Cinema

De nena a dona enclaustrada en la gàbia d’or d’Elvis Presley

Sofia Coppola s’endinsa en la claustrofòbia de l’amor tòxic a 'Priscilla', 'biopic' sobre la dona del Rei del Rock

'Priscilla'

  • Direcció: Sofia Coppola. Guió: Sofia Coppola a partir del llibre de Priscilla Presley i Sandra Harmon
  • 113 minuts. Estats Units i Itàlia (2023)
  • Amb Cailee Spaeny, Jacob Elordi i Ari Cohen

Sofia Coppola s’enfronta al mite de Priscilla Presley i Graceland, el món d’Elvis Presley, com si s’estigués observant a si mateixa en un mirall simbòlic. Ho diem d’entrada: Priscilla, el biopic de la dona del Rei del Rock, és un nou capítol d’una filmografia que insisteix en retratar les gàbies d’or de noies privilegiades, siguin reals o ficcionals, però noies, al cap i a la fi, captives del seu desig i d’una innocència embriagada que encara no ha pres consciència del preu de les coses. Les nenes de Les verges suïcides, la Maria Antonieta o la Priscilla són Coppola i a la inversa, perquè totes són avatars i víctimes d’una fatalitat estranyament femenina que les condemna a la soledat i, en alguns casos, a la mort.

Cargando
No hay anuncios

El destí de Priscilla Ann Beaulieu Presley no és tan tràgic, malgrat tot. Supervivent d’un matrimoni que en realitat era una presó, el film de Coppola imagina el trànsit de nena a dona de la protagonista. Quan va conèixer Elvis Presley, ella tenia 14 anys i ell, amb 24, ja era una estrella del rock. Ens trobem en el terreny de les històries d’iniciació, aquí amb l’amor com a marc narratiu i la qüestió de la identitat com a reflexió última. Priscilla, doncs, comença com un conte de fades, amb una princesa embadalida i enamorada d’un home gegant i sexual, i s'acaba transformant en un relat obscur sobre una jove amagada com un fantasma al castell d’un príncep absent.

Per acabar, un interrogant gens fútil: és Priscilla una refutació de l’Elvis de Baz Luhrmann? Si aquell biopic presumia d’extravagància i velocitat, el de Coppola es modula en sottovoce, resultat, d’altra banda, de les restriccions econòmiques de la producció. És la cara B perfecta del relat sobre la parella: oculta darrere la lluentor, el maquillatge i la fama, potser hi trobarem la veritat de la seva història.

Cargando
No hay anuncios
Tràiler de 'Priscilla'