos o mostrant el seu rebuig al relleu de pare a filla. "La nova presidenta haurà d'aconseguir que l'empresa passi desapercebuda com fan les grans companyies de moda franceses", reblen les fonts.

Per fer tota aquesta feina, Marta Ortega cobrarà un milió d'euros a l'any: 900.000 euros com a presidenta del consell d'administració i els altres 100.000 en qualitat de consellera. Sota la seva responsabilitat tindrà les àrees d'auditoria interna, secretaria general i del consell, i comunicació.

stats