Clima
Economia 24/05/2023

França prohibeix els vols curts si hi ha alternativa en tren

La mesura, que persegueix reduir les emissions de CO2, és gairebé simbòlica perquè afecta un nombre molt limitat de rutes

3 min
Un avió d'Air France a l'aeroport parisenc de Charles de Gaulle

ParísSembla una mesura de sentit comú, però França és el primer país al món que la inclou en la seva legislació: des de dimarts, els vols curts, els que uneixen ciutats a pocs centenars de quilòmetres, estan prohibits sempre que hi hagi una alternativa en tren amb un temps màxim de dues hores i mitja. Segons el govern francès, prohibir les rutes d'avió curtes és una "primícia mundial" i un "senyal fort" en la lluita contra el canvi climàtic. "Es tracta d'una etapa essencial i un símbol clar en la política de reducció dels gasos contaminants", resumia el ministre de Transports, Clément Beaune.

La mesura, però, és gairebé simbòlica perquè afecta un nombre molt limitat de rutes, que a més actualment ja no cobreix cap companyia aèria. I, per tant, la reducció de CO2 serà molt minsa. La norma que finalment ha entrat en vigor, de fet, es queda molt lluny de l'objectiu amb què naixia la iniciativa, que va sorgir d'una convenció ciutadana el 2020. "Lluny de l'ambició mostrada per la Convenció Ciutadana pel Clima que havia proposat la prohibició de les rutes aèries en cas d'una alternativa per tren a menys de 4 hores de distància, el govern ha optat per fer grans renúncies", lamenta l'ONG francesa Agir pour l'Environnement.

La lletra petita de la normativa inclou condicions que resten ambició a la mesura i que la fan pràcticament inaplicable, segons han denunciat diferents associacions que lluiten contra el canvi climàtic. El redactat final fixa que només s'han de suprimir els vols que tinguin alternativa en tren només en 2,5 hores –davant les 4 hores que havia proposat la Convenció– i que tinguin freqüències suficients, des de primera hora fins a última hora del dia, i durant tot l'any. També cal que els preus dels bitllets del tren no siguin gaire elevats.

Rutes que es mantenen

En principi la normativa afectava vuit rutes aèries i 12.000 trajectes anuals, però les condicions imposades fan que a la pràctica només afectin tres rutes, les que uneixen París amb les ciutats de Nantes, Bordeus i Lió. Segons el govern, aquestes tres rutes representaven el 2019, abans de la pandèmia, un 4% dels viatges interiors de França. Les companyies, però, les han suprimit en els últims anys. Altres rutes que també tenen alternativa en tren en menys de dues hores i mitja, com la que enllaça l'aeroport de Charles de Gaulle amb Rennes, o Lió amb Marsella, han quedat fora de la prohibició perquè l'executiu francès considera que els horaris del tren no són prou amplis. Tot i les crítiques, el president de França, Emmanuel Macron, considera que el seu govern ha complert amb el compromís de suprimir els vols curts.

La mesura només afecta els vols interiors, no pas els vols entre França i els països veïns. Les companyies aèries continuen programant vols curts i fins i tot noves rutes, encara que la distància entre dues ciutats sigui de només 300 quilòmetres. Per posar un exemple: la companyia Vueling ha anunciat que aquest estiu recupera la ruta entre Barcelona i Tolosa, dues ciutats separades per 319 quilòmetres. En aquest cas, no hi ha alternativa en TGV.

La iniciativa forma part de la llei del clima aprovada el 2021 i que ja està en vigor, però la mesura sobre els vols havia quedat en suspens per la denúncia que havia interposat el sector aeri. A finals de l'any passat la Comissió Europea va donar el vistiplau a la norma i aquesta setmana ha entrat finalment en vigor.

stats