Energia

Brussel·les no es mulla sobre el Midcat i ho deixa en mans d'Espanya i França

La Comissió Europea diu que no consta com una prioritat perquè els dos estats ho van deixar en "pausa" el 2019

2 min
El gasoducte MidCat està construït fins a la població d’Hostalric.

Brussel·lesLa Comissió Europea ha evitat aquest dimarts posicionar-se sobre la construcció del gasoducte Midcat després que ahir el president de la República Francesa, Emmanuel Macron, negués que pugui significar una solució a la crisi energètica que viu Europa. "Qualsevol projecte d'infraestructura transfronterera addicional que connecti la península Ibèrica amb la resta d'Europa ha de ser analitzat pels estats membres involucrats i el promotor", s'ha limitat a respondre el portaveu d'Energia de l'executiu comunitari, Tim McPhie.

De fet, la Comissió Europea ha recordat que el Midcat ni tan sols consta a la llista de projectes d'interès comú (PIC) de Brussel·les perquè Madrid i París no han arribat a cap acord i el 2019 van decidir deixar-ho "en pausa". El cas és, però, que l'Elisi sempre s'ha mostrat molt escèptic amb la idea de construir un nou gasoducte que connecti Catalunya i França, però des de l'inici de la guerra d'Ucraïna, Espanya –i Alemanya– ha insistit molt sobre la seva conveniència. Ahir, Macron, precisament després de reunir-se amb el canceller alemany, Olaf Scholz, es va mostrar més contundent que mai sobre el Midcat subratllant que és "factualment fals" que pugui solucionar la crisi energètica, i va argumentar que les dues actuals connexions gasístiques entre l'estat espanyol i gal només s'utilitzen en un 52% de la seva capacitat i que és el seu país el que ara exporta gas a la península Ibèrica i no al revés.

Tot i això, la Moncloa no dona res per perdut. Aquest mateix dimarts la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica del govern espanyol, Teresa Ribera, ha tret ferro al fet que la Comissió Europea no aposti per la construcció del Midcat i ha contraposat que, per bé que no forma part de la llista de projectes comunitaris, sí que consta a l'annex del document RePowerEU sobre energia. "És precipitat pronunciar-s'hi perquè, probablement, es discutirà divendres a la reunió de ministres d'Energia [dels Vint-i-set a Brussel·les] i és una de les qüestions que encara mantindrà l'interès dels líders europeus durant molt de temps", ha dit Ribera, segons informa Ot Serra des de Madrid.

En la mateixa línia que l'executiu espanyol, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha insistit aquest dimarts que la Generalitat, tot i que no s'ha tractat a la reunió del consell executiu, continua defensant la idoneïtat d'impulsar el Midcat. "És una opció realista i profitosa", ha respost en roda de premsa, segons informa Quim Bertomeu des de Barcelona.

Sense finançament europeu

El portaveu d'Energia de la Comissió Europea també ha recordat que, d'acord amb la nova legislació en matèria d'infraestructures energètiques aprovada recentment, no es pot finançar amb diners de la UE aquells projectes basats en combustibles fòssils com el gas. El Midcat, però, sí que podria tenir estatus de projecte europeu prioritari i comptar amb recursos europeus per a la seva construcció si també servís per transportar hidrogen verd, com defensa l'executiu espanyol, malgrat que el govern francès dubta que serveixi en un futur per a l'hidrogen verd.

stats